Er zijn steeds meer kanalen waarlangs we contact met elkaar hebben. Dat heeft ook zijn impact op de klantenservice. Of het nu via telefoon, e-mail, live chat, sociale media of andere platforms is, de opties zijn eindeloos. Dit biedt zowel kansen als uitdagingen voor klantenserviceafdelingen. Een van de belangrijkste strategieën om deze diverse communicatiestromen te beheren is kanaalsturing. In deze blog verkennen we wat kanaalsturing is, waarom het belangrijk is en hoe bedrijven het effectief kunnen implementeren om de klanttevredenheid te verhogen. We hebben een mooie strategische handleiding geschreven die je kostenlos kunt aanvragen. Die vind je hier!
Kanaalsturing, ook wel kanaalbeheer genoemd, verwijst naar de strategieën en processen die bedrijven gebruiken om klanten te begeleiden naar de meest geschikte communicatiekanalen voor hun vragen en problemen. Het doel is om de efficiëntie te verhogen, de kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verbeteren door ervoor te zorgen dat klanten snel en effectief geholpen worden via het juiste kanaal. Daarbij wegen zowel interne belangen zoals kosten en mogelijkheden een rol als extrene belangen zoals klantbeleving.
Soms kunnen kleine aanpassingen verassende effecten hebben. Zo hebben wij voor een klant het contactformulier versimpeld. Veel klanten vonden dat formulier te lastig en namen dus telefonisch contact op. Zoals eerder beschreven is telefonie duurder en minder vergefelijk in termen van responstijd. Na de aanpassingen in het reactie formulier op de website naar het percentage klanten dat het formulier gebruikte ten opzichte van het percentage klanten dat belde significant toe.
Kanaalsturing is een cruciaal onderdeel van moderne klantenservice. Door klanten naar het juiste kanaal te leiden, kunnen bedrijven de efficiëntie verhogen, kosten verlagen en de klanttevredenheid verbeteren. Het vereist een strategische aanpak en voortdurende evaluatie om effectief te zijn. Door te begrijpen welke kanalen het beste werken voor verschillende soorten vragen en klantbehoeften, kunnen bedrijven een naadloze en bevredigende klantenservice-ervaring bieden.
Wir sind die SpangenbergGruppe! Und wir können Ihnen helfen, Ihren Kundenservice zu einem gute Kundenbetreuung zu machen. Einfach ein guter Kundenservice, bei dem die Grundlagen stimmen. Wo Kundenkontakte einen Mehrwert für den Kunden bedeuten. Wir entlasten Sie in dem Bereich, in dem wir gut sind (Kundenbetreuung), damit Sie sich sorgenfrei auf das konzentrieren können, worin Sie gut sind. Klingt gut? Nehmen Sie Kontakt auf.
Mit über 25 Jahren Erfahrung in der Optimierung von Kundenkontakten und Kundenerlebnis SpangenbergGroup kann Ihnen helfen. Die Optimierung des Kundendienstes oder auslagern? Verwenden Sie das Formular oder besuchen Sie unsere Kontaktseite.
Auch bei anderen Fragen zu Kundenkontakt und Kundenservice können Sie jederzeit Kontakt mit uns!
Melden Sie sich bei uns, wir würden es gerne mit Ihnen zusammen ausprobieren!
SpangenbergGroup.nl
Spezialisten für Kundenkontakt
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Sie fragen sich, ob wir Ihnen mit einem guten Kundenkontakt helfen können? Auch Ihr Kundenbetreuung auslagern? Nehmen Sie Kontakt mit uns!