Wachttijden vormen een van de meest frustrerende aspecten van telefonische klantenservice. Klanten hebben doorgaans weinig geduld als ze contact opnemen en verwachten een snelle respons. Lange wachttijden kunnen leiden tot frustratie en uiteindelijk tot het verlies van klanten. In deze blog gaan we dieper in op wachttijden en hoe je ze zo veel mogelijk kunt minimaliseren om de algehele klantbeleving te verbeteren.
Laten we beginnen met de impact van lange klantenservice wachttijden op de klantbeleving:
Klanten zijn niet alleen niet tevreden maar gewoon weg ontevreden. Als jij niet bereikbaar bent op het moment dat een klant je nodig heeft dan zijn ze daar ontevreden over. Hoe langer de wachttijd hoe ontevredener je klanten. Dat is op een bepaalde manier te corrigeren met een heel erg goed gesprek op het moment dat de klant dan iemand aan de lijn heeft overigens. Klanten wachten liever iets langer en worden dan goed geholpen als andersom. Ook dat kent zijn grenzen. Bij extreme wachttijden (>15 min) is het vrijwel onmogelijk om de impact daarvan te corrigeren met een kwalitatief contactmoment.
Een bedrijf dat telefonisch slecht bereikbaar is wekt weinig vertrouwen. We komen in de praktijk wel eens tegen dat bedrijven zo slecht bereikbaar zijn dat klanten op internet openlijk vragen stellen of het bedrijf failliet is. Klantenservice wachttijden hebben dus niet alleen impact op de individuele klant maar kan ook grotere gevolgen hebben voor imago etc.
Klanten die bellen om een aankoop te doen, zullen eerder afhaken als de wachttijden te lang zijn. De impact van herhaaldelijk lange wachttijden is aanzienlijk, aangezien mensen uiteindelijk overstappen naar concurrenten die wel snel bereikbaar zijn.
Om de wachttijden effectief te verminderen, moeten we begrijpen wat deze wachttijden veroorzaakt. Hier zijn enkele veelvoorkomende oorzaken:
Pieken kunnen ontstaan als het gevolg van seizoenen of incidenten die tijdelijk zorgen voor een groter aanbod. Denk aan leverproblemen, fouten in communicatie, onduidelijke communicatie of onvoldoende voorbereid zijn op te verwachten pieken waardoor wachttijden ontstaan.
Als er onvoldoende klantenservicemedewerkers beschikbaar zijn, zal de wachttijd vanzelf toenemen. Ziekteverzuim of personeelstekorten kunnen leiden tot problemen bij het voorzien in de juiste bezetting met als gevolg lange klantenservice wachttijden.
Klantenservice werkt als een soort productieomgeving, waarbij klantvragen snel en efficiënt moeten worden afgehandeld. Lange gesprekken en trage verwerkingstijden zorgen ervoor dat medewerkers minder snel beschikbaar zijn voor nieuwe oproepen. Kortere gesprekken resulteren in kortere wachttijden, mits de kwaliteit van de interactie behouden blijft.
Nu we begrijpen wat lange wachttijden veroorzaakt, zijn hier vijf tips om ze te verminderen:
Dat begint met het beschikbaar hebben van data. Dat hoeft niet spannend te zijn. Zorg dat je inzicht hebt in de wachttijden en probeer te achterhalen wat de oorzaken zijn. Aan de hand van deze analyse kun je voorspellingen maken voor de toekomst en dan dingen eventueel anders doen. Een voorbeeld uit de praktijk: Een klant van ons verstuurd aanmaningen. Dat deden ze 1 keer per maand allemaal tegelijk. Het gevolg was dat in de dagen na het versturen de wachttijd enorm opliep omdat veel klanten vragen hadden over die aanmaningen. Dat is een voorbeeld van een piek die je aan zou kunnen zien komen. Nadat we dit besproken hebben is de ritmiek aangepast en worden de aanmaningen in kleinere batches verzonden. Minder grote pieken en dus significant kortere wachttijden!
Maak gebruik van technologie om wachttijden te minimaliseren. Zorg voor een aangename wachtervaring met prettige muziek of stemmen. Implementeer een Interactive Voice Response (IVR) systeem om oproepen efficiënt te routeren naar de juiste medewerkers. Dit kan de wachttijd aanzienlijk verkorten.
Het is van groot belang je medewerkers goed te trainen. Zorg ervoor dat ze in staat zijn om kwalitatief hoogwaardige gesprekken te voeren die niet onnodig lang duren. Kortere gesprekken betekenen meer gesprekken in minder tijd, wat resulteert in kortere wachttijden.
De meest effectieve manier om wachttijden te verminderen, is door onnodig klantcontact te voorkomen. Analyseer en begrijp waarom klanten contact opnemen en pas processen aan om deze contactmomenten te minimaliseren. Met kleine aanpassingen kun je vaak al voorkomen dat klanten moeten bellen. Wij kunnen je daarmee helpen. Je klantenservice verbeteren? Lees hier verder!
Het kan soms lastig zijn om intern de juiste bezetting te garanderen voor je klantenservice. Overweeg daarom om een extern bureau in te schakelen dat gespecialiseerd is in klantcontact. Externe partners beschikken over ervaring en capaciteit om je te helpen met aspecten zoals ruimere openingstijden, meertalige ondersteuning en de beschikbaarheid van verschillende contactkanalen (telefoon, e-mail, chat, social media, enzovoort). Uitbesteding kan een effectieve manier zijn om de klantenservice te verbeteren. Ook daarmee kunnen wij je helpen! Lees hier verder over klantenservice uitbesteden.
Lange wachttijden bij de klantenservice hebben aanzienlijke gevolgen, zowel voor individuele klanten als voor het imago van een bedrijf. Het verminderen van deze wachttijden en het voorkomen ervan is haalbaar. Bovendien zijn er opties, zoals het voorkomen van onnodig klantcontact en/of het (gedeeltelijk) uitbesteden van de klantenservice, waarbij externe expertise kan worden ingeschakeld om te helpen. Vragen hierover? We staan klaar om je te assisteren!
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!
website verbeteren | website optimaliseren | optimalisatie | analyse | woorank specialist | woorank expert-2 | website maken weert | website maken valkenburg | website maken urmond | website maken tongeren | website maken stein | website maken sittard | website maken roermond | website maken meerssen | website maken margraten | website maken maastricht | website maken limburg | website maken lanaken | website maken heerlen | website maken hasselt | website maken gulpen | website maken geleen | website maken elsloo | website maken eijsden | website maken cadier en keer | website maken born | website maken beek | website laten maken maastricht | website laten bouwen maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | webdesign meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | webdesign bureau maastricht | webdesign beek | webdesign | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio webdesign en seo optimalisatie | online marketing bureau maastricht | onderhoudwebsite | nieuwe website maastricht | gratis seo rapport | gratis dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimalisatie maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google adverteren | google advertenties|