Blog

Wat kost klantenservice uitbesteden? Alle klantenservice uitbesteden kosten inzichtelijk!

Geschreven op: 2 november 2023
Wat kost klantenservice uitbesteden? Alle klantenservice uitbesteden kosten inzichtelijk!

Wat kost uitbesteden? Alle klantenservice uitbesteden kosten inzichtelijk!

Het uitbesteden van de klantenservice is vaak goedkoper in vergelijking met een inhouse georganiseerde klantenservice. Met name door synergie effecten kunnen facilitaire contactcenters vaak meer flexibiliteit, technologie, meertaligheid en ruimere openingstijden bieden in vergelijking tot een interne klantenservice. Daarbij zijn in tegenstelling tot een interne klantenservice de kosten volledig inzichtelijk. Bij een interne klantenservice afdeling worden vaak kosten als huisvesting, verzuim, ICT etc niet meegenomen in de de kosten.

De kosten van het uitbesteden van de de klantenservice variëren van een prijs per eenheid, ook wel blended ondersteuning. (interactie of minuut) van Euro 2,- tot 10,-. Bij dedicated ondersteuning variëren de prijzen tussen de Euro 30,- en 75,- per uur. Een uitgebreider kosten overzicht vind je verderop in deze blog.

 

Klantenservice uitbesteden?

SpangenbergGroep is specialist in het inrichten van flexibele, meertalige en multichannel klantenservice oplossingen. De klantenservice uitbesteden brengt schaalvoordelen, extra mogelijkheden en grotere mate van flexibiliteit. Daarnaast is uitbesteden per saldo vaak aanzienlijk goedkoper is. Het uitbesteden van de klantenservice is voor steeds meer organisaties een goede strategie. Omdat het vaak lastig om zelf de klantenservice echt goed in te richten is het in veel situaties slim om de klantenservice (gedeeltelijk) uit te besteden aan een daarin gespecialiseerd bedrijf. Het uitbesteden heeft aantal voordelen die we in een eerdere blog beschreven hebben die lees je hier. In deze blog alles over: Wat kost uitbesteden? Klantenservice uitbesteden kosten inzichtelijk.

Hoe werkt uitbesteden?

Met uitbesteden leg je een bedrijfsproces of een gedeelte daarvan buiten de deur. Bij het uitbesteden van de klantenservice breng je (eventueel gedeeltelijk) het afhandelen van klantcontacten bij een extern gespecialiseerd bedrijf onder. Dat externe bedrijf verzorgt dan de klantenservice. Daarvoor is een goede afstemming natuurlijk noodzakelijk. Veel van de klantcontacten gaan over processen die elders in het bedrijf lopen. Denk aan facturatie, administratie, leveringen, storingen etc. De klantenservice is daarin een spin in het web omdat de klanten over al dat soort zaken contact opnemen. Een externe partner heeft vaak erg veel ervaring met klantcontact en doet niks anders. Ze zijn daarom vaak effectief, efficient en professioneel in het afhandelen van klantcontacten. Een uitgebreidere blog over hoe uitbesteden werkt lees je hier.

Wat is bepalend voor de klantenservice uitbesteden kosten?

Het uitbesteden van de klantenservice kan op verschillende manieren. Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende vormen van uitbesteden die elk ook een andere kosten structuur met zich mee brengen. De best passende vorm en dus ook de kosten daarvan zijn afhankelijk van bijvoorbeeld:

  • Aantallen: Hoeveel klantcontacten worden er afgehandeld is deels bepalend voor in welke vorm dat het beste kan worden uitbesteedt.
  • Complexiteit: Eenvoudige klantcontacten uitbesteden werkt anders als complexere ondersteuning.
  • Talen: Meerdere talen is weer anders als wanneer het maar 1 taal betreft
  • Openingstijden: tijdens kantoortijden of ook in de avonden en het weekend?
  • Kanalen: het maakt een verschil of je alleen telefonie of e-mail uitbesteedt of een combinatie van verschillende kanalen zoals telefonie, email, chat, whatsapp, socials, reviewplatformen etc.
  • Pieken en seizoenen: Drukke periodes gevolgd door rustige periodes zorgt voor anders uitbesteden.

