7 liens entre l'expérience client et le service client.
We hebben veel blogs geschreven over klantenservice en klantbeleving. In deze blog beschrijven we 8 verbanden tussen die 2. Wat heeft invloed op wat en waarom:
1. Perceptie van je klantenservice:
De klantbeleving is voor een groot deel bepalend voor de manier waarop je klanten jouw klantenservice ervaren. Zowel in het proces vóór het contact moment als tijdens en zelfs daar na. Is het bijvoorbeeld makkelijk om de klantenservice te bereiken? Die beleving kan al invloed hebben op hoe iemand het contact moment ervaart. Moet je veel moeite doen om het nummer van de klantenservice te vinden, moet je door een heel onduidelijk keuze menu en sta je vervolgens 20 minuten in de wacht? Die beleving beïnvloed zonder twijfel de perceptie van het contact moment.
2. Klantenservice als toegevoegde waarde in je klantbeleving:
Goede klantenservice heeft een positieve invloed op je klantbeleving. Een prettig contact moment waarbij je het gevoel hebt dat je als klant serieus genomen wordt en waar moeite gedaan wordt om jouw ervaring zo prettig mogelijk te maken geeft je een goed gevoel. Die positieve ervaring met de klantenservice zal je beeld van de organisatie, het bedrijf, de instelling, webshop of wat dan ook positief beïnvloeden.
3. Klantloyaliteit:
Zowel goede klantenservice als goede klantbeleving hebben een positieve invloed op klantloyaliteit. Een soort 1+1=3. Goede klantbeleving is +1. Goede klantenservice is +1. Maar of klantenservice of klantbeleving slecht is dan het gelijk een -1 omdat het geen waarde toevoegt maar afbreuk doet. Loyalere klanten krijg je door zowel je klantenservice als je klantbeleving op een gelijk (hoog natuurlijk) niveau te hebben.
Ce que nos clients disent de nos services





4. Merkbeleving:
Weer iets waar de 2 hand in hand gaan. Het creëren van een werkbeleving. De klantbeleving is daar net als de klantenservice een belangrijk onderdeel van. Je kunt veel investeren in marketing en het creëren van een bepaald merk. Als je klantbeleving en je klantenservice daar niet naadloos op aansluiten voegen ze in de merkbeleving niks toe. Als je bijvoorbeeld een bepaalde mate van luxe en exclusiviteit wilt uitstralen als merk kun je je het niet permitteren om de klanten onvriendelijk te woord te staan.
5. Klantbeleving voorkomt onnodig klantcontact:
Op het moment dat je je processen hebt afgestemd op de behoeften van je klant zullen ze minder vaak contact met je moeten opnemen over iets dat onduidelijk is of niet klopt. Onnodig klantcontact is niet goed voor je klantbeleving dus als je dat kunt voorkomen is dat een win-win.
6. Repair:
Een deuk in de klantbeleving zoals een klacht bijvoorbeeld kan gerepareerd worden door de klantenservice. Dat kan door een inkomende klacht heel erg goed en netjes af te handelen. Dat kan ook door op het moment dat er klachten zijn de klanten actief te benaderen en een oplossing te bieden. Op die manier kan de klantenservice in sommige gevallen de klantbeleving repareren.
7. Kennis:
De klantenservice heeft doorlopend contact met klanten over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarmee is het in veel organisaties een hele waardevolle bron van kennis. Kennis over wat er bij klanten speelt maar ook over welke processen en of afdelingen de meeste vragen of klachten veroorzaken. Omdat dat een negatieve invloed heeft op de klantbeleving zou deze input goed gebruikt kunnen worden om die klantbeleving juist te verbeteren.
Dat waren onze snelle verbanden tussen klantbeleving en klantenservice. Er zijn er natuurlijk nog makkelijk een aantal bij te zetten. Die komen wellicht in een volgende blog aan de beurt!
À propos de SpangenbergGroup
Un bon service à la clientèle ? Nous pouvons vous aider ! En vous donnant externaliser le service clientèle nous fournissons un très bon service à la clientèle ! Le meilleur service à la clientèle sans souci.
Avec nous équipe van klantenservice specialisten creeren wij maatwerk oplossingen. Maatwerk waarmee wij vrijwel elke organisatie volldig kunnen otzorgen op het gebied van klantcontact!
Vous êtes intéressé ou vous avez des questions ? Veuillez utiliser ce formulaire ->

Marketing du service à la clientèle : le service à la clientèle en tant qu'outil de marketing

Externaliser le service clientèle même pour les faibles volumes !

Externaliser le service clientèle : Les avantages

Multilangue
Néerlandais, allemand, français et anglais. Service clientèle multilingue !

Multicanal
Nous prenons en charge tous les canaux pertinents. Appel, courrier, chat, réseaux sociaux, etc.

Totalement déchargé
Un excellent service à la clientèle du début à la fin

Plus de 20 ans d'expérience
Une grande expérience en matière de contact avec les clients (optimisation)

Personnel de qualité
De véritables héros travaillent chaque jour pour optimiser l'expérience des clients.

Réussir ensemble
Se concentrer sur le long terme et travailler constamment sur des partenariats