De klantenservice… Veel hebben we er al over geschreven. De klantenservice is belangrijk. Niet alleen is het vaak 1 van de weinige kanalen waarlangs nog 1 op 1 contact is met klanten. Het is ook een hele goede thermometer over wat er goed en vooral fout gaat binnen je organisatie. Daarnaast is het in de hele klantbeleving vaak cruciaal.
Bijvoorbeeld: Je hebt iets besteld bij een webshop en er gaat iets mis met de levering. De klantenservice van die specifieke webshop kan dat probleem een heel stuk groter maken door hun klantenservice vervolgens niet op orde te hebben (lange wachttijden, onvriendelijk personeel, alleen kunnen mailen bijvoorbeeld). Of ze hebben hun klantenservice op orde en lossen het probleem netjes en vriendelijk voor je op. In het eerste geval zullen je kwijt zijn als klant, in het tweede geval waarschijnlijk niet. In deze blog 7 Effectieve klantenservice strategieën voor het verbeteren van klantenservice in jouw bedrijf.
Lijkt evident. Op het moment dat klantgerichtheid centraal staat, zal de klantenservice vanzelf beter zijn dan wanneer dat niet het geval is. Een klantgerichte cultuur wil zeggen dat bij besluiten die genomen worden de klantbeleving daarin centraal staat. Dan ook wel echt, want we komen heel veel bedrijven tegen die dat wel roepen maar in de praktijk eigenlijk helemaal niet laten zien.
Om goede klantenservice te kunnen verzorgen, moet je weten wie je klanten zijn en wat ze van je verwachten. Pas als je echt weet wie je klant is en waarom hij klant bij je is, kun je vormgeven aan klantbeleving.
Je kunt beter hele goede service verlenen via één kanaal dan hele matige service verlenen op vijf kanalen. De juiste kanalen kiezen doe je op basis van wat je klant wil en wat jij in staat bent te bieden. Zorg dat je de kanalen die je aanbiedt ook echt goed kunt afhandelen. Telefonie? Zorg dat je medewerkers goed zijn in het voeren van telefoongesprekken én dat de telefoon snel wordt beantwoord. Heel simpel.
Klantenservice strategieën kun je niet bespreken zonder het benomen van medewerkers! Zorg dat je je medewerkers geeft wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Daarvoor moet je goed begrijpen hoe hun werkzaamheden eruitzien. Vervolgens help je ze om dat zo goed maar ook zo makkelijk mogelijk te doen. Stel kennis beschikbaar, zorg ervoor dat ze ergens terecht kunnen met vragen en luister naar ze.
Kijk doorlopend naar hoe de dingen lopen. Wat kan er beter, slimmer, makkelijker of handiger. Zowel intern als voor je klanten. Kijk naar waar je klanten contact over opnemen en of je dat eventueel kunt voorkomen. Processen optimaliseren is een doorlopend proces waarbij er altijd wel iets te verbeteren valt. Klantenservice strategieën zonder bedrijfsprocessen kunnen niet volledig zijn!
Deels meet je of je klanten tevreden zijn omdat je dat graag wilt weten natuurlijk. Aan de andere kant wil je ook heel graag weten waar ze niet tevreden over zijn. Deze input kun je gebruiken voor het optimaliseren van je bedrijfsprocessen én geeft je een goede thermometer op het moment dat je de klanttevredenheid doorlopend of geregeld uitvoert. Wordt de klanttevredenheid beter of juist slechter? Als je het meet, dan weet je het en kun je ermee aan de slag.
Het is niet eenvoudig om je klantenservice effectief, efficiënt en professioneel in te richten. Uitbesteden van de klantenservice kan dan een oplossing zijn. Wist je dat wereldwijd maar liefts 62% van de bedrijven hun klantenservice gedeeltelijk uitbesteedt? Een extern bureau heeft vaak veel meer ervaring, capaciteit en technische mogelijkheden om de klantenservice wel effectief, efficiënt en professioneel te verzorgen.”
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!