Vormen van klantenservice uitbesteden

De klantenservice uitbesteden kosten zijn vervolgens grotendeels afhankelijk van de gekozen vorm van de ondersteuning. Daarbij kennen we grofweg 3 vormen:

  1. Dedicated ondersteuning

    Een vorm van ondersteuning waarbij de klantenservice wordt uitbesteedt en de medewerker van de externe partner alleen voor 1 opdrachtgever werkt gedurende een vooraf afgesproken tijd. Met dedicated ondersteuning worden de werkzaamheden dus niet geblend/gemixt met andere opdrachtgevers. Deze vorm van ondersteuning wordt dan ook vaak per uur afgerekend. Dedicated ondersteuning gebruiken we vaak als er een bepaald volume is waarmee klantenservice medewerkers ook altijd voldoende werk hebben. Er is dus een bepaald volume nodig om deze vorm interessant te maken. Dat kan omdat er gewoon meer dan genoeg klantcontacten binnen komen om een vaste groep medewerkers constant aan het werk te houden. Dat kan ook door werkzaamheden te combineren. Denk bijvoorbeeld aan e-mails afhandelen als het even rustig is op de telefonie. Backoffice werk als er minder klantcontacten binnen komen. Of zelfs vertaalwerkzaamheden op het moment dat het meertalige klantenservice ondersteuning betreft.

  2. Blended/ Non-dedicated ondersteuning

    In deze vorm van ondersteuning werkt de klantenservice medewerker van het externe bureau voor verschillende opdrachtgevers door elkaar. Wij zorgen er altijd voor dat we niet meer dan 3 tot 5 verschillende opdrachtgevers blenden. Dan is het voor de klantenservice medewerker niet te doen om goede klantenservice te verlenen. Klantenservice uitbesteden kosten voor deze vorm van ondersteuning zijn dan ook niet per uur maar per eenheid. Dat kan bijvoorbeeld per interactie of per minuut zijn. Deze vorm van ondersteuning leent zich goed voor lagere volumes.

  3. Hybride ondersteuning:

    Een combinatie tussen dedicated en blended ondersteuning. Hierbij wordt er bijvoorbeeld op drukkere momenten dedicated ondersteuning geboden op minder drukke momenten een blended vorm. Dat kan bijvoorbeeld overdag dedicated en in de avond en weekend blended. Het kan ook in het hoogseizoen dedicated en in het laagseizoen blenden.

Wat zijn de Klantenservice uitbesteden kosten dan precies of ongeveer?

Dat verschilt natuurlijk per situatie en per bedrijf. Het ene bedrijf rekent allerlei aanvullende kosten en bij het andere bedrijf krijg je een all-in tarief. Wij hebben natuurlijk geen inzicht in de kosten die alle contactcenters rekenen. Globaal gezien moet je rekening houden met de volgende kosten:

  • Opstartkosten: eenmalig Euro 0 – 10.000
    Sterk afhankelijk van de complexiteit van de opstart. Moeten er veel systemen gekoppeld? Vergt het andere investeringen om de ondersteuning in te richten? Wij rekenen meestal geen opstartkosten. Het opstarten van een project vergt een investering van met name tijd. Mits er geen hele speciale en tijdrovende wensen en eisen zijn ten aanzien van de ondersteuning.
  • Abonnements-, management kosten: maandelijks: Euro 175 –?
    Dit verschilt sterk per organisatie. Het is een vaak een vergoeding voor het managen van het project. Zaken zoals instroom, roostering, kwaliteitsmonitoring etc. worden hiermee vergoed. Wij houden deze kosten vaak zo laag mogelijk omdat een deel van deze kosten in het gewone verbruikstarief zitten.
  • Trainingskosten: per agent per uur: Euro 32 – 75
    De medewerkers moeten getraind worden. Bij eenvoudige ondersteuning kan dat in een paar uur. Complexere ondersteuning kan betekenen dat er een paar dagen of zelf weken getraind moet worden voor de klantenservice medewerkers hun werk zelfstandig kunnen doen.
  • Dedicated ondersteuning: per agent per uur: Euro 32 – 75
    Deze kosten zijn sterk afhankelijk van zaken zoals opleidingsniveau, complexiteit, meertaligheid en openingstijden. 24/7 meertalige ondersteuning is nu eenmaal duurder als 1 taal tijdens kantoortijden.
  • Blended/ non-dedicated ondersteuning: per minuut Euro 0.75 – Euro 2.00
    Hier gelden dezelfde factoren als bij dedicated ondersteuning als bepalend voor het exacte tarief
  • Blended/ non-dedicated ondersteuning: per interactie Euro 1.75 – Euro 7.00
    Naast dezelfde factoren als bij dedicated ondersteuning is hierbij de gemiddelde afhandeltijd bepalend. Hoe langer de klantcontacten hoe hoger het tarief.
  • Overige kosten: ?
    Er kunnen door externe bedrijven redelijk wat extra kosten gemaakt worden. Zo kan het dat je extra moet betalen voor een telefoonnummer, doorschakelingen, extra werkzaamheden of anders dingen. Als je niet goed oplet en van tevoren niet goed zicht hebt op deze kosten kan het nog wel eens tegenvallen. Wij rekenen geen extra kosten die niet van tevoren duidelijk met elkaar overeengekomen zijn.

Is klantenservice uitbesteden goedkoper?

