Blog

7 wirksame Kundendienststrategien zur Verbesserung des Kundendienstes in Ihrem Unternehmen

Verfasst am: 15. August 2023
Den Kundenservice optimieren/verbessern? Weniger vermeidbare und mehr wertvolle Kundenkontakte?

7 wirksame Kundendienststrategien zur Verbesserung des Kundendienstes in Ihrem Unternehmen

Kundendienst... Wir haben schon viel darüber geschrieben. Der Kundendienst ist wichtig. Nicht nur, dass er oft einer der wenigen Kanäle ist, über die es noch einen 1-zu-1-Kontakt mit den Kunden gibt. Er ist auch ein sehr gutes Thermometer dafür, was in Ihrem Unternehmen richtig und vor allem falsch läuft. Darüber hinaus ist er oft entscheidend für das gesamte Kundenerlebnis.

1. Zorg voor een klantgerichte cultuur
2. Begrijp wie je klanten zijn
3. Communiceer effectief en professioneel
4. Faciliteer je medewerkers
5. Optimaliseer bedrijfsprocessen
6. Meet klanttevredenheid
7. Overweeg uitbesteding van (een deel van) de klantenservice

 

1. Zorg voor een klantgerichte cultuur

Een klantgerichte cultuur vormt de basis van uitstekende klantenservice. Dit betekent dat de klant centraal staat in alle beslissingen die binnen de organisatie worden genomen. Het gaat verder dan alleen mooie woorden; het moet zichtbaar zijn in acties en processen.

  • Wat houdt een klantgerichte cultuur in?
    Een klantgerichte cultuur betekent dat iedereen binnen de organisatie – van directie tot medewerkers – begrijpt dat de klantbeleving prioriteit heeft. Dit vereist een mentaliteitsverandering waarbij medewerkers worden aangemoedigd om altijd vanuit het perspectief van de klant te denken.

  • Hoe implementeer je dit?
    Begin met duidelijke communicatie over het belang van klantgerichtheid. Train medewerkers om empathisch te zijn en problemen vanuit het oogpunt van de klant te benaderen. Beloon teams die bijdragen aan een betere klantbeleving.

Lees meer: Bekijk onze blog over klantgerichtheid voor praktische tips. Of download onze whitepaper!

2. Begrijp wie je klanten zijn

Je kunt pas echt goede klantenservice bieden als je weet wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben. Zonder deze kennis kun je geen effectieve strategieën ontwikkelen.

  • Hoe leer je je klanten kennen?
    Gebruik data-analyse om inzicht te krijgen in demografische gegevens, koopgedrag en voorkeuren van je klanten. Vraag feedback via enquêtes of reviews om te begrijpen wat zij belangrijk vinden.

Lees meer: Ontdek hoe je met Kundenfeedback betere inzichten te krijgen.

3. Communiceer effectief en professioneel

Communicatie is de kern van goede klantenservice. Het maakt niet uit hoeveel kanalen je aanbiedt; als de communicatie niet effectief is, zal de ervaring tegenvallen.

  • Kies de juiste kanalen
    Het is beter om uitstekende service te bieden via één kanaal dan middelmatige service via vijf kanalen. Kies kanalen op basis van wat jouw klanten willen en wat jij kunt bieden, zoals telefonie, e-mail, live chat of sociale media.

Lees meer: Bekijk onze handleiding voor effectieve communicatiekanalen in klantenservice.

4. Faciliteer je medewerkers

Medewerkers vormen het hart van jouw klantenservice. Als zij niet goed worden ondersteund, kunnen ze geen optimale service leveren.

  • Wat hebben medewerkers nodig?
    Geef hen toegang tot duidelijke kennisbanken, moderne tools en systemen die hun werk vergemakkelijken. Zorg ook voor regelmatige training en mogelijkheden om vragen te stellen of problemen te escaleren.

Lees meer: Ontdek hoe je hier hoe trainen van medewerkers zorgt voor voor betere prestaties.

5. Optimaliseer bedrijfsprocessen

Klantenserviceproblemen ontstaan vaak door inefficiënte bedrijfsprocessen. Door deze processen continu te evalueren en verbeteren, kun je veel problemen voorkomen voordat ze ontstaan.

  • Hoe optimaliseer je processen?
    Analyseer regelmatig waar klanten vaak contact over opnemen. Zijn er terugkerende klachten of vragen? Gebruik deze informatie om knelpunten op te lossen of processen eenvoudiger te maken.

Lees meer: Bekijk onze hier een uitgebreide blog over het optimaliseren van processen.

