Warum den Kundendienst auslagern?

Wat zijn goede redenen en argumenten om iets belangrijks zoals de klantenservice uit te besteden? De vraag Waarom klantenservice uitbesteden krijgen we vaker dus hebben we er een kort blog over geschreven. Wat het voor jouw klantenservice kan betekenen vertellen we je graag. Vragen of het uitbesteden van de klantenservice? Neem even contact op. We vinden het leuk om mee te kijken.

Klantenservice uitbesteden | Extern callcenter

Groeiende maar ook zeker startende bedrijven zullen zich op een bepaald moment de vraag stellen of ze zelf in staat zijn en blijven om de klantenservice effectief, efficient maar vooral professioneel en in lijn met de klantverwachting in te richten. Een vraag waarop het antwoord natuurlijk van een groot aantal situationele variabelen afhankelijk is. Het is en blijft een gevoelig iets de klantenservice en organisaties zijn geneigd om zoiets niet zo snel uit te besteden. Waarom zou je de klantenservice misschien juist wel uit willen besteden? In deze blog kijken we deels naar de achterliggende strategie en deels naar de praktische en operationele voordelen.

Warum den Kundendienst auslagern?

Groeiende maar ook zeker startende bedrijven zullen zich op een bepaald moment de vraag stellen of ze zelf in staat zijn en blijven om de klantenservice effectief, efficient maar vooral professioneel en in lijn met de klantverwachting in te richten. Een vraag waarop het antwoord natuurlijk van een groot aantal situationele variabelen afhankelijk is. Het is en blijft een gevoelig iets de klantenservice en organisaties zijn geneigd om zoiets niet zo snel uit te besteden. Waarom zou je de klantenservice misschien juist wel uit willen besteden? In deze blog kijken we deels naar de achterliggende strategie en deels naar de praktische en operationele voordelen.

Strategie: Waarom klantenservice uitbesteden überhaupt overwegen?

De klantenservice is één van de weinige plekken waar je waarschijnlijk nog 1 op 1 direct contact hebt met je klanten. Een extern bedrijf kent jouw klanten en jouw producten niet dus waarom zou je zoiets gevoeligs aan een extern bedrijf toevertrouwen? Waarom klantenservice uitbesteden als je het misschien zelfs wel een risico met zich meebrengt? Het antwoord is even stom als simpel: “Dat ligt eraan”… Een antwoord waar je misschien iets meer mee kunt: Een extern bedrijf is gespecialiseerd in het effectief, efficient en professioneel afhandelen van klantcontacten. Als bedrijf ben je waarschijnlijk heel erg goed in het maken van bepaalde producten, het leveren van bepaalde diensten of het verkopen een breed assortiment dat afgestemd is op je klant. Daar ben je goed in en dat maakt je succesvol. Klantenservice is iets dat daarbij hoort maar niet de corebusiness is. Een extern bedrijf heeft daar wel zijn core business van gemaakt. Zij doen niets anders als het effectief, efficient en professioneel afhandelen van klantcontacten. Daarom is het als je hele goede klantenservice wil bieden maar daar zelf misschien niet helemaal toe in staat bent omdat je focus ligt op jouw producten/diensten dan is het misschien juist een heel erg goed idee om de klantenservice uitbesteden te overwegen. Samengevat: een extern bedrijf is er beter in omdat klantenservice hun corebusiness is. Dat kan ook bij lage volumes, dat lees je hier!

Enkele praktische redenen waarom klantenservice uitbesteden een goed idee kan zijn:

Zoals beschreven is het voornaamste voordeel de focus. Focus op de klantenservice brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo kun je gebruik maken van schaalvoordelen. Een extern bureau heeft als het goed is alles wat er nodig is voor een goede klantenservice. Zaken die jij als webshop, Mkb’er of zelfs multinational waarschijnlijk niet direct hebt. Denk daarbij aan dingen als software, hardware en mensen. Daarbij ook niet geheel onbelangrijk: Ervaring. Elke uitdaging die de meeste bedrijven hebben ten aanzien van klantenservice heeft een extern bureau waarschijnlijk al een aantal keer voorbij zien komen en ook al met succes opgelost. De kennis en ervaring van een extern bureau krijg je er min of meer gratis bij. Dat maakt het wel veel verschil.

Een kritisch bedrijfsproces op deze manier buiten de deur leggen moet iets toevoegen anders is het een afbreukrisico. Een goede externe partner kan je niet alleen ontzorgen (basis op orde: gewoon goede klantenservice) maar kan ook van toegevoegde waarde zijn in de optimalisatie van de klantenservice en de onderliggende processen. Veel ervaring met klantenservice zorgt ervoor dat je ook snel kunt zien wat er beter kan. Een uitgebreide blog over de voordelen van uitbesteden lees je hier


En de kosten dan?

Is uitbesteden van klantcontact dan niet duurder en waarom klantcontact uitbesteden als dat duurder is? Meestal wordt er vanuit gegaan dat het uitbesteden van de klantenservice over het algemeen duurder is als zelf doen. Dat is echter een misvatting. Een professionele externe partner op het gebied van klantcontact kan significante schaalvoordelen realiseren die ten goede van de klanten komt. Naast het simpelweg effectiever en efficienter werken waardoor de uren beter besteedt worden zijn de kosten van de randzaken vaak lager als wanneer je het zelf moet doen. Denk daarbij aan systemen, werkplekken etc. Dan is daarbij de vraag in welke mate de ervaring van een externe partij te kwantificeren is in Euro’s?

Over SpangenbergGroep

Wij kunnen je helpen om ervoor te zorgen dat jouw klantenservice een goede klantenservice is. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. Je kunt onderstaande formulier gebruiken.

    Klantenservice uitbesteden | Extern callcenter

    Multilangual

    Nederlands, Duits, Frans en Engels. Meertalige klantenservice!

    Klantenservice uitbesteden | Extern callcenter

    Multichannel

    Wij ondersteunen alle relevante kanalen. Call, mail, chat, socials etc!

    Klantenservice uitbesteden | Extern callcenter

    Völlig unbelastet

    Toller Kundenservice von Anfang bis Ende

    Klantenservice uitbesteden | Extern callcenter

    Über 20 Jahre Erfahrung

    Einfach viel Erfahrung mit der (Optimierung des) Kundenkontakts

    Klantenservice uitbesteden | Extern callcenter

    Qualitätspersonal

    Echte Helden arbeiten jeden Tag daran, das Kundenerlebnis zu optimieren.

    Klantenservice uitbesteden | Extern callcenter

    Zusammen erfolgreich

    Langfristige Ausrichtung und ständige Bemühungen um Partnerschaften