Blog

8 skills voor een goede klantenservice medewerker

Geschreven op: 8 augustus 2023
8 skills van een goede klantenservice medewerker

Een goede klantenservice medewerker heeft in ieder geval deze skills!

Er werken in Nederland heel veel mensen in de klantenservice. Zon beetje elke bedrijf heeft ook wel te maken met een bepaalde vorm klantenservice. Maar wat moet je eigenlijk kunnen om in de klantenservice te werken? Wanneer ben je een goede klantenservice medewerker en welke vaardigheden heb je nodig om de klantenservice te werken? Wij hebben 8 vaardigheden gedefinieerd die jou gaan helpen om gewoon een hele goede klantenservice medewerker te worden. 

  1. Communicatievaardigheden

    Een goede klantenservice medewerker moet in staat zijn om helder en effectief te communiceren met klanten. Stem gebruik en taal gebruik zijn daarbij belangrijk. Ook moet je je taal en woordkeuze soms aanpassen aan de klant waar je op dat moment mee in contact bent. Communicatievaardigheden gaan dus niet alleen over taalvaardigheid maar ook zeker over het juist inzetten van je taal.

  2. Luisteren

    Een zwaar onderschatte vaardigheid. Niet alleen in de klantenservice overigens maar in vrijwel alle vormen van interactie. Luisteren houdt in dat je echt wilt begrijpen wat de ander je probeert duidelijk te maken. Luisteren doe je niet om te antwoorden maar om de vraag duidelijk te krijgen. Daarbij is het belangrijk om door te vragen als de vraag niet helemaal duidelijk is. Daarmee voorkom je dat je een antwoord geeft dat niet helemaal het antwoord is op de vraag. Een goede klantenservice medewerker kan dus heel goed luisteren.

  3. Empathie

    Naast luisteren (taal) is het begrijpen van gevoelens en emoties een erg handige skill als je in de klantenservice werkt. Als je begrijpt waarom een klant boos is dan kun je het gesprek beter voeren. Als je je kunt verplaatsen in de situatie van de klant dan kom je ook echt met betere oplossingen. Met een gezonde dosis empathie heb je het vooral bij de wat lastigere gesprekken echt makkelijker.

  4. Probleemoplossende vaardigheden

    Heb je met al luisteren en empathie een goed beeld bij het probleem of de vraag? Met goede probleemoplossende vaardigheden kun je makkelijker en sneller een passende oplossing vinden. Met deze skill kun je vragen sneller en beter beantwoorden en zorg je ervoor dat er niet onnodig lang gewacht moet worden op en antwoord.

  5. Geduld

    Okay jij bent super goed en snel in je communicatie. Heb skills om goed uit je woorden te komen en weet waar het over gaat. Dat geldt natuurlijk niet altijd voor de klant waarmee je in contact bent. Niet iedereen is even slim of snel van begrip. Niet iedereen is volledig aangehaakt bij de huidige snelle en vooral digitale samenleving. Dat vraagt van jou als goede klantenservice medewerker vaak geduld. Je kunt niet sneller gaan als de klant waarmee je in contact bent kan. Dan gaat het mis en krijg je ongemakkelijke gesprekken.

  6. Tech skills.

    In de klantenservice werk je vaak in allerlei verschillende systemen. Nog los van het bedrijf waar je voor werkt en de producten/diensten waar je service voor verleent moet je dus best handig zijn met systemen. Snel kunnen schakelen tussen systemen, snel leren waar je dingen kunt vinden en het zelf creëren van geitenpaadjes (shortcuts). Tech skills maken dat je je kunt concentreren op de interactie en niet te veel hoeft ne te denken bij de systemen die je moet gebruiken.

  7. Multitasken

    Werken in een klantenservice is dynamisch werk. Tenminste bij de meeste bedrijven. Je doet vaak van alles door elkaar. Een klant die belt over een mailtje terwijl je met een chat bezig bent. Als je niet kan multitasken dan is de klantenservice misschien niks voor jou. Het maakt je namelijk flexibel in de dynamische omgeving van de klantenservice.

  8. Teamplayer

    Klantenservice doe je niet alleen. Je werkt in een team. Als teamspeler zorg je ervoor dat je als team de beste resultaten boekt. Als groep bereik je meer als losse individuen. Als jij een teamspeler bent dan ben je een waardevolle toevoeging in elke klantenservice team? Waarom? Omdat jij ervoor kunt zorgen dat het team in zijn geheel beter gaat presenteren.

Wil jij een goede klantenservice medewerker zijn? Zorg dan voor deze 8 skills!

Dat zijn de 8 skills die jij nodig hebt om gewoon echt een hele goede klantenservice medewerker te worden. Je zult het werken in de klantenservice met deze skills ook een stuk leuker vinden als wanneer je deze skills niet zou hebben. Stel je voor dat je geen communicatieve vaardigheden zou hebben of gewoon 0% empathisch bent. Werken in de klantenservice moet dat toch een ware nachtmerrie zijn. Lees hier wat een goede klantenservice is en waarom goede klantenservice belangrijk is.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

Het uitbesteden van de klantenservice Voordelen en Nadelen (10!)

Het uitbesteden van de klantenservice Voordelen en Nadelen (10!)

Het uitbesteden van de klantenservice: Voordelen en Nadelen We hebben al best veel geschreven over...
Beste CRM systemen voor MKB bedrijven

CRM software

De Beste CRM-systemen voor MKB bedrijven Kleine en middelgrote bedrijven (KMO's of MKB) staan vaak...
Kanaalstrategie in klantenservice. Channel strategy in customer service

Kanaalsturing in de klantenservice. Van strategie naar praktijk

Kanaalsturing in klantenservice: Effectieve maar klantgerichte aanpak Er zijn steeds meer kanalen waarlangs we contact...
De kunst van het Luisteren: Actief luisteren in klantenservice

De kunst van het Luisteren: Actief luisteren in klantenservice

Luisteren is mogelijk de meest ondergeschikte tool/ skill in de klantenservice! Goede klantenservice wordt een...
Praktijkvoorbeelden van uitstekende klantenservice! Best practices in customer service

Praktijkvoorbeelden van uitstekende klantenservice! Best practices in customer service

Succesverhalen uit de praktijk: Inspirerende voorbeelden van uitstekende klantenservice We hebben het erg vaak over...
Average handle time in Customer service. Wat is AHT en waarom is het belangrijk? +8 tips om je AHT te verlagen

Average handle time in Customer service. Wat is AHT en waarom is het belangrijk? +8 tips om je AHT te verlagen

Average Handle Time in de klantenservice: optimaliseren zonder kwaliteitsverlies Wat is Average Handle Time? Average...