6. Meet klanttevredenheid

Je kunt pas weten of jouw strategieën werken als je meet hoe tevreden jouw klanten zijn. Klanttevredenheid meten geeft niet alleen inzicht in wat goed gaat, maar ook in waar verbetering nodig is.

  • Hoe meet je klanttevredenheid?
    Gebruik tools zoals Net Promoter Score (NPS), Customer Satisfaction Score (CSAT) of Customer Effort Score (CES). Vraag daarnaast regelmatig feedback via enquêtes of reviews.

Lees meer: Leer hoe je klanttevredenheid effectief kunt meten met behulp van NPS, CSAT en CES.

7. Overweeg uitbesteding van (een deel van) de klantenservice

Het opzetten van een effectieve en efficiënte interne klantenservice kan uitdagend zijn, vooral voor kleinere bedrijven met beperkte middelen. Het uitbesteden van (een deel van) de klantenservice kan dan een slimme keuze zijn.

  • Voordelen van uitbesteding
    Externe bureaus hebben vaak meer ervaring, capaciteit en technologie om hoogwaardige service te bieden. Ze kunnen bijvoorbeeld zorgen voor 24/7 bereikbaarheid of gespecialiseerde ondersteuning in meerdere talen.

Lees meer: Ontdek wanneer uitbesteding van klantenservice een goede keuze is voor jouw bedrijf.

Wer sind wir?

Wir sind die SpangenbergGruppe! Und wir können Ihnen helfen, Ihren Kundenservice zu einem gute Kundenbetreuung zu machen. Einfach ein guter Kundenservice, bei dem die Grundlagen stimmen. Wo Kundenkontakte einen Mehrwert für den Kunden bedeuten. Wir entlasten Sie in dem Bereich, in dem wir gut sind (Kundenbetreuung), damit Sie sich sorgenfrei auf das konzentrieren können, worin Sie gut sind. Klingt gut? Nehmen Sie Kontakt auf. 

Mit über 25 Jahren Erfahrung in der Optimierung von Kundenkontakten und Kundenerlebnis SpangenbergGroup kann Ihnen helfen. Die Optimierung des Kundendienstes oder auslagern? Verwenden Sie das Formular oder besuchen Sie unsere Kontaktseite.

Auch bei anderen Fragen zu Kundenkontakt und Kundenservice können Sie jederzeit Kontakt mit uns!

Einfach sorglos sehr guter Kundenservice?

Melden Sie sich bei uns, wir würden es gerne mit Ihnen zusammen ausprobieren!

Vielleicht auch interessant zu lesen

Hybride Outsourcingmodellen: De Slimme Weg naar Klantenserviceoptimalisatie

Hybride outsourcingmodellen: De slimme weg naar klantenserviceoptimalisatie

Wat is een Hybride Outsourcingmodel? Een hybride outsourcingmodel is een strategische aanpak waarbij bedrijven interne...
Een manager klantenservice leidt het team, ontwikkelt beleid voor een consistente klantervaring, analyseert data om prestaties te verbeteren en beheert escalaties bij complexe klantkwesties. Daarnaast implementeert hij of zij innovatieve technologieën en bewaakt operationele efficiëntie. Het personeelsbeheer en het waarborgen van klanttevredenheid staan centraal in deze veelzijdige en strategische rol.

De rol van een manager klantenservice: Taken, verantwoordelijkheden en uitdagingen

Manager klantenservice, wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van een manager klantenservice? Een manager klantenservice is...
De relatie tussen klantcontact, KCC en een communicatieadviseur binnen een organisatie

Communicatie adviseur en het KCC/klantenservice – Hand in hand voor optimale communicatie

Communicatie adviseur en de relatie met het KCC In een wereld waarin klantbeleving steeds belangrijker...
Klantenservice uitbesteden klantcase. Spangenberggroep specialist in klantcontact en klantenservice

Klantcase – Casestudy: Klantcase CV-ketel en verwarmingsspecialist ESNW

Klantcase: ESNW X SpangenbergGroep In een wereld waar klanttevredenheid en snelle service cruciaal zijn, is...
Waarom AI agent in klantenservice nog wel even op zich laat wachten

Waarom AI agent in klantenservice nog wel even op zich laat wachten

AI, AI, AI... alles is AI tegenwoordig maar een AI agent in klantenservice duurt nog...
Hoe AI klantbeleving en klantcontact blijvend veranderd

De toekomst van AI in de klantenservice: Een revolutie in klantbeleving

De toekomst van AI in de klantenservice: Een revolutie in klantbeleving AI transformeert de klantenservice in...