Wij weten wat klanttevredenheid is. Nu is de vraag hoe we dat kunnen meten. Klanttevredenheid meten is naast de input die het geeft een waardevol contact moment waar u in gesprek gaat met uw klanten. Als u het meten van de klanttevredenheid goed inricht dan heeft het feit dat u dat op een goede manier doet al een positieve invloed op uw totale klantbeleving. U gaat uw klanten immers vragen wat ze van u als organisatie vinden om vervolgens de dienstverlening die u hen biedt te verbeteren.
Maar al te vaak, of beter gezegd vrijwel altijd, start een klanttevredenheidsonderzoek met een interne project groep die gaat bepalen hoe het onderzoek moet worden uitgevoerd. Daarbij wordt bij klanttevredenheid meten nagedacht over een script met vragen die aan de klanten gesteld moeten worden. En zo worden vragenlijsten aan klanten voorgelegd, het liefst via het goedkoopst mogelijke kanaal (mail of online).
Klanttevredenheid en dus ook klanttevredenheid meten begint uiteraard bij de klant, en wel van buiten naar binnen. Wij zijn er van overtuigd dat de factoren die de tevredenheid van klanten bepaald van de klanten zelf moet komen en niet vanuit de eigen organisatie. Het gaat veel verder dan een vragenlijst met standaard vragen. De eerste stap in het echt meten van de klanttevredenheid is een vooronderzoek waarbij u zicht krijgt op de factoren die de tevredenheid bepalen. Je gaat dus het gesprek aan met uw klanten, misschien zelfs met uw ex-klanten. Klanttevredenheid meten beging met het vooronderzoek. Vragen die u in het vooronderzoek stelt zijn vragen als:
Het gaat in het vooronderzoek veel meer om beleving en het achterhalen van drijfveren. Misschien komt uit het onderzoek bijvoorbeeld dat prijs helemaal niet zo bepalend is voor de tevredenheid als gedacht. Waarom zou u in een tevredenheidsmeting daar dan naar vragen? Belangrijk is ook om vragen te stellen die gericht zijn op het daadwerkelijke gedrag van uw klant. Dit is het verschil tussen vragen ‘’waarom bent u klant bij ons geworden?’’ en vragen ‘’zou u in de toekomst deze nieuwe dienst afnemen?’’. De eerste vraag is gericht op wat de klant daadwerkelijk doet, terwijl de tweede vraag op een toekomstige mogelijkheid wordt gericht.
Weten wat de klant daadwerkelijk wil en waarom is veel waardevoller dan afgaan op wat hij of zij in de toekomst ‘’misschien zou doen’’. Men is namelijk geneigd om toekomst gerichte vragen altijd positief te beantwoorden om zo de persoon die de vraag stelt tegemoet te komen. Niet handig als achteraf blijkt dat u een dienst hebt ontwikkeld gebaseerd op sociaal wenselijke antwoorden in plaats van de daadwerkelijke behoeftes van uw klant. Begin daarom met een nulmeting: wat is de huidige klanttevredenheid? Onderzoek de huidige tevredenheid van uw klant, los ontevredenheid zo snel mogelijk op en onderscheid u van de concurrent door de dingen die u goed doet nóg beter te doen.
Klanttevredenheid meten is wat ons betreft vooral het gesprek aangaan met je klanten en echt door de ogen van je klanten naar je eigen dienstverlening kijken. Niet zelf bepalen wat de factoren zijn die bepalend zijn in die klantbeleving. Geen vragen stellen over onderwerpen die niet belangrijk zijn voor je klanten. Wij spreken dan ook liever over een klantenfeedback onderzoek. Een dergelijk onderzoek zou doorlopend moeten zijn waarmee een doorlopende klantenfeedbackloop ingericht wordt. De wensen van je klant veranderen namelijk met de tijd. Een doorlopende klantenfeedbackloop helpt je daarom je dienst proactief aan te passen aan de veranderende wensen van de klant.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!
website verbeteren | website optimaliseren | optimalisatie | analyse | woorank specialist | woorank expert-2 | website maken weert | website maken valkenburg | website maken urmond | website maken tongeren | website maken stein | website maken sittard | website maken roermond | website maken meerssen | website maken margraten | website maken maastricht | website maken limburg | website maken lanaken | website maken heerlen | website maken hasselt | website maken gulpen | website maken geleen | website maken elsloo | website maken eijsden | website maken cadier en keer | website maken born | website maken beek | website laten maken maastricht | website laten bouwen maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | webdesign meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | webdesign bureau maastricht | webdesign beek | webdesign | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio webdesign en seo optimalisatie | online marketing bureau maastricht | onderhoudwebsite | nieuwe website maastricht | gratis seo rapport | gratis dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimalisatie maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google adverteren | google advertenties|