7 wirksame Kundendienststrategien zur Verbesserung des Kundendienstes in Ihrem Unternehmen
De klantenservice… Wir haben schon viel darüber geschrieben. De klantenservice is belangrijk. Niet alleen is het vaak 1 van de weinige kanalen waarlangs nog 1 op 1 contact is met klanten. Het is ook een hele goede thermometer over wat er goed en vooral fout gaat binnen je organisatie. Daarnaast is het in de hele klantbeleving vaak cruciaal. Bijvoorbeeld: Je hebt iets besteld bij een webshop en er gaat iets mis met de levering. De klantenservice van die specifieke webshop kan dat probleem een heel stuk groter maken door hun klantenservice vervolgens niet op orde te hebben (lange wachttijden, onvriendelijk personeel, alleen kunnen mailen bijvoorbeeld). Of ze hebben hun klantenservice op orde en lossen het probleem netjes en vriendelijk voor je op. In het eerste geval zullen je kwijt zijn als klant, in het tweede geval waarschijnlijk niet. In deze blog 7 Effectieve klantenservice strategieën voor het verbeteren van klantenservice in jouw bedrijf.
1. Zorg voor een klantgerichte cultuur:
Lijkt evident. Op het moment dat klantgerichtheid centraal staat, zal de klantenservice vanzelf beter zijn dan wanneer dat niet het geval is. Een klantgerichte cultuur wil zeggen dat bij besluiten die genomen worden de klantbeleving daarin centraal staat. Dan ook wel echt, want we komen heel veel bedrijven tegen die dat wel roepen maar in de praktijk eigenlijk helemaal niet laten zien.
2. Zorg dat je weet wie je klanten zijn:
Um einen guten Kundenservice zu bieten, müssen Sie wissen, wer Ihre Kunden sind und was sie von Ihnen erwarten. Nur wenn Sie wirklich wissen, wer Ihr Kunde ist und warum er Kunde bei Ihnen ist, können Sie das Kundenerlebnis gestalten.
3.Communiceer effectief en professioneel:
Je kunt beter hele goede service verlenen via één kanaal dan hele matige service verlenen op vijf kanalen. De juiste kanalen kiezen doe je op basis van wat je klant wil en wat jij in staat bent te bieden. Zorg dat je de kanalen die je aanbiedt ook echt goed kunt afhandelen. Telefonie? Zorg dat je medewerkers goed zijn in het voeren van telefoongesprekken én dat de telefoon snel wordt beantwoord. Heel simpel.
2. Zorg dat je weet wie je klanten zijn:
Um einen guten Kundenservice zu bieten, müssen Sie wissen, wer Ihre Kunden sind und was sie von Ihnen erwarten. Nur wenn Sie wirklich wissen, wer Ihr Kunde ist und warum er Kunde bei Ihnen ist, können Sie das Kundenerlebnis gestalten.
3.Communiceer effectief en professioneel:
Je kunt beter hele goede service verlenen via één kanaal dan hele matige service verlenen op vijf kanalen. De juiste kanalen kiezen doe je op basis van wat je klant wil en wat jij in staat bent te bieden. Zorg dat je de kanalen die je aanbiedt ook echt goed kunt afhandelen. Telefonie? Zorg dat je medewerkers goed zijn in het voeren van telefoongesprekken én dat de telefoon snel wordt beantwoord. Heel simpel.
3.Communiceer effectief en professioneel:
Je kunt beter hele goede service verlenen via één kanaal dan hele matige service verlenen op vijf kanalen. De juiste kanalen kiezen doe je op basis van wat je klant wil en wat jij in staat bent te bieden. Zorg dat je de kanalen die je aanbiedt ook echt goed kunt afhandelen. Telefonie? Zorg dat je medewerkers goed zijn in het voeren van telefoongesprekken én dat de telefoon snel wordt beantwoord. Heel simpel.
Was unsere Kunden über unsere Dienstleistungen sagen





4. Faciliteer je medewerkers:
Zorg dat je je medewerkers geeft wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Daarvoor moet je goed begrijpen hoe hun werkzaamheden eruitzien. Vervolgens help je ze om dat zo goed maar ook zo makkelijk mogelijk te doen. Stel kennis beschikbaar, zorg ervoor dat ze ergens terecht kunnen met vragen en luister naar ze.
5. Optimaliseer bedrijfsprocessen:
Kijk doorlopend naar hoe de dingen lopen. Wat kan er beter, slimmer, makkelijker of handiger. Zowel intern als voor je klanten. Kijk naar waar je klanten contact over opnemen en of je dat eventueel kunt voorkomen. Processen optimaliseren is een doorlopend proces waarbij er altijd wel iets te verbeteren valt.
6. Meet Kundenzufriedenheit:
Deels meet je of je klanten tevreden zijn omdat je dat graag wilt weten natuurlijk. Aan de andere kant wil je ook heel graag weten waar ze niet tevreden over zijn. Deze input kun je gebruiken voor het optimaliseren van je bedrijfsprocessen én geeft je een goede thermometer op het moment dat je de klanttevredenheid doorlopend of geregeld uitvoert. Wordt de klanttevredenheid beter of juist slechter? Als je het meet, dan weet je het en kun je ermee aan de slag.
7. Besteed je klantenservice (gedeeltelijk) uit:
Het is niet eenvoudig om je klantenservice effectief, efficiënt en professioneel in te richten. Outsourcing des Kundendienstes kann dann eine Lösung sein. Wussten Sie, dass weltweit unglaubliche 62% der Unternehmen ihren Kundendienst teilweise auslagern? Eine externe Agentur hat oft viel mehr Erfahrung, Kapazität und technische Möglichkeiten, um den Kundenservice effektiv, effizient und professionell zu gestalten."
Über uns
Die SpangenbergGroup ist ein Familienunternehmen mit 25 Jahren Erfahrung im Bereich Kundenkontakt, Kundenerfahrung und Kundenservice. Mit einem nüchternen Ansatz helfen wir Organisationen bei der Verbesserung der Kundenerfahrung und die Optimierung der Kundenbetreuung.
Mit einem Team von Fachleuten mit umfassender Erfahrung und einer unabhängigen Sichtweise können wir Sie bei allen Arten von Kundenerfahrungen und Kundendienstfragen unterstützen.
Haben Sie ein Problem im Bereich Kundenerfahrung oder Kundenservice und können es nicht lösen? Nehmen Sie Kontakt an! Das gefällt uns.
Direkten Kontakt!
Sie haben Fragen zu Kundenerfahrungen, Kundenkontakt oder Kundenservice? Fordern Sie uns heraus. Wir schauen uns das gerne an!
Vielleicht auch interessant zu lesen:
Kundenservice als Marketinginstrument

Mehrsprachig
Niederländisch, Deutsch, Französisch und Englisch. Mehrsprachige Kundenbetreuung!

Mehrkanalige
Wir unterstützen alle relevanten Kanäle. Anruf, E-Mail, Chat, soziale Netzwerke usw.!

Völlig unbelastet
Toller Kundenservice von Anfang bis Ende

Über 20 Jahre Erfahrung
Einfach viel Erfahrung mit der (Optimierung des) Kundenkontakts

Qualitätspersonal
Echte Helden arbeiten jeden Tag daran, das Kundenerlebnis zu optimieren.

Zusammen erfolgreich
Langfristige Ausrichtung und ständige Bemühungen um Partnerschaften