Elke onderneming worstelt wel eens met het binnen halen van nieuwe klanten. Op basis van onze ervaringen met Lead Generation geven wij u 6 tips om met de juiste potentiële klant in gesprek te komen. Lees onze blog over klanten werven tips:
Om met scherp te kunnen schieten moet alles op orde zijn. Allereerst moet je je doelgroep bepalen. Wie ga je benaderen, waarom, en met welke boodschap. Om een goede doelgroep te bepalen kun je kijken naar je huidige klanten. Waar ben ik succesvol en waarom ben ik daar zo succesvol. Kijk vanuit daar de vraag die bij je klanten leeft en ga na in welke sectoren, branches of bedrijfstakken datzelfde speelt. Je doelgroep bepaal je aan de hand van de kans op succes, is er behoefte aan mijn product of dienst binnen de doelgroep die ik wil benaderen. Dat kun je ook uitzoeken door het doen van een uitgebreid marktonderzoek. Je kun het ook gewoon aan je mogelijke doelgroepen te vragen.
Na het vaststellen van je doelgroep is het belangrijk dat je je verdiept in de doelgroep. Je kunt de gesprekken met potentiele klanten beter aan als je:
Om een doelgroep effectief en efficiënt te kunnen benaderen moet je zorgen dat je een goede gesprekspartner bent vanaf het eerste contact moment. Dat betekent dat degene die het eerste contact met een potentiele klant legt de markt van de potentiele klant kent en het kan hebben over de uitdagingen waar ze voor staan. Als je je voor het eerste contact niet in je doelgroep verdiept hebt val je snel door de mand en is het resultaat van een lead generation actie vaak negatief.
De doelgroep is helder. Nu is het zaak jouw product of dienst zo onder de aandacht te brengen dat ze daar eigenlijk geen nee meer tegen kunnen zeggen. Je weet wat er speelt in je doelgroepen en je weet ook welke toegevoegde waarde jou product of dient heeft. Dat moet je over zien te brengen. Jouw product of dienst moet op een bepaalde manier van toegevoegde waarde zijn voor jouw doelgroep. Het lost bijvoorbeeld een probleem op, het maakt dingen makkelijker, het is goedkoper of het voegt op een andere manier iets toe. Hoe dan ook het aanbieden van jouw product of dienst moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep.
Je weet uiteindelijk pas of iets werkt als je het in de praktijk getest hebt. Ondanks een goede voorbereiding kan het zo zijn dat de praktijk viest tegen valt. Het werven van kanten is en blijft een kwestie van vallen en opstaan. Daarom is het belangrijk om tijdens het klanten wervingsproces constant bij te blijven sturen. Lessens learned in de eerste gesprekken pas je toe in de volgende gesprekken. Blijf niet hangen in een methode die niet werkt maar zorg dat je flexibel blijft en je aanpast aan wat je in de praktijk aantreft.
Het werven van nieuwe klanten kan lukt vaak het best wanneer je geduld hebt. Je zult veel tijd en energie moeten investeren voor je kunt gaan oogsten. Op het moment dat je aan de slag gaat met het genereren van leads zal je zien dat zon proces vaak veel meer oplevert als enkel leads op de hele korte termijn. Als de contactmomenten met de potentiele klanten goed zijn zullen ze eerder open staan voor een vervolg gesprek, het toesturen van meer informatie of het geven van informatie over zichzelf. Zo leer je je doelgroep kennen en nog belangrijker: Zij leren jou kennen. Ze zullen op het moment dat het een prettig gesprek was eerder geneigd zijn aan jou te denken als ze weer geconfronteerd worden met dat issue waar jij nou net zon mooie oplossing voor had. Doe je het eerste gesprek echter niet goed en pak je dat verkeerd aan zullen ze snel allergisch zijn voor alles wat met jou of jou organisatie te maken heeft. Focus op de lange termijn en niet op hit and run.
Klanten werven is voor de volhouder. Je zult veel gesprekken voeren die in eerste instantie wellicht niets opleveren. Ook zal je geconfronteerd worden met het feit dat het lastig is om de juiste persoon te pakken te krijgen. Daarom is een goede voorbereiding essentieel. Als jij je als deskundige presenteert kom je uiteindelijk sneller om de zogenaamde gatekeepers heen. Dat vergt geduld en ook het om kunnen gaan met afwijzingen. Klanten werven is nou eenmaal geen prijs schieten maar met een goede voorbereiding kun je wel zorgen dat je niet met hagel op een mug schiet. Het gericht targetten van een duidelijke doelgroep met een goede boodschap en zicht op de langere termijn brengt uiteindelijk het beste resultaat. Toch zullen er dagen bij zitten dat het niet lukt en je je headset aan de wilgen wilt hangen.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!