In de klantenservice is geen dag hetzelfde. Forecasten is mogelijk maar lastig en lang niet accuraat. Er zijn veel (externe) factoren die het uiteindelijke aantal klantvragen beïnvloeden. De ene dag, week, maand staat de telefoon roodgloeiend en stapelen de mails zich op, op andere momenten zitten medewerkers duimen te draaien. In deze blog gaan we daarop in en kijken we hoe wij als bedrijf dat klantenservicediensten verlenen omgaan met deze Pieken en dalen in de klantenservice.
Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen die invloed hebben op het aantal klantcontacten. Deels interne oorzaken, deels externe oorzaken. We zetten er een aantal op een rijtje:
Het efficiënt inzetten van beschikbare middelen is in de klantenservice natuurlijk altijd een doorlopend thema. Bij pieken in de klantenservice is dat mogelijk nog belangrijker. Daarbij moet er snel geschakeld kunnen worden om soms op dagbasis dingen aan te passen. Medewerkers nieuwe dingen aanleren of werkwijzen wijzigen doe je bij voorkeur niet met een wachtrij van 20. Toch kan het soms de oplossing zijn voor morgen om nu toch even te investeren in een paar kleine optimalisaties.
Waar pieken zijn, zijn over het algemeen ook dalen. De dalen zijn soms nog wel lastiger dan de pieken. Vooral in commerciële omgevingen hebben we het liever net te druk dan net te rustig. Afhankelijk van de planning en de forecast kun je, als het goed is, enigszins inschatten hoelang een rustigere periode gaat duren. Deze tijd kun je gebruiken om te leren van de vorige piek. Vaak is daar tijdens een piek geen tijd voor. Je kunt je dus het beste voorbereiden op de nieuwe piek. Werving, overstappen op een nieuw systeem, andere producten of aanvullende trainingen zijn allemaal dingen die in de rustigere periodes kunnen worden gedaan om de tijd nuttig te besteden. Organiseer een leuk teamuitje of voer een klanttevredenheidsonderzoek uit.
Leer van elke piek. Analyseer data en zorg dat je weet welke factoren welke invloed hebben op de drukte. Als je die factoren kent, probeer ze dan zo goed mogelijk te voorspellen. Zet de capaciteit in de dalen in om je voor te bereiden op die pieken. Het (gedeeltelijk) uitbesteden van de klantenservice kan een goede oplossing zijn. Het zorgt ervoor dat je altijd de juiste bezetting op het juiste moment hebt zonder dat je daar zelf voor hoeft te zorgen. Lees hier meer voordelen van uitbesteden van de klantenservice.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!