Blog

De 8 grootste verschillen tussen Franse en Nederlandse klanten voor de klantenservice!

Geschreven op: 31 augustus 2023
De 8 grootste verschillen tussen Franse en Nederlandse klanten voor de klantenservice!

De 8 grootste verschillen tussen Franse en Nederlandse klanten voor de klantenservice!

In een steeds internationaler wordende omgeving lijken landsgrenzen steeds vager. Veel bedrijven kiezen er dan ook makkelijk voor om internationaal te willen gaan ondernemen. Er wordt makkelijk gekozen voor een vestiging in het buitenland of om ook te gaan leveren in 1 van de ons omringende landen. Toch zien we dat vaak de klantenservice daarbij vergeten wordt. Klantenservice verzorgen voor buitenlandse klanten is toch wel iets meer als het alleen maar beschikbaar hebben van de juiste talen. In deze blog beschrijven we de 8 grootste verschillen tussen Nederlandse en Franse klanten. Handig toch. Hulp nodig met jouw Franse klantenservice? Kijk hier eens!

1. Informeel vs. Formeel:
Waar Nederlandse klanten vrij snel je en jij zeggen hechten Franse klanten aan een wat formelere benadering. Nederlanders zijn daarbij vaak wat directer en wat hoekiger in hun communicatie. Fransen zijn een stuk minder direct en in het contact vaak formeler.

2. Taalbeheersing:
Waar we in Nederland vrij makkelijk Engels spreken en dat ook in zakelijke communicatie wel accepteren is dat voor Fransen anders. Die spreken Frans en verwachten dat jij dat ook doet. In Frankrijk wordt buitenlandse tv ook nog altijd nagesynchroniseerd. Fransen verwachten van een klantenservice al helemaal dat deze gewoon in het native Frans beschikbaar is.

3.Hiërarchie:
In de Franse cultuur speelt hiërarchie een belangrijke rol. Franse klanten verwachten vaak dat medewerkers zich bewust zijn van de sociale status en respect tonen voor hun positie. Nederlandse klanten daarentegen hebben de neiging om minder nadruk te leggen op hiërarchie en zijn meer gericht op egalitarisme.

4. Afspraken nakomen:
Je zou het niet zeggen maar ten aanzien van de klantenservice etc. zijn Fransen punctueel. Ze stellen hoge eisen en verwachten dat afspraken nagekomen worden. In het dagelijks leven is dat echter weer wat minder. Daarin zijn wij Nederlanders van het afspraak=afspraak.

5.Persoonlijk contact:
Franse klanten hechten in de klantenservice erg aan persoonlijk contact. Een persoonlijke benadering waarbij de interactie van een hoog niveau is vinden Fransen prettig. Nederlanders zijn wat meer gericht op efficiëntie.

6. Werk ethiek:
Fransen werken langer en hebben tussen de middag langere pauzes. In Nederland werken we toch veel van 9 tot 17 uur met een half uurtje pauze. Voor bedrijven die Franse klanten hebben is dat iets om rekening mee te houden. Ze willen in hun pauze en na hun werk wellicht nog contact met je opnemen. Dan moet je natuurlijk wel bereikbaar zijn op de momenten dat jouw Franse klant je wilt bereiken.

7. Onderhandelingen:
Bij onderhandelingen kunnen er ook culturele verschillen naar voren komen. Franse klanten hebben vaak een meer assertieve en non-verbale communicatiestijl, terwijl Nederlandse klanten vaak direct en open zijn in hun onderhandelingsaanpak.

8. Tevredenheid en klachten: Nederlanders kunnen natuurlijk klagen. Toch zijn Fransen als het gaat om klachten expressiever als Nederlanders. Als je Franse klantenservice wilt inrichten dan moet je daar bijvoorbeeld wel rekening mee houden. Franse klanten kunnen sneller boos worden als ze een klacht hebben waar Nederlanders wat meer begrip tonen.

Bij het inrichten van goede Franse klantenservice kun je dus het beste rekening houden met een aantal cultuurverschillen. Door het begrijpen en respecteren van de verschillen tussen Franse en Nederlandse klanten, kun je een solide basis leggen voor succesvolle klantrelaties. Culturele gevoeligheid en aanpassingsvermogen zijn de sleutel tot het opbouwen van duurzame en winstgevende internationale bedrijfsverbanden.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

interim manager KCC - interim manager klantcontactcentrum

Interim Manager KCC: De sleutel tot een efficiënt klantcontactcentrum

Interim Manager KCC: De sleutel tot een efficiënt klantcontactcentrum Een goed functionerend klantcontactcentrum (KCC) is...
WhatsApp klantenservice: waarom je dit als bedrijf moet aanbieden

WhatsApp klantenservice: waarom je dit als bedrijf wilt/moet aanbieden

WhatsApp klantenservice: Crossplatform contact met jong en oud! In de moderne wereld draait alles om...
Overflow verwijst naar het moment waarop een interne klantenservice het maximale aantal aanvragen heeft bereikt en extra ondersteuning nodig is om wachttijden te beperken en de servicekwaliteit te behouden

Overflow uitbesteden in de klantenservice: de sleutel tot continuïteit en klanttevredenheid

Overflow uitbesteden in de klantenservice: de sleutel tot continuïteit en klanttevredenheid Elk bedrijf krijgt te...
De digitale kloof: hoe klantenservice vijftigplussers kan ondersteunen

De digitale kloof: hoe klantenservice vijftigplussers kan ondersteunen

De digitale kloof: hoe klantenservice vijftigplussers kan ondersteunen Gevoelig....50+.....  Lang niet iedere 50 plusser zal...
Klantenservice uitbesteden waar moet je op letten?

Klantenservice uitbesteden waar moet je op letten?

Klantenservice uitbesteden: waar moet je op letten? Klantenservice is een essentieel onderdeel van elk bedrijf....
Wat is een klacht?

Wat is een klacht? De definitie van een klacht en wat je er als organisatie mee kan/moet?

Wat is een klacht? Een klacht kan worden gedefinieerd als" een uiting van ontevredenheid of...