We horen het vaak: “Wij stellen de klant centraal”. Is het centraal stellen van de klant niet achterhaald of is het juist helemaal van deze tijd? Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst duidelijk hebben wat het nou precies is.
Wat is de klant centraal? De klant centraal stellen is het inrichten van je organisatie, communicatie, bedrijfsprocessen en je producten en/of diensten op basis van de klantbehoeften. Het kennen van je klant en van diens behoefte is dus voorwaarde om de klant ook daadwerkelijk centraal te stellen.
Het centraal stellen van je klantbehoefte is helemaal niet achterhaald omdat het in de basis nog steeds neer komt op: klanttevredenheid, klantgerichtheid, klantbeleving en klantvriendelijkheid. Allemaal begrippen die eigenlijk neerkomen op je klant en de klantbehoefte centraal stellen. De meest succesvolle bedrijven kennen hun klant en de klantbehoefte en zijn in staat hier op in te spelen. We zien steeds meer aandacht voor begrippen als Customer experience, customer Journey en klantbeleving. Feitelijk komen die allemaal neer op hetzelfde: de klant centraal stellen.
.
Wat wij voor u kunnen verzorgen:
Wij kunnen uw multichannel klantenservice verzorgen in 6 talen!
Het centraal stellen van de klant gaat over het zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van de klant. Op het moment dat je als organisatie goed weet om te gaan met de klantbehoefte levert dat het volgende op:
Onze klantcontact specialisten doen niet anders en kunnen om die reden vaak effectiever, efficiënter en professioneler werken.
Een klantcontact specialist werkt voor verschillende opdrachtgevers waarbij de schaalvoordelen over het algemeen ten goede van de afnemers komen. Zo kun je vaak veel ruimere openingstijden aanhouden en zijn er over het algemeen meer medewerkers beschikbaar om jouw contacten af te handelen.
SpangenbergGroep heeft veel ervaring met het afhandelen van klantcontacten en kan u op basis van die ervaring helpen met het verder professionaliseren van uw klantenservice. Onze klantcontact specialisten zullen u altijd adviseren over dingen die beter kunnen en zal u voeden met wat er onder klanten leeft. Waar bellen ze over? Wat vinden uw klanten belangrijk?
De kosten van het intern afhandelen van klantcontact zijn vaak vaag. Dat komt omdat een groot deel van de kosten die direct klantcontact met zich mee brengt niet direct toewijsbaar zijn of toegewezen worden. Denk bijvoorbeeld aan kosten van: medewerkers, werkplekken en ICT-systemen. U weet bij ons vooraf exact wat de kosten per minuut, gesprek of per uur zijn.
De kosten bij het uitbesteden van uw klantcontacten zijn uiteindelijk vaak lager dan bij het zelf afhandelen, met name door het schaalvoordeel. Daarnaast krijgt u vaak meer mogelijkheden en maakt u gebruik van moderne communicatiemiddelen.
Als laatste misschien wel het belangrijkste; het zelf organiseren van een professionele, goed bereikbare klantenservice met ruime openingstijden is lastig. Het is zowel bij lage als bij hoge aantallen contacten lastig om altijd in de juiste bezetting te voldoen en om deze bezetting vervolgens effectief en efficiënt in te zetten. Een goede partner neemt die zorg over en zal ervoor zorgen dat u zonder zorgen voorzien bent van een goede klantenservice.
Wij hebben jarenlange ervaring met het bepalen van en vervolgens inspelen op de klantbehoefte. Wij helpen u graag met het inventariseren en vervolgens inspelen op de behoefte van uw klanten. Het maakt daarbij niet uit of u een loodgieter met 50 klanten of een multinational met 2 miljoen internationale klanten bent. Onze ervaring is breed en wat wij doen is het vertalen van klantenfeedback naar handson advies. Daarbij helpen wij maar al te graag met het vervolgens doorvoeren van verbeteringen. Wij helpen u met het echt centraal stellen van uw klanten.
Het écht centraal stellen van de klant is lastig. Daarvoor kan het helpen door een expert op het gebied van klantcontact en klantbeleving met u mee te laten kijken. Met een frisse blik en veel ervaring kan het vaak versassend eenvoudig zijn de klant centraal te stellen.
Klanten kopen steeds minder alleen een product of een dienst. De beleving die ze daarbij hebben is vaak steeds belangrijker. Waarom bent u al jaren klant bij dezelfde verzekeringsmaatschappij? Bieden ze u iets dat geen ander biedt? Zijn ze de goedkoopste? Waarschijnlijk bent u al jaren klant omdat die keer dat u schade had ze u goed geholpen hebben. Of die keer dat u ze belde over uw polis u vriendelijk en professioneel te woord werd gestaan en u zich als klant serieus genomen en gewaardeerd voelde.
.
Dat is precies waarom een goede klantenservice belangrijk is. Het persoonlijk contact dat daar plaatsvindt maakt of breekt de klantbeleving en daarmee de relatie met je klant. Je product of dienst kan nog zo goed zijn, als je service niet aansluit bij wat je klanten willen zul je altijd kansen missen. Uw klantenservice verbeteren is daarom een doorlopend proces.