Blog

Alles over klantgerichtheid: Het belang van Klantgerichtheid?

Geschreven op: 5 november 2022
SpangenbergGroep.nl Klantenservice uitbesteden en klantenservice verbeteren

Het belang van Klantgerichtheid

Waarom is het dan belangrijk? Wat is het belang van klantgerichtheid? Uit veel onderzoek blijkt dat klantgerichte bedrijven succesvoller zijn dan bedrijven die dat niet zijn. Dat heeft er met name mee te maken dat je er als bedrijf voor je klanten moet zijn en niet voor jezelf. Klanten merken dat aan alles. Er zijn een paar mooie voorbeelden te vinden van bedrijven die een explosieve groei doormaakten omdat ze bij alles wat ze doen de klant écht centraal stellen. Op het moment dat je start bij wat je klant wil en dat je vanuit daar je organisatie gaat vormgeven, dan is de klant centraal stellen een manier van denken die alles doorkruist.

Het belang van Klantgerichtheid: Simpele, klantgerichte processen.

Wij komen bij veel bedrijven over de vloer. Wat we nog erg vaak zien zijn gedrochten van processen die nou eenmaal zou zijn omdat we dat al jaren zo doen… Processen die zijn ontstaan vanuit een bepaalde manier van werken die met name intern gericht is. Een manier van werken waarbij de klantbeleving op geen enkele manier een rol speelt.  Een proces dat ingericht is op wat de organisatie nodig heeft, gewend is of prettig vindt is meestal niet het meest klantgerichte proces. Het vormgeven van een klantgericht proces begint vanuit de klant: wat wil/verwacht de klant? Wat heeft hij nodig? Vanuit daar begin je met het vormgeven van een proces.

Een praktijkvoorbeeld ter illustratie:

Een extreem voorbeeld zou je zeggen, toch komen we dit soort dingen in de praktijk nog vaak tegen. Het simpele proces van het doorgeven van een adres wijziging kan in dit geval zoveel klantgerichter. De klanten hebben er behoefte aan dat dit online of op zijn minst via de telefoon kan; maak dat dan mogelijk. Simpel op de klant afgestemde processen geven de klant het gevoel dat het om hem draait, dat de organisatie waarvan hij klant is nadenkt over wat hij wil en hoe hij het klant-zijn ervaart. Dit alles draagt bij aan een positieve klantbeleving.

Bij een klanttevredenheidsonderzoek dat wij voor een klant uitvoerden bleek dat klanten opvallend vaak belden voor het doorgeven van een adreswijziging. Ze wilden telefonisch een adreswijziging doorgeven, dat bleek niet te kunnen. Er moest een formulier gedownload worden, uitgeprint, ingevuld, ondertekend en vervolgens via de post verstuurd worden. Het bleek dat zelfs klanten die dat op de website gezien hadden, alsnog belden om het telefonisch door te geven omdat ze er vanuit gingen dat dit tegenwoordig toch wel moest kunnen.

Onderscheidend vermogen

Traditionele manieren om je van de concurrent te onderscheiden doen er steeds minder toe. Kent u de 5 P’s nog? Welk van deze is nu echt nog van toepassing om je langdurig van je klant te onderscheiden? Prijs? Er is altijd wel iemand die het goedkoper kan. Plaats? Met een enorme toename van online aankopen de afgelopen jaren doet plaats er niet meer toe. Je kunt op je smartphone of tablet zo’n beetje alles bestellen wat je wilt en waar je wilt. Organisaties die succesvol zijn onderscheiden zich door hun producten, diensten, en manier van werken af te stemmen op wat de klant verwacht.  Een quote die dat samenvat is die van de oprichter van Amazon:  “We’re not competitor obsessed, we’re customer obsessed. We start with the customer and we work backwards.”.  Een strategie die Amazon geen windeieren heeft gelegd.

En u, bent u klant bij uw verzekering omdat ze de goedkoopste zijn? Of bent u klant bij uw verzekering omdat ze niet moeilijk doen bij een schade geval? Ik zelf ben een trouwe klant bij mijn verzekering omdat ze mij centraal stellen, mijn behoefte, mijn levensstijl en mijn wensen. Eerlijk gezegd heb ik totaal geen behoefte meer om de prijs eens te vergelijken met de concurrent. Dat is is het belang van klantgerichtheid belangrijk. Als organisatie onderscheid je je daarmee op de langere termijn.

