Multichannel klantenservice, wat houdt dat precies in? In de klantenservice hebben we het vaak over kanalen. Wat is bedoelen we daar mee? Wat zijn kanalen en waarom is kanaalkeuze heel erg belangrijk De verschillende mogelijkheden waarlangs klanten en organisaties contact met elkaar hebben. Dat contact kan zijn op initiatief van de klant of de organisatie. Overigens kun je in deze blog overal waar klant staat natuurlijk ook denken aan anderen die de kanalen gebruiken zoals: Potentiële klant, ex-klanten maar ook aan leveranciers of werknemers. De afgelopen jaren is het aantal kanalen snel gegroeid. We zetten de belangrijkste kanalen van de multichannel klantenservice even op een rijtje:
Je zou het haast vergeten maar er wordt ondanks een afname nog veel gecommuniceerd via de post. Dat is overigens over het algemeen veelal op initiatief van de organisatie. We krijgen nog veel post van bijvoorbeeld de belastingdienst, gemeente of nutsbedrijven. Er worden volgens de post jaarlijks nog zo’n 8 miljoen poststukken verstuurd in Nederland. De uitgaande post is het overgrote deel natuurlijk. Toch hebben bedrijven ook nog steeds inkomende post van klanten. Met name oudere doelgroepen sturen nog wel eens bestellingen via de post of zelfs handgeschreven klachtenbrieven.
De digitale post zeg maar. Niet meer weg te denken uit het communicatie landschap. Een eenvoudig en laagdrempelig kanaal dat niet veel toelichting behoeft. Dagelijks schijnen er in de wereld zo’n 185 miljard e-mails verzonden te worden. Ticketing is meer de interne bedrijfsmatige benaming van e-mails. Een digitaal bericht dat gekoppeld wordt aan een klant en onderdeel uitmaakt van een contacthistorie noemen ze vaak een ticket. Dat wordt in een systeem verwerkt en is dan makkelijk terug te vinden aan de hand van een klantnummer of ticket nummer.
Voor zo’n beetje iedereen die jonger dan 20 is ook een soort mastodont. Maar telefonie is wel nog een belangrijk kanaal. Telefonie is wel een belangrijk kanaal omdat er live, direct persoonlijk contact plaatsvindt. Veel van de andere kanalen hebben dat niet. Vaak ook in de multichannel klantenservice nog 1 van de meest gebruikte kanalen.
Een vrij nieuw kanaal is chat. Voor hele generaties totaal niet nieuw maar in dit rijtje wel 1 van de recentere kanalen. Chat is een kanaal waarin korte geschreven berichten digitaal tussen zender en ontvanger worden uitgewisseld via een applicatie. Chat wordt nog niet zo heel lang gebruikt als kanaal tussen bedrijf en klant. Voor een multichannel klantenservice soms wel een complex kanaal omdat een chat lang kan.
Ook een kanaal dat we nog niet heel lang kennen. Waar het in eerste instantie een kanaal was om te zenden hebben we dat langzaam zien veranderen in een kanaal waarlangs je echt contact hebt met je doelgroep. Met community, volgers, reacties en discussies kom je er als organisatie bijna niet onderuit om dit kanaal serieus te nemen.
Deze wordt nog wel eens vergeten als kanaal. Toch ook weer een vrij nieuw kanaal maar wel één met impact. De platformen waar klanten reviews achter laten worden gebruikt door potentiële klanten die de reviews die ze daar lezen mee nemen in hun aankoopbesluit. De meeste platforms geven je als bedrijf de mogelijkheid om te reageren op de reviews. Hiermee is het niet meer alleen een reviewplatform maar ook communicatieplatform.
De afgelopen 20 jaar hebben we een enorme verschuiving gezien naar online. Lang was de voorspelling dat “traditionele” kanalen als telefonie het niet zouden overleven en al helemaal niet in een multichannel klantenservice omgeving. Alles zou naar mail verschuiven. Dat bleek niet helemaal het geval. Met de toename van het aantal kanalen door de toevoeging van de online analen is het aantal contacten eigenlijk alleen maar toegenomen. De online kanalen gevolgd door de social mediakanalen zijn de grootste ontwikkeling geweest in de afgelopen jaren. Daar komen ongetwijfeld nog kanalen bij die we ons nu niet kunnen bedenken.
Met het grote aanbod van kanalen hebben we keuze. We gebruiken bijna allemaal allerlei kanalen door elkaar, vaak zonder daarover na te denken. We bellen over een mailtje. De organisatie waar we klant zijn vraagt in een telefoongesprek of we dat even op de mail kunnen zetten. We chatten omdat we op het werk zijn en niet kunnen bellen. We bellen omdat we in de auto zitten en dan even tijd hebben. De toevoeging van het aantal kanalen zorgt ervoor dat we contact op kunnen nemen via het voor ons op dat moment meest prettige kanaal. We zien natuurlijk wel verschillen in kanaalgebruik. We zien niet veel tieners een klachtenbrief schrijven (met de hand) en deze via de post versturen en we zien ook weinig 80-plussers via facebook chatten. Er zijn natuurlijk kanaalvoorkeuren en die zijn afhankelijk van allerlei factoren zoals: leeftijd; opleidingsniveau, etc.
De belangrijkste factor van de kanaalkeuze in de multichannel klantenservice is echter situationeel. We kiezen het kanaal dat voor die specifieke vraag, (of klacht) op dat moment, op de plek waar we zijn, in de omstandigheden waarin we verkeren het allerbeste past.
We zijn als organisatie met onze multichannel klantenservice het liefst bereikbaar op de kanalen die onze klanten het liefst gebruiken. In theorie dan. Misschien kunnen we beter zeggen dat we graag bereikbaar zijn op de kanalen waarvan we denken dat de klanten ze het liefst gebruiken. Het merendeel van de organisaties vraagt hun klanten helemaal niet welke kanalen ze zouden willen gebruiken.
Hoe meer kanalen je wilt bedienen hoe complexer het wordt. Interacties via de verschillende kanalen zijn wezenlijk anders. Vaak niet alleen qua vorm maar ook qua inhoud. Een telefoongesprek met een boze klant is niet echt te vergelijken met een mailtje van een boze klant. De verschillende kanalen vragen hun eigen manier van communicatie. Email vraagt bijvoorbeeld van degene die de mail beantwoordt dat deze alvast vooruit kijkt en anticipeert op eventuele vervolgvragen vanuit de klant. Chat vraagt geduld, het kan best dat het een paar minuten duurt voor een klant zijn volgende bericht stuurt. Social media vraagt zorgvuldigheid omdat met name in openbare reacties de hele wereld mee kan kijken.
Nog los van de aard van de gesprekken is eenduidigheid over de verschillende kanalen een probleem. Daarbij kunnen systemen behulpzaam zijn. Systemen die je helpen met het afhandelen van de verschillende kanalen in hetzelfde systeem.
Bij het kiezen van welke kanalen je wilt/moet ondersteunen in de multichannel klantenservice zijn een aantal overwegingen doorslaggevend. Dat zijn zowel interne als externe overwegingen. We zetten er een paar op een rijtje:
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!