Blog

Openingstijden aanpassen: Waarom de openingstijden aan laten sluiten bij de behoeften van klanten

Geschreven op: 15 december 2022
SpangenbergGroep.nl. Klantenservice uitbesteden | Klantenservice optimaliseren | Klantcontact verbeteren

Openingstijden aanpassen: 5 redenen om te zorgen dat je bereikbaar bent voor je klanten, juist op die momenten dat zij contact met je op willen nemen!

We kennen het allemaal wel. We werken overdag en willen als de kinderen in bed liggen de gemeente even bellen over die aanslag die je niet kunt plaatsen. Helaas kan dat niet altijd, bij mijn gemeente in ieder geval niet. Daar moet dit toch echt voor 16:30. En oh ja, ook niet tussen 12:30 en 13:30 want dan heeft men pauze. Op vrijdag nog graag voor 12:30 en in het weekend uiteraard helemaal niet. Nu accepteren we dat op één of andere manier van onze gemeente wel; dat moet dan maar tijdens onze eigen werktijd. Toch blijken veel bedrijven waarvan we dit liever niet accepteren daar totaal niet op ingericht. Je openingstijden aanpassen levert je toch veel op, lees het hier.

Waarom zou je als onderneming of instelling je openingstijden aanpassen op wat je klant graag zou willen? Dat kost toch vooral een hoop geld, het is onnodig: tussen 09:00 en 17:00 komt genoeg binnen; mensen houden dus toch wel rekening met onze openingstijden.

Zelf denk ik daar toch iets anders over. Want wat zijn in mijn ogen nou de voornaamste redenen om wél te kijken naar het moment waarop jouw (potentiele) klant met jouw producten of diensten bezig is?

5 redenen om ervoor te zorgen dat je beter bereikbaar bent dan het gemiddelde gemeenteloket

1: Je mist klantcontacten met bestaande, maar ook met potentieel nieuwe klanten als jij je openingstijden niet aanpast.

Wanneer zijn jouw klanten met jouw product of dienst bezig? Soms zal dat aansluiten bij de openingstijden van jouw organisatie, maar steeds vaker ook niet. We bestellen kleding, regelen verzekeringen of vragen een nieuwe bankpas aan op de momenten dat het óns uitkomt. Althans, dat willen we graag. Werkenden hebben vaak een druk bestaan waardoor het lastig is om alles te regelen tussen 09:00 en 17:00. Als ik na het eten, als mijn kinderen in bed liggen, nog even mijn gemeente wil bellen dan kan dat gewoon niet. Het voordeel dat de gemeente dan weer heeft is dat er geen alternatief is. Voor sommige zaken moet je nou eenmaal naar de gemeente. Voor de meeste andere ondernemingen geld dat echter niet, is zijn vaak legio alternatieven. Wat opvalt is bijvoorbeeld dat veel webshops slecht bereikbaar zijn. Ze zijn simpelweg niet bereikbaar als ik op hun website aan het shoppen ben. Het geeft mij een prettig gevoel dat ik het bedrijf waar ik op dat moment online iets wil bestellen ook nog even kan bellen om 21:00 uur. En niet dat als mijn bestelling niet lukt, ik moet wachten tot 09:00 de volgende ochtend.

2: Ben je wel tot bijvoorbeeld 21:00 uur bereikbaar, dan geeft je een duidelijk signaal: Bel ons maar als het u uitkomt.

We kennen waarschijnlijk allemaal wel die ene webshop die daar zelf reclame mee maakt: Bel ons desnoods s ’nachts als u aangevallen wordt door uw grasmaaier. En laat deze “webshop” nou net 1 van de snelst groeiende online bedrijven zijn. Er zijn voor je klant als dat nodig is, dat is nog steeds een heel krachtig signaal. Je openingstijden aanpassen levert je dus een hele krachtige boodschap op naar je (potentiële) klanten.

3: U heeft een concurrentievoordeel als u wel bereikbaar bent wanneer uw concurrenten dat niet zijn.

