Het lijkt de nieuwe heilige graal in de marketing: klantbeleving. We zien het in allerlei verschillende termen voorbij komen: Customer Journey, Customer Experience of gewoon klantbeleving. Ook zien we steeds vaker functie titels voorbij komen als Customer Centricity Manager, Manager Klantervaring of Manager Blije Klanten. Organisaties dragen maar wat graag uit dat ze de klant centraal stellen en dat ze bezig zijn met het verbeteren van de klantbeleving. Wij vertellen u graag waarom klantbeleving start bij goed klantcontact.
In een eerder artikel verscheen wat klantbeleving volgens ons is. Nu willen wij onze visie geven over de cruciale rol die klantcontact speelt in de klantbeleving.
Klantcontact is elk direct contact moment tussen een leverancier en een afnemer. Dat kan in elke fase van het wel- of niet klant zijn. Contacten met potentiële klanten of zelfs ex-klanten vallen wat ons betreft ook onder de noemer klantcontact. Daarbij kunnen deze contacten zowel plaatsvinden op initiatief van de (potentiële/ex) klant of van de organisatie. In ieder geval is de kwaliteit van dat contactmoment voor een belangrijk deel bepalend voor de wijze waarop de klant de dienstverlening beleeft.
Goed klantcontact kent een aantal componenten. Er is geen eenduidige definitie van de te geven. Het contact met klanten moet namelijk een vertaling en een uiting zijn van wat je als organisatie uit wil stralen. Goed klantcontact is dus vooral klantcontact dat volledig in het verlengde ligt van wat zowel de klant als de organisatie daarvan verwacht. Wil je als organisatie uitstralen dat je service gericht bent, dan maak je het mogelijk dat je klant je op elke manier én op die momenten dat dat de klant dat wenst.
Toch zijn er een aantal algemene criteria te noemen als het gaat om de algemene kwaliteit van klantcontacten:
Een goed klantcontact is zowel voor de klant als voor de organisatie een kwantitatief, kwalitatief en vooral waardevol contact.
Klantloyaliteit bestaat niet meer, althans niet meer zoals voorheen toen je gewoon vaste klant was bij een verzekeraar, bank of supermarkt. De consument maar ook de zakelijke klant is kritisch, weet wat hij of zij wil en zet wanneer het hem of haar niet bevalt net zo makkelijk social media in om jou als leverancier publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
Direct contact met klanten wordt vreemd genoeg vaak nog steeds gezien als noodzakelijk kwaad en niet als marketing kanaal. Er worden kapitalen uitgegeven aan marketing maar als er een klant zelf contact opneemt is dat vaak ineens een kostenpost?
Direct klantcontact is een van de weinige momenten waarop er direct en vaak 1 op 1 contact is met een (potentiële/ex) klant. Dat zijn de momenten waarop je de beleving van die klant kunt maken of breken.
Simpel: Vraag je klant wat hij/zij verwacht en richt dat in… Start met de basis en zorg dat je de kwantitatieve aspecten direct op brengt. Tegelijkertijd start je met het verbeteren van de kwalitatieve aspecten en het verbeteren van de klantgerichtheid van bedrijfsprocessen. Daarbij kan het handig zijn om gebruik te maken van externe expertise. Wij hebben inmiddels ruim 25 jaar ervaring met het optimaliseren van klantbeleving en het verbeteren van klantenservice organisaties.
We are SpangenbergGroup! And we can help you make your customer service a good customer service to make. Just good customer service where the basics are in order. Where customer contacts add value to the customer experience. We unburden you in the area we are good at (customer service) so you can concentrate worry-free on what you're good at. Sound good? Get in touch.
With over 25 years of experience in optimising customer contact and customer experience SpangenbergGroup can help you. The optimise customer service or outsource? Use the form or see our contact page.
Also with other questions about customer contact and customer service you can always contact with us!
Get in touch io. Then we will be happy to look into it with you!
SpangenbergGroup.co.uk
Specialists in customer contact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Wondering if we can help you with just good customer contact? Also your outsource customer service? Take contact with us!
improve website | website optimization | optimisation | analysis | woorank specialist | woorank expert-2 | website creation weert | website creation valkenburg | website creation urmond | website creation tongeren | website creation stein | website creation sittard | website creation roermond | website creation meerssen | create website margraten | website design maastricht | website creation limburg | website creation lanaken | website creation heerlen | website creation hasselt | website creation gulpen | create a website geleen | website creation elsloo | website creation eijsden | website creation cadier en keer | website creation born | website creation beek | website design maastricht | get website built maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | web design meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | web design agency maastricht | webdesign beek | web design | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio web design and seo optimisation | online marketing agency maastricht | maintenance website | new website maastricht | free seo report | free dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimisation maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google advertising | google ads|