Marketing les 1: klanten behouden is vele malen goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. Toch zien we in de praktijk dat organisaties vaak meer moeite doen om nieuwe klanten binnen te halen en hun relatie met bestaande klanten enigszins verwaarlozen. Groeien gaat natuurlijk veel sneller als u naast het werven van nieuwe klanten zorg dat u uw huidige klanten behoud. Maar hoe doe je dat in een tijd dat vrijwel alles door de concurrent te kopiëren is?
Bent u al jaren klant bij een energie leverancier omdat hun stroom zo goed is? Bent u al jaren klant bij een bepaalde verzekeraar omdat hun prijs zo lekker laag is? Waarschijnlijk niet. De organisaties waar u zich langer mee verbind zijn waarschijnlijk de organisaties waar u goed geholpen wordt, ze altijd voor u klaar staan, de service goede geregeld is of waar ze u als klant serieus nemen. Wellicht kiest u uw energie leverancier wel uit op prijs. De reden om weg te gaan is dat echter meestal niet. Klanten zeggen vaak op of vertrekken naar de concurrent omdat ze niet netjes behandeld worden of omdat het bedrijf niet klantgericht of klantvriendelijk is. Bij klanten behouden ligt daar de sleutel tot succes.
Als u als organisatie investeert in de relatie met uw klant dan zult u uw klanten langer behouden. Sterker nog u zult zien dat er zelf mogelijkheden bestaan meer af te zetten binnen uw huidige klantenbestand. Dat vraagt wel een serieuze benadering van de klantrelatie vanuit heel de organisatie. Denken vanuit de klant en écht klantvriendelijk en klantgericht zijn. Niet omdat het moet maar omdat u erin gelooft. Van de verkoper tot de administratie, iedereen moet het besef hebben dat zij er zijn voor de klant en dankzij de klant. Dat betekent dat u zorgvuldig omgaat met contactmomenten. Vooral de momenten dat de klant het initiatief neemt. Beschouw klantcontacten als een waardevol marketing kanaal en vooral niet als een kostenpost.
Staat u wel eens lang in de wacht bij een organisatie waar u klant bent? Wordt u weleens onbeleefd te woord gestaan als u een klacht heeft? Welk gevoel krijgt u als u uw internet leverancier belt omdat u een storing heeft en t horen krijgt: “het is momenteel erg druk, probeert u het later nog eens”. Waarschijnlijk kijkt u zodra uw internet weer functioneert wat de concurrent nou eigenlijk precies aanbiedt. Hadden uw internet leverancier de telefoon echter direct beantwoord en voor u de moeite gedaan om de storing voor u op te lossen dan had u waarschijnlijk het gevoel prima te zitten bij uw huidige leverancier. Dat is de kracht van goed klantcontact. Dat is de waarde van goed klantcontact. Het kan de relatie met uw klant letterlijk maken of breken.
Die vraag is pas relevant als u zich ook afvraagt wat het oplevert. Overigens hoeft goed klantcontact helemaal niets extra te kosten als u het ook echt organisatie breed wilt aanpakken. Door middel van proces optimalisatie is het mogelijk de kosten te verlagen en de klantbeleving te verbeteren daarover vind u elders op onze website meer informatie. Goed klantcontact hoeft dus niets extra te kosten maar kan wel extra opbrengsten met zich mee brengen:
Kortom: Klanten behouden doe je op de meest effectieve manier door je te concentreren op de klantrelatie. De relatie met de klant serieus nemen en daarin investeren. Daarbij hoeft klantgerichtheid helemaal niet duur te zijn. De opbrengsten zijn hoger dan de kosten en het biedt een concurrentie voordeel voor de langere termijn.
Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op.
Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en customer experience kan SpangenbergGroep je helpen. De optimise customer service of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.
Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!
Neem contact io. Dan kijken we graag met je mee!
SpangenbergGroup.co.uk
Specialists in customer contact
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Wondering if we can help you with just good customer contact? Also your outsource customer service? Take contact with us!
improve website | website optimization | optimisation | analysis | woorank specialist | woorank expert-2 | website creation weert | website creation valkenburg | website creation urmond | website creation tongeren | website creation stein | website creation sittard | website creation roermond | website creation meerssen | create website margraten | website design maastricht | website creation limburg | website creation lanaken | website creation heerlen | website creation hasselt | website creation gulpen | create a website geleen | website creation elsloo | website creation eijsden | website creation cadier en keer | website creation born | website creation beek | website design maastricht | get website built maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | web design meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | web design agency maastricht | webdesign beek | web design | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio web design and seo optimisation | online marketing agency maastricht | maintenance website | new website maastricht | free seo report | free dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimisation maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google advertising | google ads|