Tiziana aan het woord. Een dag bij SpangenbergGroep

Wat doe je op een typische werkdag? Dat ga ik jullie in dit blog vertellen!

In 2019 ben ik als agent in dienst getreden bij SpangenbergGroep. Ter beeldvorming, de functie van ‘agent’ komt neer op de functie van klantenservice medewerker. Binnen SpangenbergGroep ben je als agent voornamelijk bezig met het telefonisch contact en het mailcontact met klanten, afhankelijk van het soort project waar je als agent voor werkt. SpangenbergGroep heeft namelijk verschillende opdrachtgevers (dus projecten): van fashion tot sanitair, van auto’s tot airco’s, van promoties verwerken tot het advies geven over dartpijlen/verscheidene producten. Gevarieerd genoeg dus! Deze verschillende opdrachtgevers, hebben verschillende verlangens/vragen, waardoor de werkzaamheden per project verschillen. Maar wees gerust, voor welk project je ook komt te werken, bij ieder project word je op maat ingewerkt 😊

Het project waarvoor ik destijds werkte, was de fashionafdeling. De werkzaamheden op deze afdeling komen samengevat neer op alles wat met een bestelling van kleding te maken heeft. Te denken aan het daadwerkelijk invoeren van een bestelling, vragen beantwoorden waar een pakketje blijft en advies geven over een kledingstuk. Het allerleukste van de werkzaamheden hierbij vond ik het contact met de klanten. De gemiddelde leeftijd van de klanten op de fashionafdeling is 85. Ik merkte dat het telefoontje van deze klanten richting ons vaak een van de weinige contactmomenten zijn op een dag die zij hebben. De mensen een fijne dag toewensen, kan vaak al een groter effect hebben dan wellicht verwacht. De klanten te woord kunnen staan, kunnen helpen en met een fijn gevoel de telefoon ophangen, geeft een enorm fijn gevoel vind ik.

Daarbij vind ik de sfeer die er op de afdelingen hangt prettig. Ik merk namelijk dat er een bepaald beeld hangt bij een klantenservice (te denken aan een typische belfabriek). Er bestaan inderdaad bedrijven waarbij dit daadwerkelijk de situatie is. Daarbij moet ik bekennen dat ik ook een beetje huiverig was toen ik startte bij SpangenbergGroep. Hoe de werksfeer zou zijn, was voor mij de grootste vraag. Al snel merkte ik dat SpangenbergGroep juist geen typische belfabriek is. Natuurlijk staat het bellen met de klanten centraal, maar tussendoor is er ook zeker ruimte om gezellig een babbeltje te maken met collega’s.

Verder vind ik de werkwijze bij SpangenbergGroep fijn. Dit bedoel ik in de breedste zin van het woord. Te starten bij de manier waarop het rooster wordt vastgesteld. Mijn baan bij SpangenbergGroep deed ik naast mijn studie. Hierdoor was het voor mij hoofdzaak om mijn werkdagen goed te kunnen combineren met school. Dit was geen enkel probleem, omdat je als agent wekelijks jouw eigen beschikbaarheid mag doorgeven, waarop de projectbaas vervolgens een passend rooster maakt. Ook de werkwijze rondom het uitvoeren van de werkzaamheden vind ik prettig. Zo kreeg ik een handleiding waarop ik meerdere malen kon terugkijken en was er voldoende ruimte om tussentijds vragen te stellen.

Samengevat zag een dag als agent er als volgt uit: ik kwam binnen op kantoor, pakte een kopje koffie/thee, startte mijn computer op, belde met klanten, maakte tussendoor een babbeltje met collega’s, bestelde soms lunch met collega’s en vervolgens ging ik met een fijn gevoel weer naar huis.

Begin 2021 ben ik gestopt als agent bij SpangenbergGroep, omdat ik aan mijn fulltime afstudeerstage ging beginnen. Vervolgens ben ik in juli 2021 afgestuurd aan de opleiding Business Studies met als afstudeerrichting HR. Per september was ik opzoek naar een nieuwe baan op HR-gebied. En hoe toevallig… SpangenbergGroep had op dat moment een vacature voor HR-medewerker openstaan! Sinds september ben ik opnieuw in dienst bij SpangenbergGroep, maar nu op HR-gebied. Hier ben ik erg blij en dankbaar voor, omdat ik gezien mijn eerdere dienstverband bij SpangenbergGroep een goed beeld heb hoe de bedrijfsvoering eraan toegaat. Bij mijn indiensttreding in de functie van HR (en salarisverwerking) was er niet sprake van een afgebakende functieomschrijving. Achteraf gezien begrijp ik hoe dit komt. Iedere dag is namelijk anders! De basis waarmee ik wekelijks bezig ben is het aanmaken, verlengen en uitschrijven van contracten, de werving en het opstellen van addenda. Daarbij kwamen regelmatig collega’s binnengelopen met vragen over bijvoorbeeld hun contract of verlof. Een ander positief punt, vind ik de vrijheid die je binnen SpangenbergGroep krijgt. Zoals zojuist omschreven, zijn er een aantal basistaken die gedaan moeten worden, maar daarnaast is er zeker ruimte om zelf iets in te brengen. Wanneer mij iets opvalt in de werkwijze, ik iets op de wandelgangen hoor of spontaan een idee krijg, is er in de meeste gevallen de ruimte om dit ook door te voeren (zolang het bespreekbaar wordt gemaakt natuurlijk). Ook de functie van HR binnen SpangenbergGroep is dus erg gevarieerd. Daarbij behoort het verwerken van de salarissen tot mijn taak. Dit doe ik in samenwerking met een collega. Het werk dat voor mij overblijft bij de salarisrun, bestaat uit het berekenen van mutaties (als gevolg van ziekte, minuren of verlof), het inladen van de salarissen in het salarisverwerkingssysteem en het versturen van de loonstroken.

Samengevat zou ik de werkzaamheden binnen SpangenbergGroep, maar vooral de sfeer omschrijven als dynamisch, prettig en leerzaam. Samen met een team superhelden zorgen we samen ervoor dat de shit/alles geregeld wordt 😊

Leuke vacatures vind je hier! Contact opnemen doe je hier!