Blog

7 Effectieve klantenservice strategieën voor het verbeteren van klantenservice in jouw bedrijf

Geschreven op: 15 augustus 2023
Klantenservice optimaliseren/ klantenservice verbeteren? Minder vermijdbaar en meer waardevol klantcontact?​

7 Effectieve klantenservice strategieën voor het verbeteren van klantenservice in jouw bedrijf

De klantenservice… Veel hebben we er al over geschreven. De klantenservice is belangrijk. Niet alleen is het vaak 1 van de weinige kanalen waarlangs nog 1 op 1 contact is met klanten. Het is ook een hele goede thermometer over wat er goed en vooral fout gaat binnen je organisatie. Daarnaast is het in de hele klantbeleving vaak cruciaal.

1. Zorg voor een klantgerichte cultuur
2. Begrijp wie je klanten zijn
3. Communiceer effectief en professioneel
4. Faciliteer je medewerkers
5. Optimaliseer bedrijfsprocessen
6. Meet klanttevredenheid
7. Overweeg uitbesteding van (een deel van) de klantenservice

 

1. Zorg voor een klantgerichte cultuur

Een klantgerichte cultuur vormt de basis van uitstekende klantenservice. Dit betekent dat de klant centraal staat in alle beslissingen die binnen de organisatie worden genomen. Het gaat verder dan alleen mooie woorden; het moet zichtbaar zijn in acties en processen.

  • Wat houdt een klantgerichte cultuur in?
    Een klantgerichte cultuur betekent dat iedereen binnen de organisatie – van directie tot medewerkers – begrijpt dat de klantbeleving prioriteit heeft. Dit vereist een mentaliteitsverandering waarbij medewerkers worden aangemoedigd om altijd vanuit het perspectief van de klant te denken.

  • Hoe implementeer je dit?
    Begin met duidelijke communicatie over het belang van klantgerichtheid. Train medewerkers om empathisch te zijn en problemen vanuit het oogpunt van de klant te benaderen. Beloon teams die bijdragen aan een betere klantbeleving.

Lees meer: Bekijk onze blog over klantgerichtheid voor praktische tips. Of download onze whitepaper!

2. Begrijp wie je klanten zijn

Je kunt pas echt goede klantenservice bieden als je weet wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben. Zonder deze kennis kun je geen effectieve strategieën ontwikkelen.

  • Hoe leer je je klanten kennen?
    Gebruik data-analyse om inzicht te krijgen in demografische gegevens, koopgedrag en voorkeuren van je klanten. Vraag feedback via enquêtes of reviews om te begrijpen wat zij belangrijk vinden.

Lees meer: Ontdek hoe je met klantenfeedback betere inzichten te krijgen.

3. Communiceer effectief en professioneel

Communicatie is de kern van goede klantenservice. Het maakt niet uit hoeveel kanalen je aanbiedt; als de communicatie niet effectief is, zal de ervaring tegenvallen.

  • Kies de juiste kanalen
    Het is beter om uitstekende service te bieden via één kanaal dan middelmatige service via vijf kanalen. Kies kanalen op basis van wat jouw klanten willen en wat jij kunt bieden, zoals telefonie, e-mail, live chat of sociale media.

Lees meer: Bekijk onze handleiding voor effectieve communicatiekanalen in klantenservice.

4. Faciliteer je medewerkers

Medewerkers vormen het hart van jouw klantenservice. Als zij niet goed worden ondersteund, kunnen ze geen optimale service leveren.

  • Wat hebben medewerkers nodig?
    Geef hen toegang tot duidelijke kennisbanken, moderne tools en systemen die hun werk vergemakkelijken. Zorg ook voor regelmatige training en mogelijkheden om vragen te stellen of problemen te escaleren.

Lees meer: Ontdek hoe je hier hoe trainen van medewerkers zorgt voor voor betere prestaties.

5. Optimaliseer bedrijfsprocessen

Klantenserviceproblemen ontstaan vaak door inefficiënte bedrijfsprocessen. Door deze processen continu te evalueren en verbeteren, kun je veel problemen voorkomen voordat ze ontstaan.

