Blog

De 7 grootste verschillen tussen Nederlandse en Duitse klanten voor de klantenservice!

Geschreven op: 24 augustus 2023
De 7 grootste verschillen tussen Nederlandse en Duitse klanten voor de klantenservice! The 7 Biggest Differences Between Dutch and German Customers for Customer Service!

De 7 grootste verschillen tussen Nederlandse en Duitse klantenservice en klanten in het algemeen?

We weten allemaal dat Duitsers en Nederlanders van elkaar verschillen. Dat is vooral belangrijk als je als Nederlandse ondernemer ook actief bent in Duitsland. Wij verzorgen voor een aantal Nederlandse bedrijven de Duitstalige klantenservice. Daarin zijn een aantal grote verschillen. De belangrijkste hebben we voor je op een rijtje gezet. Wij hebben overigens veel ervaing met Duitse klantenservice. Zowel voor Duitse bedrijven als voor Nederlandse bedrijven die uit willen breiden naar Duitstalige gebieden!

1. Taalvaardigheid

Je staat je Duitstalige klanten uiteraard in het Duits te woord. Duitsers zijn wel gevoelig voor de taalbeheersing. Je moet je Duitse klanten met native Duits (C1 niveau) te woord staan in de klantenservice. Daar zijn ze erg gevoelig voor. Dat is een verschil met Nederlanders, die accepteren accenten of zelfs Engelstalige ondersteuning wat makkelijker.

2. Formelere communicatie

In Nederland communiceren we vrij snel informeel, ook in de klantenservice. Er wordt snel gekozen voor je en jij en er wordt wel eens een grapje gemaakt. Duitse klanten hechten meer aan formele en professionele communicatie. Herr en Frau gevolgd door de achternaam is veel gebruikelijker als je of jij. Een belangrijk verschil om rekening mee te houden.

3. Precisie en nauwkeurigheid

Nederlandse klanten zijn wat vergefelijker als het gaat om het niet precies nakomen van afgesproken tijdslijnen. Als er bijvoorbeeld een bepaalde deadline wordt afgesproken dan hecht een Duitse klant daar sterk aan. Daar moet de klantenservice echt op ingericht zijn.

4. Omgaan met klachten

Duitse klanten verwachten serieus genomen te worden en als het tot een klacht komt verwachten ze daar veel van. Gedetailleerde informatie, snelle terugkoppeling en volledigheid.

5. Hoge eisen aan kwaliteit

uitse klanten hebben wat hogere eisen als het gaat om kwaliteit. Dat geldt dus ook voor de klantenservice. De klantenservice moet gewoon goed op orde zijn. Onduidelijkheid en de zaken niet helemaal op orde hebben is voor Duitse klanten een doorn in het oog.

6. Feedback en opvolging

Duitse klanten hechten veel waarde aan opvolging na de aankoop. Ze verwachten dat u hen informeert over eventuele updates, nieuwe producten of aanbiedingen. Nederlandse klanten zijn ook geïnteresseerd in opvolging, maar kunnen mogelijk iets minder formeel zijn in hun verwachtingen.

7. Helderheid

Duitse klanten willen graag weten waar ze aan toe zijn. Daarbij is het voor de klantenservice dus belangrijk om te zorgen dat die duidelijkheid geboden wordt. Duidelijkheid over zaken als retourbeleid en openingstijden etc. Duitsers willen graag transparantie.

Goede klantenservice voor jouw Duitse klanten?

SpangenbergGroep verzorgt voor allerlei verschillende bedrijven de Duitstalige klantenservice. Dat zijn bijvoorbeeld webshops die in Duitsland actief zijn of internationaal georiënteerde bedrijven. Wij helpen met meertalige, multichannel klantenservice ondersteuning. Zo kunnen onze klanten zorgeloos ondernemen in Duitstalige landen zonder dat ze zich zorgen hoeven maken om de klantenservice. Ook zorgeloos goede klantenservice voor jouw Duitstalige klanten? Neem contact op, dan kijken we samen hoe we dat vorm kunnen geven!

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

Het uitbesteden van de klantenservice Voordelen en Nadelen (10!)

Het uitbesteden van de klantenservice Voordelen en Nadelen (10!)

Het uitbesteden van de klantenservice: Voordelen en Nadelen We hebben al best veel geschreven over...
Beste CRM systemen voor MKB bedrijven

CRM software

De Beste CRM-systemen voor MKB bedrijven Kleine en middelgrote bedrijven (KMO's of MKB) staan vaak...
Kanaalstrategie in klantenservice. Channel strategy in customer service

Kanaalsturing in de klantenservice. Van strategie naar praktijk

Kanaalsturing in klantenservice: Effectieve maar klantgerichte aanpak Er zijn steeds meer kanalen waarlangs we contact...
De kunst van het Luisteren: Actief luisteren in klantenservice

De kunst van het Luisteren: Actief luisteren in klantenservice

Luisteren is mogelijk de meest ondergeschikte tool/ skill in de klantenservice! Goede klantenservice wordt een...
Praktijkvoorbeelden van uitstekende klantenservice! Best practices in customer service

Praktijkvoorbeelden van uitstekende klantenservice! Best practices in customer service

Succesverhalen uit de praktijk: Inspirerende voorbeelden van uitstekende klantenservice We hebben het erg vaak over...
Average handle time in Customer service. Wat is AHT en waarom is het belangrijk? +8 tips om je AHT te verlagen

Average handle time in Customer service. Wat is AHT en waarom is het belangrijk? +8 tips om je AHT te verlagen

Average Handle Time in de klantenservice: optimaliseren zonder kwaliteitsverlies Wat is Average Handle Time? Average...