Blog

Wat verwachten Nederlanders van klantenservice? Typisch Nederlandse klantenservice verwachtingen

Geschreven op: 16 januari 2024
Typical Dutch customer service

Typisch Nederlandse klantenservice verwachtingen

We hebben enkele blogs geschreven over de verschillen tussen klantenservice in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Vandaag richten we ons op de verwachtingen van Nederlanders ten aanzien van klantenservice. Dit is relevant voor bedrijven die producten of diensten aanbieden in Nederland, waarbij klantenservice van groot belang is. De benadering van klanten verschilt vaak per land, dus om nationaal of internationaal succesvol te zijn, is het van belang je zo veel mogelijk aan te passen aan lokale verwachtingen.

1. Directheid en Duidelijkheid

Nederlanders staan bekend om hun directheid. Niet-Nederlanders vinden deze communicatiestijl soms ronduit onbeleefd of respectloos. Bij het aanbieden van klantenservice in Nederland is het essentieel om te begrijpen dat er direct en duidelijk gecommuniceerd wordt. Nederlanders waarderen het als ze weten waar ze aan toe zijn en hebben weinig geduld voor onduidelijke, indirecte, of nietszeggende antwoorden.

2. Wachttijden

Nederlanders zijn altijd druk en hebben weinig geduld voor wachttijden in de klantenservice. Een bedrijf met lange wachttijden wordt gezien als slecht georganiseerd. Zorg ervoor dat Nederlandse klanten bij voorkeur niet te lang hoeven te wachten.

3. Meertaligheid

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk meertalig. In tegenstelling tot de ons omringende landen is het steeds normaler dat er bijvoorbeeld in horecagelegenheden überhaupt geen Nederlands gesproken wordt. Hoewel Franse of Duitse klanten verwachten dat ze in hun eigen taal geholpen worden, is dat voor Nederlandse klanten een minder belangrijk thema.

4. Klantgerichtheid

Het bekende Nederlandse gezegde luidt: “De klant is koning.” Dit geeft aan hoe een Nederlander verwacht behandeld te worden.

5. Digitale Innovatie

Nederland is redelijk vooruitstrevend in het gebruik van nieuwe technologie. Nederlandse klanten verwachten dat de klantenservice hierop inspeelt, bereikbaar is op alle relevante kanalen, en dat chat steeds normaler wordt. Nederlanders maken vaak gebruik van diverse kanalen door elkaar.

6. Klachtenafhandeling

Typisch Nederlandse klantenservice? Als een Nederlander ontevreden is, zal je dat merken. Snelle negatieve reviews en in extreme gevallen zelfs juridische stappen zijn niet ongebruikelijk. In lijn met “De klant is koning” nemen Nederlanders snel het initiatief als ze zich niet als zodanig behandeld voelen.

Conclusie

Nederlanders waarderen directheid en verwachten een klantenservice die daarop is ingericht. Duidelijkheid is essentieel; beloof geen dingen die je niet zeker kunt waarmaken. Nederlandse klanten gebruiken graag diverse kanalen en verwachten dat de klantenservice zich aanpast aan hun voorkeuren. Morgen bezorgd betekent ook echt morgen, niet overmorgen. Begrip van deze verwachtingen is cruciaal voor het bieden van succesvolle klantenservice in Nederland. Hulp nodig met je internationale klantenservice? Daag ons eens uit.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

Het Belang van Goede Telefonische Bereikbaarheid voor MKB Bedrijven?

Het belang van goede telefonische bereikbaarheid voor MKB bedrijven: Waarom uitbesteden een slimme oplossing is

Het belang van goede telefonische bereikbaarheid voor MKB bedrijven MKB, de motor van het het...
Klantenservice uitbesteden webshop: Het belang van goede klantenservice voor webshops en waarom uitbesteden de sleutel tot succes is

Klantenservice uitbesteden webshop: Het belang van goede klantenservice voor webshops en waarom uitbesteden de sleutel tot succes is

Klantenservice uitbesteden webshop: Het belang van goede klantenservice voor webshops en waarom uitbesteden de sleutel...
Klantenservice uitbesteden of zelf doen? De voordelen en nadelen van de klantenservice uitbesteden of de klantenservice zelf doen.

Klantenservice uitbesteden of zelf doen? De voordelen en nadelen van de klantenservice uitbesteden of de klantenservice zelf doen.

Klantenservice uitbesteden of zelf doen? We weten allemaal dat klantenservice een belangrijk onderdeel is van...
Flexibele schil in klantenservice. Het optimaliseren van klantenservice met flexibiliteit wanneer nodig

De kracht van flexibele schil in klantenservice: Het optimaliseren van de flexibele schil

De kracht van flexibele schil in klantenservice: Het optimaliseren van de flexibele schil Eem (externe)...
Deepdive: De Psychologie van Klanttevredenheid. Welke psychologische aspecten spelen een rol bij klanttevredenheid?

Deepdive: De Psychologie van Klanttevredenheid. Welke psychologische aspecten spelen een rol bij klanttevredenheid?

Deepdive: De Psychologie van Klanttevredenheid. Welke psychologische aspecten spelen een rol bij klanttevredenheid? Klanttevredenheid is...
Download Gratis: Klantcontactstrategie voorbeeld​

Download gratis klantcontactstrategie voorbeeld PDF

Download gratis klantcontactstrategie voorbeeld PDF Op veler verzoek hebben we een basis klantcontactstrategie geschreven. Naar...