Er zijn steeds meer kanalen waarlangs we contact met elkaar hebben. Dat heeft ook zijn impact op de klantenservice. Of het nu via telefoon, e-mail, live chat, sociale media of andere platforms is, de opties zijn eindeloos. Dit biedt zowel kansen als uitdagingen voor klantenserviceafdelingen. Een van de belangrijkste strategieën om deze diverse communicatiestromen te beheren is kanaalsturing. In deze blog verkennen we wat kanaalsturing is, waarom het belangrijk is en hoe bedrijven het effectief kunnen implementeren om de klanttevredenheid te verhogen. We hebben een mooie strategische handleiding geschreven die je gratuit kunt aanvragen. Die vind je hier!
Kanaalsturing, ook wel kanaalbeheer genoemd, verwijst naar de strategieën en processen die bedrijven gebruiken om klanten te begeleiden naar de meest geschikte communicatiekanalen voor hun vragen en problemen. Het doel is om de efficiëntie te verhogen, de kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verbeteren door ervoor te zorgen dat klanten snel en effectief geholpen worden via het juiste kanaal. Daarbij wegen zowel interne belangen zoals kosten en mogelijkheden een rol als extrene belangen zoals klantbeleving.
Soms kunnen kleine aanpassingen verassende effecten hebben. Zo hebben wij voor een klant het contactformulier versimpeld. Veel klanten vonden dat formulier te lastig en namen dus telefonisch contact op. Zoals eerder beschreven is telefonie duurder en minder vergefelijk in termen van responstijd. Na de aanpassingen in het reactie formulier op de website naar het percentage klanten dat het formulier gebruikte ten opzichte van het percentage klanten dat belde significant toe.
Kanaalsturing is een cruciaal onderdeel van moderne klantenservice. Door klanten naar het juiste kanaal te leiden, kunnen bedrijven de efficiëntie verhogen, kosten verlagen en de klanttevredenheid verbeteren. Het vereist een strategische aanpak en voortdurende evaluatie om effectief te zijn. Door te begrijpen welke kanalen het beste werken voor verschillende soorten vragen en klantbehoeften, kunnen bedrijven een naadloze en bevredigende klantenservice-ervaring bieden.
Nous sommes SpangenbergGroup ! Et nous pouvons vous aider à faire de votre service à la clientèle un bon service à la clientèle à faire. Il s'agit simplement d'un bon service à la clientèle, où les principes de base sont respectés. Où les contacts avec les clients ajoutent de la valeur à l'expérience du client. Nous vous déchargeons dans les domaines où nous sommes bons (service clientèle) afin que vous puissiez vous concentrer sans souci sur ce que vous savez faire. Cela vous convient ? Prenez contact avec nous.
Avec plus de 25 ans d'expérience dans l'optimisation des contacts avec les clients et des expérience client Le groupe Spangenberg peut vous aider. Le groupe optimiser le service à la clientèle ou externaliser? Utilisez le formulaire ou consultez notre page de contact.
Si vous avez d'autres questions sur le contact et le service clientèle, vous pouvez toujours poser les questions suivantes contact avec nous !
N'hésitez pas à nous contacter, nous serions ravis de le découvrir avec vous !
Groupe Spangenberg.nl
Spécialistes du contact avec la clientèle
Randwycksingel 20 (C03)
6229 EE Maastricht
T : +31 (0) 85 8884661
Info@spangenbergGroep.nl
Vous vous demandez si nous pouvons vous aider à établir un bon contact avec la clientèle ? Et aussi votre externaliser le service clientèle? Prendre contact avec nous !