7 stratégies efficaces de service à la clientèle pour améliorer le service à la clientèle dans votre entreprise

De klantenservice… Veel hebben we er al over geschreven. De klantenservice is belangrijk. Niet alleen is het vaak 1 van de weinige kanalen waarlangs nog 1 op 1 contact is met klanten. Het is ook een hele goede thermometer over wat er goed en vooral fout gaat binnen je organisatie. Daarnaast is het in de hele klantbeleving vaak cruciaal. Bijvoorbeeld: Je hebt iets besteld bij een webshop en er gaat iets mis met de levering. De klantenservice van die specifieke webshop kan dat probleem een heel stuk groter maken door hun klantenservice vervolgens niet op orde te hebben (lange wachttijden, onvriendelijk personeel, alleen kunnen mailen bijvoorbeeld). Of ze hebben hun klantenservice op orde en lossen het probleem netjes en vriendelijk voor je op. In het eerste geval zullen je kwijt zijn als klant, in het tweede geval waarschijnlijk niet. In deze blog 7 Effectieve klantenservice strategieën voor het verbeteren van klantenservice in jouw bedrijf.

1. Zorg voor een klantgerichte cultuur:

Lijkt evident. Op het moment dat klantgerichtheid centraal staat, zal de klantenservice vanzelf beter zijn dan wanneer dat niet het geval is. Een klantgerichte cultuur wil zeggen dat bij besluiten die genomen worden de klantbeleving daarin centraal staat. Dan ook wel echt, want we komen heel veel bedrijven tegen die dat wel roepen maar in de praktijk eigenlijk helemaal niet laten zien.

2. Zorg dat je weet wie je klanten zijn:

Om goede klantenservice te kunnen verzorgen, moet je weten wie je klanten zijn en wat ze van je verwachten. Pas als je echt weet wie je klant is en waarom hij klant bij je is, kun je vormgeven aan klantbeleving.

3.Communiceer effectief en professioneel:

Je kunt beter hele goede service verlenen via één kanaal dan hele matige service verlenen op vijf kanalen. De juiste kanalen kiezen doe je op basis van wat je klant wil en wat jij in staat bent te bieden. Zorg dat je de kanalen die je aanbiedt ook echt goed kunt afhandelen. Telefonie? Zorg dat je medewerkers goed zijn in het voeren van telefoongesprekken én dat de telefoon snel wordt beantwoord. Heel simpel.

2. Zorg dat je weet wie je klanten zijn:

Om goede klantenservice te kunnen verzorgen, moet je weten wie je klanten zijn en wat ze van je verwachten. Pas als je echt weet wie je klant is en waarom hij klant bij je is, kun je vormgeven aan klantbeleving.

3.Communiceer effectief en professioneel:

Je kunt beter hele goede service verlenen via één kanaal dan hele matige service verlenen op vijf kanalen. De juiste kanalen kiezen doe je op basis van wat je klant wil en wat jij in staat bent te bieden. Zorg dat je de kanalen die je aanbiedt ook echt goed kunt afhandelen. Telefonie? Zorg dat je medewerkers goed zijn in het voeren van telefoongesprekken én dat de telefoon snel wordt beantwoord. Heel simpel.

3.Communiceer effectief en professioneel:

Je kunt beter hele goede service verlenen via één kanaal dan hele matige service verlenen op vijf kanalen. De juiste kanalen kiezen doe je op basis van wat je klant wil en wat jij in staat bent te bieden. Zorg dat je de kanalen die je aanbiedt ook echt goed kunt afhandelen. Telefonie? Zorg dat je medewerkers goed zijn in het voeren van telefoongesprekken én dat de telefoon snel wordt beantwoord. Heel simpel.

5/5

Ce que nos clients disent de nos services

4. Faciliteer je medewerkers:

Zorg dat je je medewerkers geeft wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Daarvoor moet je goed begrijpen hoe hun werkzaamheden eruitzien. Vervolgens help je ze om dat zo goed maar ook zo makkelijk mogelijk te doen. Stel kennis beschikbaar, zorg ervoor dat ze ergens terecht kunnen met vragen en luister naar ze.

 

5. Optimaliseer bedrijfsprocessen:

Kijk doorlopend naar hoe de dingen lopen. Wat kan er beter, slimmer, makkelijker of handiger. Zowel intern als voor je klanten. Kijk naar waar je klanten contact over opnemen en of je dat eventueel kunt voorkomen. Processen optimaliseren is een doorlopend proces waarbij er altijd wel iets te verbeteren valt.

6. Meet satisfaction des clients:

Deels meet je of je klanten tevreden zijn omdat je dat graag wilt weten natuurlijk. Aan de andere kant wil je ook heel graag weten waar ze niet tevreden over zijn. Deze input kun je gebruiken voor het optimaliseren van je bedrijfsprocessen én geeft je een goede thermometer op het moment dat je de klanttevredenheid doorlopend of geregeld uitvoert. Wordt de klanttevredenheid beter of juist slechter? Als je het meet, dan weet je het en kun je ermee aan de slag.

7. Besteed je klantenservice (gedeeltelijk) uit:

Het is niet eenvoudig om je klantenservice effectief, efficiënt en professioneel in te richten. Uitbesteden van de klantenservice kan dan een oplossing zijn. Wist je dat wereldwijd maar liefts 62% van de bedrijven hun klantenservice gedeeltelijk uitbesteedt? Een extern bureau heeft vaak veel meer ervaring, capaciteit en technische mogelijkheden om de klantenservice wel effectief, efficiënt en professioneel te verzorgen.”

 
Voor zover onze blog over 7 Effectieve klantenservice strategieën!

A propos de nous

SpangenbergGroup est une entreprise familiale qui a 25 ans d'expérience dans le domaine du contact client, de l'expérience client et du service client. Avec une approche pragmatique, nous aidons les organisations dans les domaines suivants améliorer l'expérience des clients et le optimiser le service à la clientèle.

Grâce à une équipe de professionnels dotés d'une vaste expérience et d'un point de vue indépendant, nous pouvons vous aider à résoudre toutes sortes de problèmes liés à l'expérience et au service à la clientèle.

Vous avez un problème d'expérience ou de service client et vous n'arrivez pas à le résoudre ? Prenez contact on ! Nous aimons cela.

Mettez-nous au défi !

Problèmes liés à l'expérience client, au contact avec la clientèle ou au service à la clientèle ? Mettez-nous au défi. Nous serions ravis d'y jeter un coup d'œil !

    Externaliser le service à la clientèle | Centre d'appel externe

    Multilangue

    Néerlandais, allemand, français et anglais. Service clientèle multilingue !

    L'orientation client

    Multicanal

    Nous prenons en charge tous les canaux pertinents. Appel, courrier, chat, réseaux sociaux, etc.

    Externaliser le service à la clientèle | Centre d'appel externe

    Totalement déchargé

    Un excellent service à la clientèle du début à la fin

    Qu'est-ce que l'expérience client ?

    Plus de 20 ans d'expérience

    Une grande expérience en matière de contact avec les clients (optimisation)

    fidéliser les clients

    Personnel de qualité

    De véritables héros travaillent chaque jour pour optimiser l'expérience des clients.

    Les pièges de l'externalisation du service à la clientèle

    Réussir ensemble

    Se concentrer sur le long terme et travailler constamment sur des partenariats