Klantgericht werken is goedkoper.

Dat is vaak inderdaad het geval. Het belang van klantgerichtheid is dus ook in termen van kosten. We blijven bij het voorbeeld van de verzekering. Laatst belde ik met een kleine schade. In een aangenaam gesprek kwamen de medewerker van de verzekering en ik tot de conclusie dat de schade ongeveer Euro 150,- was. Tot mijn verbazing zei de medewerker toen: Ik maak dit bedrag gelijk naar u over, dan handelen we het direct af. Ik was tevreden, maar de verzekering waarschijnlijk ook. Om voor een dergelijke schade een dossier op te bouwen, schade experts langs te sturen en schade rapporten te beoordelen had waarschijnlijk een veelvoud van die 150 euro gekost.

Een andere manier waarop klantgerichtheid kosten besparend kan werken is dat klantgerichte processen tot minder onnodig klantcontact leiden. Klant contact is waardevol, alleen niet als het over zaken gaan die voorkomen hadden kunnen worden. Bijvoorbeeld vragen over een factuur die niet klopt of niet juist is. Dat zijn niet direct de klantcontacten waar u als organisatie op zit te wachten. Uw klant ook niet. Dit soort onnodige contacten voorkom je door het facturatie proces af te stemmen op wat je klant wilt. Dat betekend dat de facturen juist zijn, in lijn liggen met wat de klant verwacht (verwachtingsmanagement) en dat de uitleg bij die factuur eventuele vragen of onduidelijkheden direct wegneemt. Zo voorkom je dat klanten bellen over dit soort zaken. Het zorgt er daarnaast voor dat er meer ruimte is voor waardevol klantcontact, en minder tijd en dus geld opgaat aan het beantwoorden van vragen die voorkomen worden en het zorgt voor minder frustratie bij je klant.

Kortom het belang van klantgerichtheid is: Klantgericht werken verhoogt zowel je onderscheidend vermogen als je klanttevredenheid, verlaagt de kosten van (onnodig) klantcontact en geeft meer ruimte voor  waardevol klantcontact.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

Klantenservice verbeteren? Betere service én lagere kosten met de klantenservice experts van SpangenbergGroep

Hoe verbeter je de klantenservice? Een uitgebreide gids op basis van 25 jaar ervaing in klantenservice

Hoe verbeter je de klantenservice? Een uitgebreide gids Klantenservice is vaak het eerste en meest...
De toekomst van klantenservice: Kanaalvoorkeuren. Wat willen klanten en wat betekent dat voor jou als bedrijf?

De toekomst van klantenservice: Kanaalvoorkeuren. Wat willen klanten en wat betekent dat voor jou als bedrijf?

Meer kanalen, meer mogelijkheden. Maar wat wil de klant nou eigenlijk, wat zijn de kanaalvoorkeuren?...
The Pitfalls of Offshore Outsourcing for Customer Service: Why Lower Costs Are Not Always the Best Choice

De valkuilen van offshore outsourcing van klantenservice: Waarom lagere kosten niet altijd de beste keuze zijn

Offshore outsourcing van de klantenservice, goed idee of niet? In de afgelopen decennia is offshore...
Study: De impact van klachtafhandeling op tevredenheid!

Study: De impact van klachtafhandeling op tevredenheid!

We kwamen een interessante studie tegen, de belangrijkste punten uit deze studie hebben we voor...
De 10 kernbegrippen die elke klantenservice professional moet kennen. Klantenservice kernbegrippen

De 10 kernbegrippen die elke klantenservice professional moet kennen

Ben jij bezig met klantenservice? Deze begrippen moet je in ieder geval kennen! Bij SpangenbergGroep...
Wat is het Belang van (Goede) Klantenservice?

Wat is het Belang van (Goede) Klantenservice?

Wat is het belang van (goede) klantenservice? In het kort: Het belang van klantenservice is...