De strategische uitgangspunten voor het contact met klanten, waarop alle tactische en operationele beslissingen over klantinteracties worden gebaseerd.
Het vormt een visie op klantcontact en de rol die dit contact speelt binnen de bredere bedrijfsstrategie. Een effectieve klantcontactstrategie biedt kaders voor belangrijke keuzes, zoals de kanaalstrategie, kritische prestatie-indicatoren (KPI’s), en fundamentele zaken zoals openingstijden. Vanuit deze strategie wordt richting gegeven aan de variabelen die beslissingen beïnvloeden: ligt de focus bijvoorbeeld op kostenbesparing of op klantbeleving? Kiezen we voor selfservice omdat dit kostenefficiënt is, of omdat onze klanten hier juist behoefte aan hebben?
In de hedendaagse markt vormt het contact met klanten een steeds belangrijker onderdeel van de klantbeleving, oftewel de customer journey. Klanten verwachten meer dan ooit een naadloze, persoonlijke en consistente ervaring over alle contactpunten heen. Het is daarom van cruciaal belang om als bedrijf of organisatie bewust na te denken over hoe je wilt omgaan met klantcontact.
Een goed doordachte klantcontactstrategie helpt je hierbij en zorgt ervoor dat je klantcontact aansluit bij de behoeften en verwachtingen van je klanten. We hebben een gratis voorbeeld klantcontactstrategie document dat je kunt downloaden. Dit is een vrij algemeen document maar geeft richting als je vanaf 0 moet beginnen!
Bij het ontwikkelen van een klantcontactstrategie gaat het in de basis om het maken van strategische keuzes die passen bij de algehele bedrijfsstrategie. Hoe wil je dat het klantcontact georganiseerd wordt? Wil je inzetten op hoogwaardig, persoonlijk contact om klantloyaliteit te bevorderen, of richt je je meer op efficiëntie en kostenbeheersing door klanten naar selfservicekanalen te leiden?
Als kwalitatief hoogwaardig klantcontact een belangrijk onderdeel is van je klantcontactstrategie, dan moeten er in de dagelijkse praktijk bepaalde keuzes gemaakt worden. Dit zijn wezenlijk andere keuzes dan wanneer klantcontact minder belangrijk wordt geacht.
Klantcontact is van onschatbare waarde voor zowel de klant als het bedrijf. Direct contact met klanten en het bereikbaar zijn voor hen geeft een duidelijk en krachtig signaal: “Neem contact met ons op, wij helpen u graag.” Een effectieve klantcontactstrategie zou als uitgangspunt moeten hebben het stimuleren van waardevolle contacten en het vermijden van contacten die te voorkomen zijn.
Meer lezen over waarom klantbeleving begint met goed klantcontact
Het formuleren van een duidelijke klantcontactstrategie begint met het beantwoorden van enkele kernvragen:
Door deze vragen te beantwoorden, kun je een klantcontactstrategie formuleren die aansluit bij zowel de behoeften van je klanten als je bedrijfsdoelstellingen.
Klantcontacten moeten worden gezien als een waardevol marketingkanaal. Elk contactmoment biedt een gelegenheid om de relatie met de klant te versterken, aanvullende producten of diensten aan te bieden en waardevolle feedback te verzamelen. De potentiële opbrengsten van klantcontacten zijn echter niet altijd direct zichtbaar. Daarom is het belangrijk om op directie- of bestuursniveau na te denken over de positie van dit marketingkanaal binnen de onderneming.
Een goed uitgevoerde klantcontactstrategie kan leiden tot hogere klanttevredenheid, meer cross-sell en up-sell mogelijkheden, en uiteindelijk tot hogere omzet en winstgevendheid.
De dagelijkse aansturing van een klantenservice, klantcontactcentrum of vergelijkbare afdeling moet plaatsvinden in het verlengde van de klantcontactstrategie. Vaak hebben bedrijven wel strategische uitgangspunten en marketingplannen, maar ontbreekt een duidelijke klantcontactstrategie. Dit kan leiden tot inconsistente ervaringen voor de klant en inefficiënties binnen de organisatie.
Het operationaliseren van een klantcontactstrategie houdt in dat je de strategische keuzes vertaalt naar concrete acties en doelstellingen op tactisch en operationeel niveau. Hier zijn enkele stappen om dit te realiseren:
Als je ervoor kiest om het maximale uit je klantcontacten te halen, dan moet alles wat je vandaag doet in het teken staan van dat doel. Dit omvat:
Het in de praktijk brengen van een klantcontactstrategie vraagt om dagelijkse keuzes met de gekozen strategie in gedachten. Als de strategische uitgangspunten zijn om het voor klanten makkelijk te maken om contact op te nemen, dan moeten beslissingen hieraan bijdragen. Dit betekent bijvoorbeeld:
Nadenken over wat je klanten willen en hoe je dat het beste kunt vormgeven, is een uitdaging. SpangenbergGroep kan je hierbij helpen. Onze experts staan voor je klaar. Download ons gratis voorbeeld klantcontactstrategie document voor een eerste aanzet.
Bij SpangenbergGroep beschikken we over uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van klantcontactstrategieën. We hebben allerlei verschillende bedrijven geholpen met het opstellen van een klantcontactstrategie. We denken graag met je mee en helpen je bij elke stap, van strategieontwikkeling tot implementatie en uitvoering.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!