Er zijn steeds meer kanalen waarlangs we contact met elkaar hebben. Dat heeft ook zijn impact op de klantenservice. Of het nu via telefoon, e-mail, live chat, sociale media of andere platforms is, de opties zijn eindeloos. Dit biedt zowel kansen als uitdagingen voor klantenserviceafdelingen. Een van de belangrijkste strategieën om deze diverse communicatiestromen te beheren is kanaalsturing. In deze blog verkennen we wat kanaalsturing is, waarom het belangrijk is en hoe bedrijven het effectief kunnen implementeren om de klanttevredenheid te verhogen. We hebben een mooie strategische handleiding geschreven die je libero kunt aanvragen. Die vind je hier!
Kanaalsturing, ook wel kanaalbeheer genoemd, verwijst naar de strategieën en processen die bedrijven gebruiken om klanten te begeleiden naar de meest geschikte communicatiekanalen voor hun vragen en problemen. Het doel is om de efficiëntie te verhogen, de kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verbeteren door ervoor te zorgen dat klanten snel en effectief geholpen worden via het juiste kanaal. Daarbij wegen zowel interne belangen zoals kosten en mogelijkheden een rol als extrene belangen zoals klantbeleving.
Soms kunnen kleine aanpassingen verassende effecten hebben. Zo hebben wij voor een klant het contactformulier versimpeld. Veel klanten vonden dat formulier te lastig en namen dus telefonisch contact op. Zoals eerder beschreven is telefonie duurder en minder vergefelijk in termen van responstijd. Na de aanpassingen in het reactie formulier op de website naar het percentage klanten dat het formulier gebruikte ten opzichte van het percentage klanten dat belde significant toe.
Kanaalsturing is een cruciaal onderdeel van moderne klantenservice. Door klanten naar het juiste kanaal te leiden, kunnen bedrijven de efficiëntie verhogen, kosten verlagen en de klanttevredenheid verbeteren. Het vereist een strategische aanpak en voortdurende evaluatie om effectief te zijn. Door te begrijpen welke kanalen het beste werken voor verschillende soorten vragen en klantbehoeften, kunnen bedrijven een naadloze en bevredigende klantenservice-ervaring bieden.
Siamo SpangenbergGroup! E possiamo aiutarvi a rendere il vostro servizio clienti una buon servizio clienti da fare. Solo un buon servizio clienti in cui le basi sono in ordine. Dove i contatti con i clienti aggiungono valore all'esperienza del cliente. Vi liberiamo nell'area in cui siamo bravi (servizio clienti) in modo da potersi concentrare senza preoccupazioni su ciò che si sa fare. Vi sembra una buona idea? Contattate.
Con oltre 25 anni di esperienza nell'ottimizzazione del contatto con i clienti e della esperienza del cliente SpangenbergGroup può aiutarvi. Il ottimizzare il servizio clienti o esternalizzare? Utilizzate il modulo o consultate la pagina dei contatti.
Inoltre, per altre domande sul contatto con i clienti e sul servizio clienti è sempre possibile contatto con noi!
Contattateci, saremo lieti di verificarlo con voi!
SpangenbergGroup.it
Specialisti nel contatto con i clienti
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T: +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Vi chiedete se possiamo aiutarvi con un buon contatto con i clienti? Anche il vostro esternalizzare il servizio clienti? Prendere contatto con noi!