Hogere conversie door service in plaats van sales
Callcenters en telemarketing. Helaas hebben beide nog steeds een slechte naam. Verklaarbaar, dat wel. Iedereen wordt namelijk wel eens gebeld door een callcenter. Vaak voor producten of diensten waarin je geen interesse hebt en vaak op een manier die niet per se prettig is. Dat komt omdat bedrijven die telemarketing inzetten als tool, dit over het algemeen verkeerd doen. Telemarketing wordt ingezet als een hit and run actie. Zo snel mogelijk verkopen wat het bedrijf graag wil verkopen. De meeste telemarketing of outbound campagnes draaien dan ook maar om 1 ding: Conversie. In hoeveel van de gesprekken wordt er iets verkocht. Hoe hoger de conversie, hoe succesvoller de campagne. Outbound bellen levert echter meer op op het moment dat service centraal staat en niet de conversie.
Organisaties investeren vaak veel om de klantbeleving te optimaliseren. Op websites wordt constant gevraagd wat je van hun website vind. Als je de klantenservice hebt gesproken wordt je gevraagd om dat contact te beoordelen. Allemaal logisch als je de klantbeleving wilt optimaliseren. Bij telemarketing lijken alle wetten van het naar de zin maken van de klant of potentiele klant, overbodig. Dan draait het ineens enkel om conversie. Vreemd als je bedenkt dat een telemarketing gesprek hopelijk een eerste stap is in een lange relatie met je potentiele klant of de relatie met je bestaande klant zou moeten kunnen verbeteren.
Beschouw outbound bellen niet als project maar als proces. Zie outbound bellen als het opbouwen van een klantrelatie die uiteindelijk tot een transactie kan leiden en niet als een hit en run actie. Als het eerste contact moment goed is creëer je daarmee een aanleiding om op een later moment terug te bellen. Wij doen dat bijvoorbeeld voor een mode bedrijf. Daar merken wij dat klanten in de zomer aangeven dat ze wél graag voor de herfstcollectie gebeld zouden willen worden. Doe dat dan ook, zelfs als dat 6 maanden later is. Op het moment dat je van outbound bellen een doorlopend proces maakt zal de uiteindelijke conversie veel hoger zijn.
Telemarketing zou je moeten zien als die eerste stap in een mogelijke nieuwe of verbeterde klantrelatie en niet als een kans op een transactie. Een verkeerd opgezette outbound campagne doet dan meer kwaad dan goed op de iets langere termijn, zelf als de initiële conversie goed is. Zorg er dus voor dat ook een outbound campagne van toegevoegde waarde is in je klantbeleving.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!