Klanttevredenheid hoe en wat: Deel 4 van 4: 9 Klanttevredenheid verbeter tips!

Klanttevredenheid hoe en wat.
Deel 4 van 4: 9 klanttevredenheid verbeter tips!

Wij hebben 9 eenvoudige klanttevredenheid verbeter tips voor u op een rij gezet om uw klanttevredenheid een boost te geven. Klanttevredenheid is een belangrijke indicator van klantgerichtheid. Het meten van de klanttevredenheid en het doorlopend verbeteren daarvan zou in ieder bedrijf standaard moeten zijn. Om snel aan de slag te gaan met het verbeteren van de klanttevredenheid hebben wij op basis van onze jarenlange ervaring 9 klanttevredenheid verbeter tips op een rij gezet:

Tip 1: Start bij het begin

We beginnen de lijst klanttevredenheid verbeter tips met waar alles start, het begin. Vergeet de standaard vragenlijst en start bij het begin: waarom wilt u de klanttevredenheid verbeteren en bent u echt bereid om dingen te veranderen? Ja? Dan ga ervoor. Ga niet aan de slag met klanttevredenheid als u niet bereid bent om de uitkomsten van een onderzoek ook daadwerkelijk aan te pakken. Klanttevredenheid is geen doel, het is een middel om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden.

Tip 2: Van buiten naar binnen

Bekijk klanttevredenheid als een middel om door de ogen van uw klant naar u eigen dienstverlening te kijken. Dat betekent dat u niet moet meten wat u denkt dat belangrijk is voor uw klanten, maar dat u meet wat uw klanten ook daadwerkelijk belangrijk vinden.

Tip 3: Klanttevredenheid meten is klantcontact

Zie het meten van de klanttevredenheid niet als een op zich staand onderzoek, maar geef het een plaats in de hele klantbeleving. Zorg ervoor dat het contact dat u met uw klanten hebt tijdens het meten van de tevredenheid een positieve ervaring is.

Tip 4: Hou het simpel

Bij het meten van klanttevredenheid zijn we geneigd zo veel mogelijk te vragen. Scripts, steekproeven, representativiteit, rapporten, enzovoort. Hou het bij de kern: ga echt in gesprek met uw klanten. Stel 3 tot maximaal 5 open vragen over thema’s waarvan u op basis van vooronderzoek weet dat die thema’s voor uw klanten belangrijk zijn.

Tip 5: Hou rekening met verschillende doelgroepsegmenten

Vaak wordt het meten van klanttevredenheid lastig als er geen onderscheid is gemaakt tussen verschillende doelgroepsegmenten.  Analyseer uw klanten en kijk of er groepen te herkennen zijn die vergelijkbare wensen hebben. Dit geeft u de mogelijkheid om uw dienst aan te passen aan ieder doelgroepsegment, waardoor u optimaal kan voldoen aan de wensen van de klant.

Tip 6: Meet doorlopend

Een jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek onder een groot deel van uw klanten óf iedere maand een kleinschalig onderzoek onder een kleine selectie van uw klanten. Kies altijd voor dat laatste. Creëer een doorlopende klanten feedbackloop. Een doorlopende klanten feedbackloop stelt u in staat veranderingen direct op te merken. U kunt de organisatie doorlopend voeden met input en u kunt er een doorlopende meet- en verbeterloop van maken.

Tip 7: Start direct met verbeteren

Zodra de eerste resultaten binnen zijn kunt u starten met het doorvoeren van verbeteringen. Een goed onderzoek geeft u input waarmee u direct aan de slag kunt. Start alle mogelijke verbeter trajecten zo snel mogelijk.  Met deze resultaten kunt u snel aan de slag terwijl de complexere veranderingen meer tijd vragen.  Start direct met zowel deze eerste resultaten als de complexe veranderingen zodat u in de volgende meting direct de vruchten plukt van uw verbeteringen.

Tip 8: Kwantificeer en deel de successen

Een klanttevredenheidsonderzoek kost geld, althans als u het verkeerd gebruikt. Een goed uitgedacht en uitgevoerd onderzoek levert meer op dan dat het kost. Op het moment dat u bedrijfsprocessen beter kunt afstemmen op uw klantbeleving zal het mes altijd aan twee kanten snijden: (1) de klanttevredenheid neemt toe en (2) omdat de processen beter lopen bent u minder tijd kwijt aan corrigeren van zaken die mis gaan. Kwantificeer wat de verbeteringen opleveren en deel die successen met uw organisatie.

Tip 9: Maak plezier

Het echt verbeteren van de klanttevredenheid is leuk. Vaak ziet u dat er verrassend makkelijk verbeteringen kunnen worden gerealiseerd. Vooral met een simpele aanpak waarin u klanten gewoon enkele vragen stelt. Wij hebben projecten uitgevoerd waarbij we in 3 maanden van een gemiddelde waardering van 6,4 naar een 8 gegaan zijn. Als u als organisatie echt de wil hebt de klanttevredenheid te verbeteren dan kunt u daar makkelijk en snel mee aan de slag, zijn er snel resultaten te zien en dan is het ook leuk om ermee bezig te zijn.


Over SpangenbergGroep

SpangenbergGroep is gespecialiseerd in het optimaliseren klantbeleving. Het meten van klantbehoefte en het inrichten van de organisatie op basis van die behoefte, dat is waar wij goed in zijn. Wij ondersteunen organisaties bij het optimaliseren van klantcontact én klantbeleving. Bent u geïnteresseerd in onze unieke aanpak of wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neem gerust contact met ons op, wij staan u graag te woord.


Bel ons op 088-2425475 of gebruik dit formulier:

Lees hier: Klanttevredenheid hoe en wat Deel 1 van 4: Wat is klanttevredenheid?

Lees hier: Klanttevredenheid hoe en wat Deel 2 van 4: Klanttevredenheid meten

Lees hier: Klanttevredenheid hoe en wat Deel 3 van 4: Klanttevredenheid verbeteren?

Lees hier: Alles over klantgerichtheid



Ook via WhatsApp!