Klant werven tips: 6 tips om zelf succesvol klanten te werven

Klant werven tips

Elke onderneming worstelt wel eens met het binnen halen van nieuwe klanten. Op basis van onze ervaringen met Lead Generation geven wij u 6 tips om met de juiste potentiële klant in gesprek te komen. Lees onze blog over klanten werven tips:

Klanten werven tips 1: Bepaal je doelgroep

Om met scherp te kunnen schieten moet alles op orde zijn. Allereerst moet je je doelgroep bepalen. Wie ga je benaderen, waarom, en met welke boodschap. Om een goede doelgroep te bepalen kun je kijken naar je huidige klanten. Waar ben ik succesvol en waarom ben ik daar zo succesvol. Kijk vanuit daar de vraag die bij je klanten leeft en ga na in welke sectoren, branches of bedrijfstakken datzelfde speelt. Je doelgroep bepaal je aan de hand van de kans op succes, is er behoefte aan mijn product of dienst binnen de doelgroep die ik wil benaderen. Dat kun je ook uitzoeken door het doen van een uitgebreid marktonderzoek. Je kun het ook gewoon aan je mogelijke doelgroepen te vragen.

Klanten werven tips 2: Verdiep je in je doelgroep

Na het vaststellen van je doelgroep is het belangrijk dat je je verdiept in de doelgroep. Je kunt de gesprekken met potentiele klanten beter aan als je:

  1. Weet hoe hu markt in elkaar zit. Wie zijn de spelers, wie zijn de grote jongens?
  2. Weet wat er speelt binnen je doelgroep. Denk bijvoorbeeld eens aan ingrijpende wetswijzigingen of andere ingrijpende ontwikkelingen.
  3. Zorgt dat je weet hoe de bedrijfstak in elkaar zit. Welke vaktermen worden er gebruikt? Wie zijn hun afnemers? Welke producten of diensten bieden ze?

Om een doelgroep effectief en efficiënt te kunnen benaderen moet je zorgen dat je een goede gesprekspartner bent vanaf het eerste contact moment. Dat betekent dat degene die het eerste contact met een potentiele klant legt de markt van de potentiele klant kent en het kan hebben over de uitdagingen waar ze voor staan. Als je je voor het eerste contact niet in je doelgroep verdiept hebt val je snel door de mand en is het resultaat van een lead generation actie vaak negatief.

Klanten werven tips 3: Bepaal je boodschap

De doelgroep is helder. Nu is het zaak jouw product of dienst zo onder de aandacht te brengen dat ze daar eigenlijk geen nee meer tegen kunnen zeggen. Je weet wat er speelt in je doelgroepen en je weet ook welke toegevoegde waarde jou product of dient heeft. Dat moet je over zien te brengen. Jouw product of dienst moet op een bepaalde manier van toegevoegde waarde zijn voor jouw doelgroep. Het lost bijvoorbeeld een probleem op, het maakt dingen makkelijker, het is goedkoper of het voegt op een andere manier iets toe. Hoe dan ook het aanbieden van jouw product of dienst moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep.

Klanten werven tips 4: Trial and error

Je weet uiteindelijk pas of iets werkt als je het in de praktijk getest hebt. Ondanks een goede voorbereiding kan het zo zijn dat de praktijk viest tegen valt. Het werven van kanten is en blijft een kwestie van vallen en opstaan. Daarom is het belangrijk om tijdens het klanten wervingsproces constant bij te blijven sturen. Lessens learned in de eerste gesprekken pas je toe in de volgende gesprekken. Blijf niet hangen in een methode die niet werkt maar zorg dat je flexibel blijft en je aanpast aan wat je in de praktijk aantreft.

Klanten werven tips 5: Volhouden 1

Het werven van nieuwe klanten kan lukt vaak het best wanneer je geduld hebt. Je zult veel tijd en energie moeten investeren voor je kunt gaan oogsten. Op het moment dat je aan de slag gaat met het genereren van leads zal je zien dat zon proces vaak veel meer oplevert als enkel leads op de hele korte termijn. Als de contactmomenten met de potentiele klanten goed zijn zullen ze eerder open staan voor een vervolg gesprek, het toesturen van meer informatie of het geven van informatie over zichzelf. Zo leer je je doelgroep kennen en nog belangrijker: Zij leren jou kennen. Ze zullen op het moment dat het een prettig gesprek was eerder geneigd zijn aan jou te denken als ze weer geconfronteerd worden met dat issue waar jij nou net zon mooie oplossing voor had. Doe je het eerste gesprek echter niet goed en pak je dat verkeerd aan zullen ze snel allergisch zijn voor alles wat met jou of jou organisatie te maken heeft. Focus op de lange termijn en niet op hit and run.

Klanten werven tips 6: Volhouden 2

Klanten werven is voor de volhouder. Je zult veel gesprekken voeren die in eerste instantie wellicht niets opleveren. Ook zal je geconfronteerd worden met het feit dat het lastig is om de juiste persoon te pakken te krijgen. Daarom is een goede voorbereiding essentieel. Als jij je als deskundige presenteert kom je uiteindelijk sneller om de zogenaamde gatekeepers heen. Dat vergt geduld en ook het om kunnen gaan met afwijzingen. Klanten werven is nou eenmaal geen prijs schieten maar met een goede voorbereiding kun je wel zorgen dat je niet met hagel op een mug schiet. Het gericht targetten van een duidelijke doelgroep met een goede boodschap en zicht op de langere termijn brengt uiteindelijk het beste resultaat. Toch zullen er dagen bij zitten dat het niet lukt en je je headset aan de wilgen wilt hangen.

Over SpangenbergGroep

SpangenbergGroep is gespecialiseerd in het optimaliseren klantbeleving. Het meten van klantbehoefte en het inrichten van de organisatie op basis van die behoefte, dat is waar wij goed in zijn. Wij ondersteunen organisaties bij het optimaliseren van klantcontact én klantbeleving. Bent u geïnteresseerd in onze unieke aanpak of wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neem gerust contact met ons op, wij staan u graag te woord.

Bel ons op 088-2425475 of gebruik dit formulier:



Ook via WhatsApp!