Over het algemeen kunnen we stellen dat uitbesteden goedkoper is. Dat wil zeggen als je kijkt naar het totaal en als je de juiste partner hebt gevonden. Het verschil is dat de totale kosten bij uitbesteden transparant zijn. Bij een interne klantenservice is dat niet het geval. Daar is vaak geen duidelijk zicht op de directe en indirecte kosten van de klantenservice. Directe kosten als in personeel. Maar ook indirecte kosten die verspreid over de organisatie zitten zijn gedeeltelijk nodig voor de klantenservice. Denk daarbij aan werkplekken, gebouwen, recruitment, ICT, afschrijvingen enz. enz. Men heeft de neiging om die kosten niet mee te nemen in een vergelijk met uitbesteden. Hier een uitgebreide blog over dit onderwerp!

Klantcase – VTech Europe

VTech Europe heeft de meertalige klantenservice uitbesteed vanwege een gebrek aan interne expertise om een professionele klantenservice op te zetten. Door deze stap kon VTech zich focussen op hun kernactiviteiten: het ontwikkelen, produceren en distribueren van speelgoed. De seizoensgebonden aard van hun producten, met een piek rondom de feestdagen, vereiste daarnaast flexibiliteit in klantenservicecapaciteit. Lees hier de volledige klantcace!

Voordelen van uitbesteding voor VTech:

  1. Expertise: SpangenbergGroep biedt de systemen, kennis en ervaren medewerkers om een hoogwaardige klantenservice te garanderen.
  2. Schaalbaarheid en flexibiliteit: Opschalen tijdens pieken en afschalen bij lagere vraag helpt om de capaciteit efficiënt te benutten.
  3. Technologie en processen: Multichannel-systemen en fulfilment (zoals retouren en reserveonderdelen) werden volledig verzorgd, waardoor VTech hierin volledig werd ontzorgd.

Klantenservice uitbesteden bij SpangenbergGroep

Lukt het niet (altijd) om de klanten te woord te staan zoals je het graag zou willen? Wij kunnen je helpen gewoon hele goede klantenservice. We hebben verschillende manieren waarop we je kunnen ondersteunen. Centraal staan de behoeften van onze opdrachtgevers. De klantenservice die jij wilt voor jouw klanten zonder zorgen? Wij kunnen dat voor je realiseren! Met de klantenservice uitbesteden naar SpangenbergGroep heb je gewoon hele goede klantenservice.

SpangenbergGroep?

SpangenbergGroep is al meer dan 25 jaar dé specialist op het gebied van klantenservice. Maar waarom zou je je klantenservice aan ons uitbesteden?

Wij bieden een unieke combinatie van diensten aan onze opdrachtgevers. Aan de ene kant zorgen we volledig voor ontzorging op het gebied van klantenservice, terwijl we aan de andere kant actief bijdragen aan de voortdurende verbetering van de dienstverlening aan uw klanten.

Naast het beheren van onze eigen klantenserviceorganisatie, ondersteunen we ook met klantenservice-optimalisatieprojecten. Met deze projecten richten we ons op het verbeteren van de klantenservice en de gerelateerde afdelingen. Dit is wat ons echt uniek maakt. Wij bieden niet alleen klantenservice, maar we blijven deze voortdurend verbeteren!

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

Officiële Nederlande/ Franse/ Duitse en Belgische feestdagen om rekening mee te houden voor jouw internationale klantenservice in 2025

Officiële Nederlande/ Franse/ Duitse en Belgische feestdagen om rekening mee te houden voor jouw internationale klantenservice in 2025

Officiële feestdagen en lokale accenten in internationale klantenservice Bij SpangenbergGroep begrijpen we dat internationale bedrijven...
Hoe klantcontact verbeteren?

Hoe verbeter je je klantcontact?

Hoe verbeter je je klantcontact? In een wereld waar klantbeleving steeds belangrijker wordt, is het...
Customer Success. Wat is Customer Succes?

Wat is Customer Success en waarom wordt klantenservice steeds vaker hernoemd naar Customer Success?

Wat is Customer Success en waarom wordt klantenservice steeds vaker hernoemd naar Customer Success? In...
Wat is direct klantcontact?

De toegevoegde waarde van direct klantcontact

Toegevoegde waarde door direct contact met klanten Direct klantcontact is de sleutel tot het opbouwen...
Wat is klantenservice? Definitie + uitleg

Wat is klantenservice? Definitie + uitleg

Wat is klantenservice? In het bedrijfsleven draait alles om klanten. Zonder klanten is er geen...
Klantenservice trends in 2025: Een blik op de toekomst

Klantenservice trends in 2025: Een blik op de toekomst

Klantenservice trends in 2025: een blik op de Toekomst We hebben afgelopen jaar veel blogs...