Wat is klantbeleving: In het kort komt het erop neer dat klantbeleving staat voor de gevoelens die een klant heeft tijdens het klant zijn. Beetje wazig en kort door de bocht maar een definitie van klantbeleving lees je in onze vorige blog. Nu je weet wat klantbeleving is kun je je voorstellen dat het verbeteren van die klantbeleving best belangrijk is. De klantbeleving verbeteren levert namelijk nogal wat voordelen op. We beschrijven een aantal van die voordelen in deze blog. Ook kijken we kort hoe je je de klantbeleving kunt verbeteren.
Op het moment dat klantbeleving verbeteren op de agenda komt is er waarschijnlijk al goed nagedacht over de reden. Dat kan het gevolg zijn van interne ontwikkelingen of gewoon omdat men zich realiseert dat die niet optimaal is en er concurrentie voordeel behaald kan worden met het verbeteren daarvan. De klantbeleving verbeteren heeft een aantal grote voordelen en levert op een aantal gebieden behoorlijk wat op. De belangrijkste op een rijtje:
Logisch gevolg van klantgerichter werken is dat klanten tevredener zijn. Klantbeleving verbeteren betekend automatisch klantgerichter werken. Hogere klanttevredenheid leidt tot loyalere klanten en tot klanten die meer afnemen.
Waar klantbeleving staat voor het aangepast zijn aan de wensen en behoefte van de klant zul je bedrijfsprocessen steeds verder afstemmen op de klantbehoefte. Dat betekent dat klanten veel minder vaak contact met je op hoeven nemen over dingen die in hun ogen mis gaan (waste) en veel meer over dingen die waardevol zijn (value). Wij hebben onderzoeken gedaan waaruit bleek dat 56% van de contactmomenten in de klantenservice waste is. Bij klanten hebben wij dat vervolgens drastisch kunnen verlagen waarmee enorme besparingen gerealiseerd worden.
Klantbeleving verbeteren heeft direct tot gevolg dat de medewerker tevredenheid toeneemt. Minder klagende klanten en processen die beter afgestemd zijn op de klant maken het werk gewoon leuker. Helemaal natuurlijk als je van klantbeleving verbeteren geen project maakt maar een doorlopende en standaard manier van werken. Dan kunnen medewerkers meedenken en input leveren over knelpunten die opgelost zouden moeten worden om de klantbeleving te verbeteren.
Product eigenschappen, prijs, plaats en nog wat andere traditionele marketing P’s zijn tegenwoordig makkelijk te kopiëren. Wat moeilijker te kopiëren is zijn op de klant afgestemde bedrijfsprocessen en een optimale klantbeleving. Toch is de wijze waarop klanten het klant zijn ervaren wel bepalend voor loyaliteit. Je bent vaak langdurige ergens klant omdat je goed geholpen wordt, niet omdat ze de goedkoopste zijn. Toch?
We hebben de 4 meest voor de hand liggende opbrengsten voor je op een rijtje gezet. Kkantbeleving verbeteren levert nog veel meer op. Dat is echter volledig afhankelijk van de situatie. Benieuwd wat klantbeleving verbeteren voor jouw organsiatie op kan leveren? Neem contact met ons op!
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!