Klantcontact wordt een steeds belangrijker marketing instrument. Organisaties en instellingen richten daarvoor vaak een eigen callcenter of klanten contact centrum (KCC) in. Het is echter niet zo eenvoudig een eigen afdeling op te zetten waar klantcontacten effectief, efficiënt en professioneel worden afgehandeld.
Onze definitie van het klant contact centrum
Het klant contact centrum (KCC) is de afdeling binnen een bedrijf, organisatie of instelling die verantwoordelijk is voor het gecentraliseerd afhandelen van klantcontacten. Het KCC zet daarvoor KCC medewerkers is die we ook wel klantenservice medewerkers of agents noemen.
Er zijn veel verschillende benamingen voor de afdelingen die centraal klantcontacten afhandelen. Eigenlijk doen ze vrijwel allemaal hetzelfde. De verschillende benamingen hebben wel een andere lading. Een callcenter heeft bijvoorbeeld een wat negatiefs. Dat wordt vaak geassocieerd met telemarketing. Het KCC (Klant contact centrum) wordt vaker geassocieerd met ambtelijke organisaties zoals gemeentes, provincies, waterschappen en dergelijke. Dat komt waarschijnlijk omdat zei van oudsher niet direct klanten hebben. Een klantenservice voor een gemeente klinkt dan ook wat vreemd. Burgerservice wordt dan weer vaak gezien als de balie waar men langs gaat bij de gemeente. Dus vandaar dat klant contact centrum hier vaak voor wordt gebruikt. Feitelijk gezien is het dus niet anders als een klantenservice of een customer service afdeling,
Zoals elk bedrijfsonderdeel kent ook het KCC verschillende uitdagingen. De grootste uitdaging van een Klant contact centrum is planning en forecatsing. Het aantal klanten dat contact opneemt is niet altijd goed te voospellen. Toch moeten er genoeg medewerkers beschikbaar zijn om de klantvragen effectief, efficient en professioneel af te handelen. Het KCC maakt daarbij gebruik van allerlei verschillende systemen. Dat maakt het werken in klant contact centrum soms complex en uitdagend. Er weken in Nederland heel veel mensen in een klant contact centrum.
De inrichting van een eigen callcenter of KCC wordt vaak onderschat omdat met vaak redeneert vanuit de organisatie zelf en bij de inrichting van een callcenter kijkt naar de techniek. De eerste vraag die men zich zou moeten stellen is waarom gaan we een callcenter of KCC opzetten? En misschien nog belangrijker: Wat verwachten onze klanten van ons? Denk dan aan vragen als:
Het klant contact centrum in een omgeving waarin de contacten met klanten effectief, efficient en professioneel moeten worden afgehandeld. Daarom is het belangrijk om de dienstverlening constant te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van diegene die contact opnemen met het KCC. Door middel van het analyseren van de klantcontacten kun je aan de hand van procesoptimalisatie de service steeds verder verbeteren. Op het moment dat een klant contact centrum doorlopend werkt aan verbeteringen dan heeft dat een positief effect op de medewerker tevredenheid en op de klanttevredenheid. Dat allemaal terwijl de kosten verlaagd kunnen worden! Soms is het daarbij handig om gebruik te maken van externe expertise.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!
website verbeteren | website optimaliseren | optimalisatie | analyse | woorank specialist | woorank expert-2 | website maken weert | website maken valkenburg | website maken urmond | website maken tongeren | website maken stein | website maken sittard | website maken roermond | website maken meerssen | website maken margraten | website maken maastricht | website maken limburg | website maken lanaken | website maken heerlen | website maken hasselt | website maken gulpen | website maken geleen | website maken elsloo | website maken eijsden | website maken cadier en keer | website maken born | website maken beek | website laten maken maastricht | website laten bouwen maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | webdesign meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | webdesign bureau maastricht | webdesign beek | webdesign | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio webdesign en seo optimalisatie | online marketing bureau maastricht | onderhoudwebsite | nieuwe website maastricht | gratis seo rapport | gratis dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimalisatie maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google adverteren | google advertenties|