We hebben enkele blogs geschreven over de verschillen tussen klantenservice in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Vandaag richten we ons op de verwachtingen van Nederlanders ten aanzien van klantenservice. Dit is relevant voor bedrijven die producten of diensten aanbieden in Nederland, waarbij klantenservice van groot belang is. De benadering van klanten verschilt vaak per land, dus om nationaal of internationaal succesvol te zijn, is het van belang je zo veel mogelijk aan te passen aan lokale verwachtingen.
Nederlanders staan bekend om hun directheid. Niet-Nederlanders vinden deze communicatiestijl soms ronduit onbeleefd of respectloos. Bij het aanbieden van klantenservice in Nederland is het essentieel om te begrijpen dat er direct en duidelijk gecommuniceerd wordt. Nederlanders waarderen het als ze weten waar ze aan toe zijn en hebben weinig geduld voor onduidelijke, indirecte, of nietszeggende antwoorden.
Nederlanders zijn altijd druk en hebben weinig geduld voor wachttijden in de klantenservice. Een bedrijf met lange wachttijden wordt gezien als slecht georganiseerd. Zorg ervoor dat Nederlandse klanten bij voorkeur niet te lang hoeven te wachten.
Nederlanders zijn over het algemeen redelijk meertalig. In tegenstelling tot de ons omringende landen is het steeds normaler dat er bijvoorbeeld in horecagelegenheden überhaupt geen Nederlands gesproken wordt. Hoewel Franse of Duitse klanten verwachten dat ze in hun eigen taal geholpen worden, is dat voor Nederlandse klanten een minder belangrijk thema.
Het bekende Nederlandse gezegde luidt: “De klant is koning.” Dit geeft aan hoe een Nederlander verwacht behandeld te worden.
Nederland is redelijk vooruitstrevend in het gebruik van nieuwe technologie. Nederlandse klanten verwachten dat de klantenservice hierop inspeelt, bereikbaar is op alle relevante kanalen, en dat chat steeds normaler wordt. Nederlanders maken vaak gebruik van diverse kanalen door elkaar.
Typisch Nederlandse klantenservice? Als een Nederlander ontevreden is, zal je dat merken. Snelle negatieve reviews en in extreme gevallen zelfs juridische stappen zijn niet ongebruikelijk. In lijn met “De klant is koning” nemen Nederlanders snel het initiatief als ze zich niet als zodanig behandeld voelen.
Nederlanders waarderen directheid en verwachten een klantenservice die daarop is ingericht. Duidelijkheid is essentieel; beloof geen dingen die je niet zeker kunt waarmaken. Nederlandse klanten gebruiken graag diverse kanalen en verwachten dat de klantenservice zich aanpast aan hun voorkeuren. Morgen bezorgd betekent ook echt morgen, niet overmorgen. Begrip van deze verwachtingen is cruciaal voor het bieden van succesvolle klantenservice in Nederland. Hulp nodig met je internationale klantenservice? Daag ons eens uit.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact op, we kijken graag met je mee!
SpangenbergGroep.nl
Specialisten in klantcontact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Benieuwd of we jou kunnen helpen met gewoon goed klantcontact? Ook jouw klantenservice uitbesteden? Neem eens contact met ons op!
website verbeteren | website optimaliseren | optimalisatie | analyse | woorank specialist | woorank expert-2 | website maken weert | website maken valkenburg | website maken urmond | website maken tongeren | website maken stein | website maken sittard | website maken roermond | website maken meerssen | website maken margraten | website maken maastricht | website maken limburg | website maken lanaken | website maken heerlen | website maken hasselt | website maken gulpen | website maken geleen | website maken elsloo | website maken eijsden | website maken cadier en keer | website maken born | website maken beek | website laten maken maastricht | website laten bouwen maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | webdesign meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | webdesign bureau maastricht | webdesign beek | webdesign | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio webdesign en seo optimalisatie | online marketing bureau maastricht | onderhoudwebsite | nieuwe website maastricht | gratis seo rapport | gratis dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimalisatie maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google adverteren | google advertenties|