Ben jij niet bereikbaar, je concurrent is het misschien wel. Dan mis je dus kansen. Stel je voor, je bent om 20:00 uur op dinsdagavond op zoek naar een nieuwe laptop. Op 2 verschillende websites vind u precies hetzelfde model, dezelfde prijs en dezelfde voorwaarden. Bij webshop A staan weinig contactgegevens en kunt u contact opnemen tussen 09:00 en 12:30 doordeweeks. Bij webshop B staat prominent op de website: “Vragen? Bel ons, iedere dag van 07:00 tot 22:00”. Ik zou toch voor webshop B kiezen. Webshop A heeft in mijn ogen zijn zaken niet goed geregeld en zijn er niet voor hun klanten. Webshop B verkoopt op dat moment eerder zijn laptop aan mij als webshop A. Je openingstijden aanpassen levert je dus een mooi concurrentievoordeel op.

4: Er ontstaan minder pieken in het aanbod van klantcontacten

Ruimere openingstijden betekent vrijwel automatisch dat klanten niet allemaal op de bekende piekmomenten bellen. Pieken in de ochtend, en in de namiddag zullen afnemen. Klanten, maar ook potentieel klanten hebben simpelweg meer ruimte om te bellen en hoeven dat dus niet meer voor het werk, in de pauze of na het werk te doen. En oh ja: Onbereikbaar zijn tijdens de lunch kan echt niet meer. Bedrijven die van 12:30 tot 13:30 een antwoord apparaat hebben Nemen we niet meer serieus.

5: Met je openingstijden aanpassen kun je gaan werken met flexibele werktijden

Werktijden van 08:30 tot 17:00 zijn niet voor iedereen even prettig. Mensen met kinderen, studenten etc. Op het moment dat je je openingstijden of althans je bereikbaarheid voor je potentiele klanten gaat verruimen ontstaat er ineens de mogelijkheid ook op andere tijden te kunnen gaan werken. Mijn ervaring is dat je daarmee zowel je huidige medewerkers als ook nieuwe medewerkers meer de kans geeft te werken wanneer het hen uitkomt.

Kortom: Het afstemmen van de tijden waarop je bereikbaar bent voor jouw (potentiele) klant hoeft je niks extra te kosten. Uren die je overdag in zou zetten zet je nu in de avond in. De extra contacten kun je er makkelijk bij doen omdat je minder te maken krijgt met enorme pieken in het aanbod. En last but not least: het is een krachtig signaal van klantgerichtheid en daarmee een mogelijk concurrentievoordeel.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

Hybride Outsourcingmodellen: De Slimme Weg naar Klantenserviceoptimalisatie

Hybride outsourcingmodellen: De slimme weg naar klantenserviceoptimalisatie

Wat is een Hybride Outsourcingmodel? Een hybride outsourcingmodel is een strategische aanpak waarbij bedrijven interne...
Een manager klantenservice leidt het team, ontwikkelt beleid voor een consistente klantervaring, analyseert data om prestaties te verbeteren en beheert escalaties bij complexe klantkwesties. Daarnaast implementeert hij of zij innovatieve technologieën en bewaakt operationele efficiëntie. Het personeelsbeheer en het waarborgen van klanttevredenheid staan centraal in deze veelzijdige en strategische rol.

De rol van een manager klantenservice: Taken, verantwoordelijkheden en uitdagingen

Manager klantenservice, wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van een manager klantenservice? Een manager klantenservice is...
De relatie tussen klantcontact, KCC en een communicatieadviseur binnen een organisatie

Communicatie adviseur en het KCC/klantenservice – Hand in hand voor optimale communicatie

Communicatie adviseur en de relatie met het KCC In een wereld waarin klantbeleving steeds belangrijker...
Klantenservice uitbesteden klantcase. Spangenberggroep specialist in klantcontact en klantenservice

Klantcase – Casestudy: Klantcase CV-ketel en verwarmingsspecialist ESNW

Klantcase: ESNW X SpangenbergGroep In een wereld waar klanttevredenheid en snelle service cruciaal zijn, is...
Waarom AI agent in klantenservice nog wel even op zich laat wachten

Waarom AI agent in klantenservice nog wel even op zich laat wachten

AI, AI, AI... alles is AI tegenwoordig maar een AI agent in klantenservice duurt nog...
Hoe AI klantbeleving en klantcontact blijvend veranderd

De toekomst van AI in de klantenservice: Een revolutie in klantbeleving

De toekomst van AI in de klantenservice: Een revolutie in klantbeleving AI transformeert de klantenservice in...