Het lijkt de nieuwe heilige graal in de marketing: klantbeleving. We zien het in allerlei verschillende termen voorbij komen: Customer Journey, Customer Experience of gewoon klantbeleving. Ook zien we steeds vaker functie titels voorbij komen als Customer Centricity Manager, Manager Klantervaring of Manager Blije Klanten. Organisaties dragen maar wat graag uit dat ze de klant centraal stellen en dat ze bezig zijn met het verbeteren van de klantbeleving. Wij vertellen u graag waarom klantbeleving start bij goed klantcontact.
In een eerder artikel verscheen wat klantbeleving volgens ons is. Nu willen wij onze visie geven over de cruciale rol die klantcontact speelt in de klantbeleving.
Klantcontact is elk direct contact moment tussen een leverancier en een afnemer. Dat kan in elke fase van het wel- of niet klant zijn. Contacten met potentiële klanten of zelfs ex-klanten vallen wat ons betreft ook onder de noemer klantcontact. Daarbij kunnen deze contacten zowel plaatsvinden op initiatief van de (potentiële/ex) klant of van de organisatie. In ieder geval is de kwaliteit van dat contactmoment voor een belangrijk deel bepalend voor de wijze waarop de klant de dienstverlening beleeft.
Goed klantcontact kent een aantal componenten. Er is geen eenduidige definitie van de te geven. Het contact met klanten moet namelijk een vertaling en een uiting zijn van wat je als organisatie uit wil stralen. Goed klantcontact is dus vooral klantcontact dat volledig in het verlengde ligt van wat zowel de klant als de organisatie daarvan verwacht. Wil je als organisatie uitstralen dat je service gericht bent, dan maak je het mogelijk dat je klant je op elke manier én op die momenten dat dat de klant dat wenst.
Toch zijn er een aantal algemene criteria te noemen als het gaat om de algemene kwaliteit van klantcontacten:
Een goed klantcontact is zowel voor de klant als voor de organisatie een kwantitatief, kwalitatief en vooral waardevol contact.
Klantloyaliteit bestaat niet meer, althans niet meer zoals voorheen toen je gewoon vaste klant was bij een verzekeraar, bank of supermarkt. De consument maar ook de zakelijke klant is kritisch, weet wat hij of zij wil en zet wanneer het hem of haar niet bevalt net zo makkelijk social media in om jou als leverancier publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
Direct contact met klanten wordt vreemd genoeg vaak nog steeds gezien als noodzakelijk kwaad en niet als marketing kanaal. Er worden kapitalen uitgegeven aan marketing maar als er een klant zelf contact opneemt is dat vaak ineens een kostenpost?
Direct klantcontact is een van de weinige momenten waarop er direct en vaak 1 op 1 contact is met een (potentiële/ex) klant. Dat zijn de momenten waarop je de beleving van die klant kunt maken of breken.
Simpel: Vraag je klant wat hij/zij verwacht en richt dat in… Start met de basis en zorg dat je de kwantitatieve aspecten direct op brengt. Tegelijkertijd start je met het verbeteren van de kwalitatieve aspecten en het verbeteren van de klantgerichtheid van bedrijfsprocessen. Daarbij kan het handig zijn om gebruik te maken van externe expertise. Wij hebben inmiddels ruim 25 jaar ervaring met het optimaliseren van klantbeleving en het verbeteren van klantenservice organisaties.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!
website verbeteren | website optimaliseren | optimalisatie | analyse | woorank specialist | woorank expert-2 | website maken weert | website maken valkenburg | website maken urmond | website maken tongeren | website maken stein | website maken sittard | website maken roermond | website maken meerssen | website maken margraten | website maken maastricht | website maken limburg | website maken lanaken | website maken heerlen | website maken hasselt | website maken gulpen | website maken geleen | website maken elsloo | website maken eijsden | website maken cadier en keer | website maken born | website maken beek | website laten maken maastricht | website laten bouwen maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | webdesign meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | webdesign bureau maastricht | webdesign beek | webdesign | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio webdesign en seo optimalisatie | online marketing bureau maastricht | onderhoudwebsite | nieuwe website maastricht | gratis seo rapport | gratis dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimalisatie maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google adverteren | google advertenties|