Blog

Klantenservice quick-wins! Snel verbetering met deze 6 Quickwins

Geschreven op: 5 oktober 2023

Klantenservice quick-wins! Snel verbetering met deze 6 Quickwins

Klantenservice quick-wins, we helpen je met 6 tips waar je direct mee aan de slag kan. Het optimaliseren van je klantenservice is altijd een goed idee. Het kan natuurlijk altijd beter. Maar waar begin je? Wat kun je makkelijk verbeteren zonder dat er hele moeilijke, complexe en dure veranderprojecten nodig zijn? Wij zetten 6 quick wins voor je op een rijtje waar je direct profijt van hebt!

1. Meekijken

Het kan verhelderend zijn om eens mee te kijken bij de klantenservice. Gewoon observeren hoe het werk wordt gedaan. Vaak hebben klantenservicemedewerkers een training gehad en doen ze dingen op een bepaalde manier. Soms worden dingen gedaan omdat ze nu eenmaal zo gedaan worden of omdat iemand heeft gezegd dat het zo moet. Door gewoon mee te kijken, krijg je vaak waardevolle informatie die je niet kunt halen uit het terugluisteren van gesprekken. Als je objectief en onbevooroordeeld meekijkt, vallen je vaak snel dingen op. Dingen die mogelijk beter of sneller kunnen, of dingen die worden gedaan terwijl ze eigenlijk niet nodig zijn.  Klantenservice quick-wins kunnen ook leuk erg leuk zijn!

2. Rapportages

Dit sluit aan op het eerste punt. Rapportages worden vaak gemaakt, verzonden en bekeken. Het analyseren van wat er gerapporteerd wordt, aan wie en waarom gebeurt echter vaak niet genoeg. Bovendien kunnen de meeste systemen vaak veel meer rapporteren. Ga terug naar de tekentafel als het gaat om rapportages. Bekijk wie wat wil weten, zodat je daar ook iets mee kunt doen. Rapporteren om te rapporteren is zinloos. Rapportages moeten inzicht geven in de prestaties ten opzichte van bepaalde normen en moeten ook verbeteringen of verslechteringen laten zien als gevolg van bepaalde ingrepen of veranderingen. Klantenservice quick-wins kunnen soms ook minder werk opleveren.

3. Aanbod – Dag/week/maand profielen

Het merendeel van de klantenserviceorganisaties die we tegenkomen, heeft weinig zicht op het daadwerkelijke aanbod van contacten. Laat staan op de verdeling van deze contacten over een bepaalde periode. De rapportages van punt 2 zouden je daar een goed beeld van moeten kunnen geven. Pas dan kun je roosters maken die zijn afgestemd op het daadwerkelijke aanbod. Na verloop van tijd kun je patronen herkennen en krijg je steeds meer zicht op de interne en/of externe factoren die het aantal interacties beïnvloeden.

4. Dynamische FAQ

Veelgestelde vragen zouden niet statisch moeten zijn! Als klanten te vaak bellen over dezelfde onderwerpen, gaat er iets mis. Zorg ervoor dat je die veelgestelde vragen voorkomt. Bij sommige webshops gaat 50% van de vragen over het bezorgmoment van de bestelling. Het lijkt dan wenselijk om dat proces aan te passen, zodat klanten daar geen vragen meer over hebben. Op die manier worden je FAQ dynamisch omdat je constant werkt aan het voorkomen van de meest gestelde vragen.

5. Vraag input van je medewerkers

Ze werken met jouw klanten en met de meeste andere afdelingen binnen het bedrijf. Ze weten waar dingen misgaan en waar klanten ontevreden over zijn. Ze zijn de beste bron van input over hoe intern de zaken lopen. Ze kunnen haarfijn aangeven wat zij nodig hebben om hun werk beter te kunnen doen. Neem de tijd en praat regelmatig met de medewerkers van de klantenservice over hun werk en waar ze dagelijks tegenaan lopen.

6. Vraag je klanten om feedback

Naast je medewerkers zijn ook je klanten een waardevolle bron van informatie. Vraag je klanten wat ze van de klantenservice vinden. Misschien vinden ze het wel prettig om te kunnen chatten met jouw klantenservice, maar bied je dat kanaal helemaal niet aan. Misschien vinden ze jouw wachtmuziek knetterirritant en is het een kleine moeite om dat even aan te passen. Als je je klanten niets vraagt, weet je ook niets en kun je ze niet beter van dienst zijn.

Hopelijk kun je aan de slag met onze Klantenservice quick-wins!

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

klantcontact voorkomen door het optimaliseren van bedrijfsprocessen in de klantenservice

Het belang van het voorkomen van klantcontact: een strategische aanpak!

Waarom het sturen op de verkeerde KPI's het omgekeerde effect en klantcontact voorkomen duurzamer is!...
Het Belang van Emailetiquette in Klantenservice: Kwaliteitsnormen Voor Een Professionele Klantbeleving

Het belang van Emailetiquette in klantenservice: kwaliteitsnormen voor een professionele klantbeleving

Emailafhandeling volgens vaste normen voor constante kwaliteit en optimale klantbeleving In een tijdperk waarin digitale...
5 redenen waarom topklantenservice essentieel is voor webshops in 2025

5 redenen waarom topklantenservice essentieel is voor webshops in 2025

Goede klantenservice in de E-commerce. Waarom dat steeds belangrijker wordt De wereld van e-commerce blijft...
De toegevoegde waarde van een klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep

Snel zicht op verbeterpotentieel van jouw klantenservice met de klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep

De toegevoegde waarde van een klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep Een uitstekende klantenservice is tegenwoordig meer...
Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert

Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert

Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert De zorgsector staat voor de uitdaging om...
Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? 10 Vereisten Voor goede Klantenservice

Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? De 10 vereisten aan een goede klantenservice

Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? De 10 vereisten aan een goede klantenservice Het...