Wat is klantvriendelijk / Klantvriendelijkheid

 

Om te beginnen met de definitie van klantvriendelijkheid:

Klantvriendelijkheid betreft het rekening houden met en aangepast zijn aan de behoeften en gevoelens van klanten.
Dat dus als eerste meest basale antwoord op de vraag wat is klantvriendelijkheid.
Externaliser le service clientèle avec Spangenberggroep.nl

Het klantvriendelijk zijn veronderstelt dus dat je zicht hebt op de behoeften van de klant. En dat is waar het toch vaak mis gaat. Klantvriendelijkheid wordt een training door een trainingsbureau waarbij algemene aspecten van klantvriendelijkheid worden getraind. Zelden vormt de daadwerkelijke klantbehoefte de basis van het verbeteren van de klantvriendelijkheid.

.
Klantvriendelijkheid verbeteren begint bij de klantbehoefte

Een duidelijk beeld bij wat de klant van je wil, van je verwacht is de basis voor het verbeteren van de klantvriendelijkheid. Om daar een goed beeld bij te krijgen is het belangrijk bij je klanten na te gaan waar hun behoeften liggen. Pas als je die behoeften kent kun je daar op in spelen. Vaak zien we dat klanten in de praktijk helemaal geen gekke dingen verwachten. Toch is het niet verstandig er vanuit te gaan dat we wel weten wat de klant wil. We zien ook vaak dat organisaties algemene normen overnemen of intern bepalen op welke wijze ze klantvriendelijkheid vorm gaan geven..

Klantvriendelijkheid gaat verder dan goedemorgen, goedemiddag.

Wat is klantvriendelijkheid dan nog meer? Hoort u dat ook wel een: “We moeten klantvriendelijker zijn, dus we gaan nu de medewerkers die contact hebben met klanten een training geven om klantvriendelijker te zijn”. In een dergelijk project leert iedereen dan de naam van de klant netjes te herhalen, en aan het eind van het gesprek nog even te vragen of er verder nog vragen zijn. Eerlijk is eerlijk, het is beter dan niets. Maar bij het echt willen verbeteren van de kantvriendelijkheid is die training pas een van de laatste stappen. Klantvriendelijkheid of klantgerichtheid echt verbeteren doe je zo:

      1. Vraag aan klanten wat ze willen, hoe ze de dienstverlening op dit moment ervaren en vooral wat er beter kan.
      2. Gebruik de input van een klantenonderzoek voor het verbeteren van wat in de ogen van de klanten verbeterd moet worden. Dat kunnen complexe bedrijfsprocessen zijn maar ook simpele dingen als te lange wachttijden
      3. Start een verbeter traject waarbij je alle verbeterpunten beoordeeld en plannen maakt om de knelpunten te verbeteren
      4. Zorg dat je processen over de afdelingen heen aanpakt
      5. Blijf doorlopend klantenonderzoeken uitvoeren om het effect van de verbeter trajecten te monitoren

.

Wat levert klantvriendelijk werken op?

Naast de vraag wat is klantvriendelijkheid stellen we ons natuurlijk de vraag wat dat dan oplevert. Wanneer klantvriendelijkheid op bovengenoemde wijze wordt verbeterd en er commitment is van de organisatie zijn vrijwel direct resultaten te boeken. Kleine aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben. Het structureel werken aan de klantvriendelijkheid levert u veel op:

      1. Een hogere klanttevredenheid waardoor klanten minder snel weglopen (lager churn) en eerder geneigd zijn meer diensten of producten bij u af te nemen.
      2. Minder onnodig klantcontact. Op het moment dat u meer en meer inspeelt op waar u klanten behoefte aan hebben en daarbij interne bedrijfsprocessen daaraan aanpast zullen klanten u minder vaak contacteren omdat ze simpelweg minder vragen/klachten hebben
      3. Een concurrentievoordeel. Als uw organisatie als klantvriendelijker gezien wordt als de concurrente geeft u dat een waardevol concurrentievoordeel.

.
Klantvriendelijkheid écht verbeteren?

Doe het dan vanaf de start goed en er zullen snel resultaten kunnen worden geboekt. Bij 1 van onze projecten bij een grote klant zijn wij bijvoorbeeld in 4 maanden tijd van een gemiddelde klantwaardering van een 6,3 naar een 8 gegaan. En dat was een organisatie waarbij dagelijks duizenden klantcontact plaatsvinden.

Klantvriendelijkheid verbeteren hoeft overigens niet altijd moeilijk te zijn. Vriendelijk zijn in zijn algemeenheid hoeft niet moeilijk te zijn. Als het je niet lukt om te kijken naar klantvriendelijkheid en de manier waarop je daar een beging mee moet maken kunnen wij je misschien helpen. Hopelijk hebben we je antwoord kunnen geven op de vraag wat is klantvriendelijkheid?

Contact opnemen doe je hier:

     A propos de nous

     


    Vous souhaitez bénéficier d'un service clientèle de qualité sur les canaux de votre choix et aux moments où cela est souhaitable pour vos clients, mais vous n'arrivez pas à l'organiser vous-même ? Consultez nos blogs sur 
    externaliser le service clientèle, le les avantages qui en découlent également pour faibles volumes et pourquoi votre service clientèle est un élément essentiel de votre image de marque. marketing. Nous pouvons vous aider à obtenir un service clientèle parfait. Les joies et non les inconvénients d'un bon contact avec la clientèle.

     

    Nous pouvons vous aider à vous assurer que votre service clientèle est un bon service à la clientèle. Un bon service à la clientèle où les principes de base sont respectés. Lorsque les contacts avec les clients ajoutent de la valeur à leur expérience. Nous vous déchargeons dans le domaine où nous sommes bons (service clientèle) afin que vous puissiez vous concentrer sans souci sur ce que vous savez faire. Ça vous paraît bien ? Prendre contact. Vous pouvez également utiliser le formulaire ci-dessous.

    Externaliser le service à la clientèle | Centre d'appel externe

    Multilangue

    Plus de huit langues, c'est ça le multilinguisme !

    L'orientation client

    Multicanal

    Nous soutenons tous les canaux pertinents.

    Externaliser le service à la clientèle | Centre d'appel externe

    Totalement déchargé

    Un excellent service à la clientèle du début à la fin

    Qu'est-ce que l'expérience client ?

    Plus de 20 ans d'expérience

    Une grande expérience en matière de contact avec les clients (optimisation)

    fidéliser les clients

    Personnel de qualité

    De véritables héros travaillent chaque jour pour optimiser l'expérience des clients.

    Les pièges de l'externalisation du service à la clientèle

    Réussir ensemble

    Se concentrer sur le long terme et travailler constamment sur des partenariats