Blog

Klanttevredenheid hoe en wat: klanttevredenheid meten

Geschreven op: 7 maart 2023
SpangenbergGroep.nl. Klantenservice uitbesteden | Klantenservice optimaliseren | Klantcontact verbeteren

Klanttevredenheid hoe en wat: klanttevredenheid meten

Wij weten wat klanttevredenheid is. Nu is de vraag hoe we dat kunnen meten. Klanttevredenheid meten is naast de input die het geeft een waardevol contact moment waar u in gesprek gaat met uw klanten. Als u het meten van de klanttevredenheid goed inricht dan heeft het feit dat u dat op een goede manier doet al een positieve invloed op uw totale klantbeleving. U gaat uw klanten immers vragen wat ze van u als organisatie vinden om vervolgens de dienstverlening die u hen biedt te verbeteren.

Waar begint u bij klanttevredenheid meten?

Maar al te vaak, of beter gezegd vrijwel altijd, start een klanttevredenheidsonderzoek met een interne project groep die gaat bepalen hoe het onderzoek moet worden uitgevoerd. Daarbij wordt bij klanttevredenheid meten nagedacht over een script met vragen die aan de klanten gesteld moeten worden. En zo worden vragenlijsten aan klanten voorgelegd, het liefst via het goedkoopst mogelijke kanaal (mail of online).

Klanttevredenheid en dus ook klanttevredenheid meten begint uiteraard bij de klant, en wel van buiten naar binnen. Wij zijn er van overtuigd dat de factoren die de tevredenheid van klanten bepaald van de klanten zelf moet komen en niet vanuit de eigen organisatie. Het gaat veel verder dan een vragenlijst met standaard vragen. De eerste stap in het echt meten van de klanttevredenheid is een vooronderzoek waarbij u zicht krijgt op de factoren die de tevredenheid bepalen. Je gaat dus het gesprek aan met uw klanten, misschien zelfs met uw ex-klanten. Klanttevredenheid meten beging met het vooronderzoek. Vragen die u in het vooronderzoek stelt zijn vragen als:

  • Waarom bent u ooit klant bij ons geworden?
  • In welke behoefte voorzien wij?
  • Heeft u er wel eens aan gedacht uw diensten elders af te nemen en zo ja waarom heeft u dat toen wel of niet gedaan?
  • Wat zijn uw belangrijkste redenen om klant bij ons te zijn/blijven?

Vooronderzoek

Het gaat in het vooronderzoek veel meer om beleving en het achterhalen van drijfveren. Misschien komt uit het onderzoek bijvoorbeeld dat prijs helemaal niet zo bepalend is voor de tevredenheid als gedacht. Waarom zou u in een tevredenheidsmeting daar dan naar vragen? Belangrijk is ook om vragen te stellen die gericht zijn op het daadwerkelijke gedrag van uw klant.  Dit is het verschil tussen vragen ‘’waarom bent u klant bij ons geworden?’’ en vragen ‘’zou u in de toekomst deze nieuwe dienst afnemen?’’. De eerste vraag is gericht op wat de klant daadwerkelijk doet, terwijl de tweede vraag op een toekomstige mogelijkheid wordt gericht.

Weten wat de klant daadwerkelijk wil en waarom is veel waardevoller dan afgaan op wat hij of zij in de toekomst ‘’misschien zou doen’’. Men is namelijk geneigd om toekomst gerichte vragen altijd positief te beantwoorden om zo de persoon die de vraag stelt tegemoet te komen. Niet handig als achteraf blijkt dat u een dienst hebt ontwikkeld gebaseerd op sociaal wenselijke antwoorden in plaats van de daadwerkelijke behoeftes van uw klant. Begin daarom met een nulmeting: wat is de huidige klanttevredenheid? Onderzoek de huidige tevredenheid van uw klant, los ontevredenheid zo snel mogelijk op en onderscheid u van de concurrent door de dingen die u goed doet nóg beter te doen.

Inside-out  ->  Outside-in

Klanttevredenheid meten  is wat ons betreft vooral het gesprek aangaan met je klanten en echt door de ogen van je klanten naar je eigen dienstverlening kijken. Niet zelf bepalen wat de factoren zijn die bepalend zijn in die klantbeleving. Geen vragen stellen over onderwerpen die niet belangrijk zijn voor je klanten. Wij spreken dan ook liever over een klantenfeedback onderzoek. Een dergelijk onderzoek zou doorlopend moeten zijn waarmee een doorlopende klantenfeedbackloop ingericht wordt. De wensen van je klant veranderen namelijk met de tijd. Een doorlopende klantenfeedbackloop helpt je daarom je dienst proactief aan te passen aan de veranderende wensen van de klant.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

Klantenservice verbeteren? Betere service én lagere kosten met de klantenservice experts van SpangenbergGroep

Hoe verbeter je de klantenservice? Een uitgebreide gids op basis van 25 jaar ervaing in klantenservice

Hoe verbeter je de klantenservice? Een uitgebreide gids Klantenservice is vaak het eerste en meest...
De toekomst van klantenservice: Kanaalvoorkeuren. Wat willen klanten en wat betekent dat voor jou als bedrijf?

De toekomst van klantenservice: Kanaalvoorkeuren. Wat willen klanten en wat betekent dat voor jou als bedrijf?

Meer kanalen, meer mogelijkheden. Maar wat wil de klant nou eigenlijk, wat zijn de kanaalvoorkeuren?...
The Pitfalls of Offshore Outsourcing for Customer Service: Why Lower Costs Are Not Always the Best Choice

De valkuilen van offshore outsourcing van klantenservice: Waarom lagere kosten niet altijd de beste keuze zijn

Offshore outsourcing van de klantenservice, goed idee of niet? In de afgelopen decennia is offshore...
Study: De impact van klachtafhandeling op tevredenheid!

Study: De impact van klachtafhandeling op tevredenheid!

We kwamen een interessante studie tegen, de belangrijkste punten uit deze studie hebben we voor...
De 10 kernbegrippen die elke klantenservice professional moet kennen. Klantenservice kernbegrippen

De 10 kernbegrippen die elke klantenservice professional moet kennen

Ben jij bezig met klantenservice? Deze begrippen moet je in ieder geval kennen! Bij SpangenbergGroep...
Wat is het Belang van (Goede) Klantenservice?

Wat is het Belang van (Goede) Klantenservice?

Wat is het belang van (goede) klantenservice? In het kort: Het belang van klantenservice is...