Blog

Come funziona la chiamata in uscita?

Scritto il: 2 Febbraio 2023
SpangenbergGroup.it. Esternalizzare il servizio clienti | Ottimizzare il servizio clienti | Migliorare il contatto con i clienti

Come funziona la chiamata in uscita?

Hogere conversie door service in plaats van sales

Callcenters en telemarketing. Helaas hebben beide nog steeds een slechte naam. Verklaarbaar, dat wel. Iedereen wordt namelijk wel eens gebeld door een callcenter. Vaak voor producten of diensten waarin je geen interesse hebt en vaak op een manier die niet per se prettig is. Dat komt omdat bedrijven die telemarketing inzetten als tool, dit over het algemeen verkeerd doen. Telemarketing wordt ingezet als een hit and run actie. Zo snel mogelijk verkopen wat het bedrijf graag wil verkopen. De meeste telemarketing of outbound campagnes draaien dan ook maar om 1 ding: Conversie. In hoeveel van de gesprekken wordt er iets verkocht. Hoe hoger de conversie, hoe succesvoller de campagne. Outbound bellen levert echter meer op op het moment dat service centraal staat en niet de conversie.

Klantbeleving en outbound bellen (telemarketing)

Organisaties investeren vaak veel om de klantbeleving te optimaliseren. Op websites wordt constant gevraagd wat je van hun website vind. Als je de klantenservice hebt gesproken wordt je gevraagd om dat contact te beoordelen. Allemaal logisch als je de klantbeleving wilt optimaliseren. Bij telemarketing lijken alle wetten van het naar de zin maken van de klant of potentiele klant, overbodig. Dan draait het ineens enkel om conversie. Vreemd als je bedenkt dat een telemarketing gesprek hopelijk een eerste stap is in een lange relatie met je potentiele klant of de relatie met je bestaande klant zou moeten kunnen verbeteren.

Doorlopend

Beschouw outbound bellen niet als project maar als proces. Zie outbound bellen als het opbouwen van een klantrelatie die uiteindelijk tot een transactie kan leiden en niet als een hit en run actie. Als het eerste contact moment goed is creëer je daarmee een aanleiding om op een later moment terug te bellen. Wij doen dat bijvoorbeeld voor een mode bedrijf. Daar merken wij dat klanten in de zomer aangeven dat ze wél graag voor de herfstcollectie gebeld zouden willen worden. Doe dat dan ook, zelfs als dat 6 maanden later is. Op het moment dat je van outbound bellen een doorlopend proces maakt zal de uiteindelijke conversie veel hoger zijn.

Outbound bellen afstemmen op je klant en klantbeleving

Telemarketing zou je moeten zien als die eerste stap in een mogelijke nieuwe of verbeterde klantrelatie en niet als een kans op een transactie. Een verkeerd opgezette outbound campagne doet dan meer kwaad dan goed op de iets langere termijn, zelf als de initiële conversie goed is. Zorg er dus voor dat ook een outbound campagne van toegevoegde waarde is in je klantbeleving.

Chi siamo?

Siamo SpangenbergGroup! E possiamo aiutarvi a rendere il vostro servizio clienti una buon servizio clienti da fare. Solo un buon servizio clienti in cui le basi sono in ordine. Dove i contatti con i clienti aggiungono valore all'esperienza del cliente. Vi liberiamo nell'area in cui siamo bravi (servizio clienti) in modo da potersi concentrare senza preoccupazioni su ciò che si sa fare. Vi sembra una buona idea? Contattate. 

Con oltre 25 anni di esperienza nell'ottimizzazione del contatto con i clienti e della esperienza del cliente SpangenbergGroup può aiutarvi. Il ottimizzare il servizio clienti o esternalizzare? Utilizzate il modulo o consultate la pagina dei contatti.

Inoltre, per altre domande sul contatto con i clienti e sul servizio clienti è sempre possibile contatto con noi!

Solo un ottimo servizio clienti senza preoccupazioni?

Contattateci, saremo lieti di verificarlo con voi!

Forse è interessante leggere anche

Deepdive: La psicologia della soddisfazione del cliente. Quali aspetti psicologici giocano un ruolo nella soddisfazione del cliente?

Deepdive: La psicologia della soddisfazione del cliente. Quali aspetti psicologici giocano un ruolo nella soddisfazione del cliente?

Deepdive: La psicologia della soddisfazione del cliente. Quali aspetti psicologici giocano un ruolo nella soddisfazione del cliente? La soddisfazione del cliente è...
Scarica gratis: Esempio di strategia di contatto con i clienti

Scarica un campione gratuito di strategia di contatto con i clienti in formato PDF

Scarica gratuitamente un esempio di strategia di contatto con i clienti in formato PDF A grande richiesta, abbiamo scritto una strategia di contatto con i clienti di base. Per...
Formazione del personale del servizio clienti

Formazione del personale del servizio clienti: L'importanza della formazione continua e dello sviluppo dei dipendenti del servizio clienti

Formazione del personale del servizio clienti: L'importanza della formazione continua e dello sviluppo degli addetti al servizio clienti Nell'odierno contesto competitivo...
Il rapporto tra soddisfazione dei clienti e soddisfazione dei dipendenti.

La relazione tra soddisfazione dei clienti e soddisfazione dei dipendenti. Perché l'uno rafforza l'altro

La relazione tra soddisfazione dei clienti e soddisfazione dei dipendenti. Perché l'uno rafforza l'altro Nel mondo...
Perché i rapporti quantitativi sono indispensabili nel servizio clienti?

Perché il reporting quantitativo è indispensabile nel servizio clienti? Guidare e migliorare sulla base dei dati

Perché il reporting quantitativo è indispensabile nel servizio clienti? Guidare e migliorare sulla base dei numeri
Che cos'è l'outsourcing del servizio clienti misto

Outsourcing del servizio clienti: Che cos'è l'outsourcing del servizio clienti misto?

Che cos'è l'outsourcing del servizio clienti misto? Per cominciare, la nostra definizione di assistenza clienti mista:...