We hebben er allemaal wel eens mee te maken. Slechte klantenservice… Maar wat is het precies en wat zijn de gevolgen voor jou als bedrijf? Wat is slechte klantenservice? Een klantenservice kan als slecht worden beschouwd als het niet voldoet aan de verwachtingen van klanten. Dat vinden we heel erg vervelend. Vaak is het zelf een reden om niet meer bij een bepaald bedrijf te willen bestellen. We vertellen onze ervaringen vaak aan anderen en zo kan een slechte klantenservice zorgen voor negatieve beeldvorming. Andersom is het ook waar. Goede klantenservice zorgt voor een goede klantbeleving. Daarover kun je hier meer lezen.
De 7 gevolgen van slechte klantenservice:
Kortom, een klantenservice wordt als slecht beschouwd wanneer het niet voldoet aan de verwachtingen van klanten met betrekking tot beschikbaarheid, wachttijden, medewerkers, probleemoplossing en communicatie.
Mensen storen zich vaak aan slechte klantenservice omdat het hun ervaring met het bedrijf beïnvloedt. Als klanten een probleem hebben en contact opnemen met de klantenservice, verwachten ze dat hun probleem snel en effectief wordt opgelost. Als de klantenservice niet aan deze verwachtingen voldoet en klanten niet op de juiste manier behandelt, kan dit leiden tot frustratie, ontevredenheid en het verlies van vertrouwen in het bedrijf.
Slechte klantenservice kan ook leiden tot reputatieschade voor het bedrijf. Klanten praten vaak met anderen over hun ervaringen, zowel positief als negatief. Als klanten slechte ervaringen hebben met de klantenservice, kunnen ze deze ervaringen delen via sociale media, online beoordelingen of mond-tot-mondreclame, wat kan leiden tot een negatieve reputatie voor het bedrijf en het verlies van potentiële klanten.
Daarnaast kan een slechte klantenservice ook leiden tot verlies van omzet. Klanten kunnen besluiten om geen zaken meer te doen met een bedrijf als ze slechte ervaringen hebben gehad met de klantenservice. In sommige gevallen kunnen klanten zelfs juridische stappen ondernemen als ze van mening zijn dat ze niet op de juiste manier zijn behandeld.
Kortom, slechte klantenservice kan ernstige gevolgen hebben voor het bedrijf, zoals reputatieschade, klantenverlies en verminderde omzet. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om hun klantenservice serieus te nemen en te zorgen voor een positieve klantervaring.
Slechte klantenservice kan ernstige gevolgen hebben voor een bedrijf en de relatie met haar klanten. Hieronder beschrijf ik 7 gevolgen van slechte klantenservice:
In het kort kan slechte klantenservice leiden tot een vermindering van de omzet, reputatieschade, kosten, klantverlies, verminderde klanttevredenheid, verlies van nieuwe klanten en zelfs juridische gevolgen. Het is daarom essentieel voor bedrijven om goede klantenservice te bieden en de klanttevredenheid te waarborgen.
Het verzorgen van goede klantenservice is essentieel voor het behoud van klanten en het opbouwen van een positieve reputatie voor het bedrijf. Het uitbesteden van de klantenservice naar gespecialiseerde bedrijven kan een oplossing zijn. Hieronder staan enkele tips voor het verzorgen van goede klantenservice:
Kortom, goede klantenservice is essentieel voor het behoud van klanten en het opbouwen van een positieve reputatie voor het bedrijf. Bedrijven kunnen dit bereiken door beschikbaarheid, training van medewerkers, prioriteren van klanttevredenheid, duidelijke beleidslijnen, snelle en effectieve oplossingen, pro activiteit en waardering voor klanten.
Soms lukt het niet om de klantenservice echt goed op de rit te krijgen. De juiste mensen op het juiste moment, het realiseren van goede kwaliteit en bereikbaarheid. Gewoon goede klantenservice is niet altijd makkelijk. Wij kunnen je helpen! Met onze gratis Quickscan brengen we snel verbeterpotentieel in kaart. Daarnaast kunnen we helpen met verbeteren waarbij ook (gedeeltelijk) uitbesteden van meertalige en multichannel klantenservice een mogelijkheid is.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!