Blog

Klanttevredenheid hoe en wat: Klanttevredenheid verbeter tips (9x)

Geschreven op: 2 maart 2023
SpangenbergGroep.nl. Klantenservice uitbesteden | Klantenservice optimaliseren | Klantcontact verbeteren

Klanttevredenheid verbeter tips

Wij hebben 9 eenvoudige klanttevredenheid verbeter tips voor u op een rij gezet om uw klanttevredenheid een boost te geven. Klanttevredenheid is een belangrijke indicator van klantgerichtheid. Het meten van de klanttevredenheid en het doorlopend verbeteren daarvan zou in ieder bedrijf standaard moeten zijn. Om snel aan de slag te gaan met het verbeteren van de klanttevredenheid hebben wij op basis van onze jarenlange ervaring 9 klanttevredenheid verbeter tips op een rij gezet:

Klanttevredenheid verbeter Tip 1: Start bij het begin

We beginnen de lijst klanttevredenheid verbeter tips met waar alles start, het begin. Vergeet de standaard vragenlijst en start bij het begin: waarom wilt u de klanttevredenheid verbeteren en bent u echt bereid om dingen te veranderen? Ja? Dan ga ervoor. Ga niet aan de slag met klanttevredenheid als u niet bereid bent om de uitkomsten van een onderzoek ook daadwerkelijk aan te pakken. Klanttevredenheid is geen doel, het is een middel om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden.

Tip 2: Van buiten naar binnen

Bekijk klanttevredenheid als een middel om door de ogen van uw klant naar u eigen dienstverlening te kijken. Dat betekent dat u niet moet meten wat u denkt dat belangrijk is voor uw klanten, maar dat u meet wat uw klanten ook daadwerkelijk belangrijk vinden.

Tip 3: Klanttevredenheid meten is klantcontact

Zie het meten van de klanttevredenheid niet als een op zich staand onderzoek, maar geef het een plaats in de hele klantbeleving. Zorg ervoor dat het contact dat u met uw klanten hebt tijdens het meten van de tevredenheid een positieve ervaring is.

Tip 4: Hou het simpel

Bij het meten van klanttevredenheid zijn we geneigd zo veel mogelijk te vragen. Scripts, steekproeven, representativiteit, rapporten, enzovoort. Hou het bij de kern: ga echt in gesprek met uw klanten. Stel 3 tot maximaal 5 open vragen over thema’s waarvan u op basis van vooronderzoek weet dat die thema’s voor uw klanten belangrijk zijn. Klanttevredenheid verbeter Tips zijn soms ook simpel.

Tip 5: Hou rekening met verschillende doelgroep segmenten

Vaak wordt het meten van klanttevredenheid lastig als er geen onderscheid is gemaakt tussen verschillende doelgroep segmenten.  Analyseer uw klanten en kijk of er groepen te herkennen zijn die vergelijkbare wensen hebben. Dit geeft u de mogelijkheid om uw dienst aan te passen aan ieder doelgroep segment, waardoor u optimaal kan voldoen aan de wensen van de klant. Klanttevredenheid verbeter Tip over doelgroepen is wel een belangrijke ander ga je wellicht de verkeerde dingen met elkaar vergelijken.

Tip 6: Meet doorlopend

Een jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek onder een groot deel van uw klanten óf iedere maand een kleinschalig onderzoek onder een kleine selectie van uw klanten. Kies altijd voor dat laatste. Creëer een doorlopende klanten feedbackloop. Een doorlopende klanten feedbackloop stelt u in staat veranderingen direct op te merken. U kunt de organisatie doorlopend voeden met input en u kunt er een doorlopende meet- en verbeterloop van maken.

Tip 7: Start direct met verbeteren

Zodra de eerste resultaten binnen zijn kunt u starten met het doorvoeren van verbeteringen. Een goed onderzoek geeft u input waarmee u direct aan de slag kunt. Start alle mogelijke verbeter trajecten zo snel mogelijk.  Met deze resultaten kunt u snel aan de slag terwijl de complexere veranderingen meer tijd vragen.  Start direct met zowel deze eerste resultaten als de complexe veranderingen zodat u in de volgende meting direct de vruchten plukt van uw verbeteringen.

Tip 8: Kwantificeer en deel de successen

Een hele belangrijk Klanttevredenheid verbeter Tip! Een klanttevredenheidsonderzoek kost geld, althans als u het verkeerd gebruikt. Een goed uitgedacht en uitgevoerd onderzoek levert meer op dan dat het kost. Op het moment dat u bedrijfsprocessen beter kunt afstemmen op uw klantbeleving zal het mes altijd aan twee kanten snijden: (1) de klanttevredenheid neemt toe en (2) omdat de processen beter lopen bent u minder tijd kwijt aan corrigeren van zaken die mis gaan. Kwantificeer wat de verbeteringen opleveren en deel die successen met uw organisatie.

Tip 9: Maak plezier

Het echt verbeteren van de klanttevredenheid is leuk. Vaak ziet u dat er verrassend makkelijk verbeteringen kunnen worden gerealiseerd. Vooral met een simpele aanpak waarin u klanten gewoon enkele vragen stelt. Wij hebben projecten uitgevoerd waarbij we in 3 maanden van een gemiddelde waardering van 6,4 naar een 8 gegaan zijn. Als u als organisatie echt de wil hebt de klanttevredenheid te verbeteren dan kunt u daar makkelijk en snel mee aan de slag, zijn er snel resultaten te zien en dan is het ook leuk om ermee bezig te zijn.

Tot zover 9 snelle  Klanttevredenheid verbeter Tips om snel zelf aan de slag te gaan met klanttevredenheid. Heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op!

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

klantcontact voorkomen door het optimaliseren van bedrijfsprocessen in de klantenservice

Het belang van het voorkomen van klantcontact: een strategische aanpak!

Waarom het sturen op de verkeerde KPI's het omgekeerde effect en klantcontact voorkomen duurzamer is!...
Het Belang van Emailetiquette in Klantenservice: Kwaliteitsnormen Voor Een Professionele Klantbeleving

Het belang van Emailetiquette in klantenservice: kwaliteitsnormen voor een professionele klantbeleving

Emailafhandeling volgens vaste normen voor constante kwaliteit en optimale klantbeleving In een tijdperk waarin digitale...
5 redenen waarom topklantenservice essentieel is voor webshops in 2025

5 redenen waarom topklantenservice essentieel is voor webshops in 2025

Goede klantenservice in de E-commerce. Waarom dat steeds belangrijker wordt De wereld van e-commerce blijft...
De toegevoegde waarde van een klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep

Snel zicht op verbeterpotentieel van jouw klantenservice met de klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep

De toegevoegde waarde van een klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep Een uitstekende klantenservice is tegenwoordig meer...
Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert

Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert

Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert De zorgsector staat voor de uitdaging om...
Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? 10 Vereisten Voor goede Klantenservice

Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? De 10 vereisten aan een goede klantenservice

Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? De 10 vereisten aan een goede klantenservice Het...