  • Hoe optimaliseer je processen?
    Analyseer regelmatig waar klanten vaak contact over opnemen. Zijn er terugkerende klachten of vragen? Gebruik deze informatie om knelpunten op te lossen of processen eenvoudiger te maken.

Lees meer: Bekijk onze hier een uitgebreide blog over het optimaliseren van processen.

6. Meet klanttevredenheid

Je kunt pas weten of jouw strategieën werken als je meet hoe tevreden jouw klanten zijn. Klanttevredenheid meten geeft niet alleen inzicht in wat goed gaat, maar ook in waar verbetering nodig is.

  • Hoe meet je klanttevredenheid?
    Gebruik tools zoals Net Promoter Score (NPS), Customer Satisfaction Score (CSAT) of Customer Effort Score (CES). Vraag daarnaast regelmatig feedback via enquêtes of reviews.

Lees meer: Leer hoe je klanttevredenheid effectief kunt meten met behulp van NPS, CSAT en CES.

7. Overweeg uitbesteding van (een deel van) de klantenservice

Het opzetten van een effectieve en efficiënte interne klantenservice kan uitdagend zijn, vooral voor kleinere bedrijven met beperkte middelen. Het uitbesteden van (een deel van) de klantenservice kan dan een slimme keuze zijn.

  • Voordelen van uitbesteding
    Externe bureaus hebben vaak meer ervaring, capaciteit en technologie om hoogwaardige service te bieden. Ze kunnen bijvoorbeeld zorgen voor 24/7 bereikbaarheid of gespecialiseerde ondersteuning in meerdere talen.

Lees meer: Ontdek wanneer uitbesteding van klantenservice een goede keuze is voor jouw bedrijf.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

klantenservice verbeteren: Waarom een externe adviseur zijn kosten dubbel en dwars waard is! SpangenbergGroep Klantenservice uitbesteden en klantenservice verbeteren

klantenservice verbeteren: Waarom een externe adviseur zijn kosten dubbel en dwars waard is

Klantenservice verbeteren: Externe expertise voor snel en blijvend resultaat Het verbeteren van de klantenservice is...
Klantenservice uitbesteden: Hoe haal je voordeel met AI bij het uitbesteden van de klantenservice?

Klantenservice uitbesteden: Hoe haal je voordeel met AI bij het uitbesteden van de klantenservice?

Klantenservice uitbesteden: Hoe haal je voordeel met AI bij het uitbesteden van de klantenservice? Klantenservice...
Hoe zorg je voor de juiste bezetting op de klantenservice? Uitdagingen en oplossingen lees je hier! SpangenbergGroep klantenservice verbeteren en klantenservice uitbesteden

Hoe zorg je voor de juiste bezetting op de klantenservice? Uitdagingen en oplossingen lees je hier!

De juiste bezetting op de klantenservice op het juiste moment: Een stevige uitdaging! Bezettingsproblematiek in...
Klantenservice uitbesteden: Kan ik de klanttevredenheid behouden of verbeteren bij uitbesteding?

Klantenservice uitbesteden: Kan ik de klanttevredenheid behouden of verbeteren bij uitbesteding?

Klantenservice uitbesteden: Kan ik de klanttevredenheid behouden of verbeteren bij uitbesteding? Steeds meer organisaties kiezen...
Klantenservice uitbesteden: Welke SLA’s moet ik afspreken bij outsourcing. SpangenbergGroep klantenservice uitbesteden en klantenservice verbeteren

Klantenservice uitbesteden: Welke SLA’s moet ik afspreken bij outsourcing

Welke SLA spreek je af met je partner bij klantenservice uitbesteden? Het uitbesteden van klantenservice...
Offshore vs nearshore vs uitbesteden in Nederland. Waarom dat laatste de beste keuze is. SpangenbergGroep - klantenservice uitbesteden en klantenservice verbeteren

Offshore vs nearshore vs uitbesteden in Nederland. Waarom dat laatste de beste keuze is

Offshore vs nearshore vs uitbesteden in Nederland. Waarom dat laatste de beste keuze is In...