Blog

Quanto costa l'outsourcing del servizio clienti? Tutti i costi dell'outsourcing del servizio clienti sono trasparenti!

Scritto il: 2 Novembre 2023
Quanto costa l'outsourcing del servizio clienti? Tutti i costi dell'outsourcing del servizio clienti sono trasparenti!

Quanto costa l'outsourcing? Tutti i costi di outsourcing del servizio clienti sono trasparenti!

Het uitbesteden van de klantenservice is vaak goedkoper in vergelijking met een inhouse georganiseerde klantenservice. Met name door synergie effecten kunnen facilitaire contactcenters vaak meer flexibiliteit, technologie, meertaligheid en ruimere openingstijden bieden in vergelijking tot een interne klantenservice. Daarbij zijn in tegenstelling tot een interne klantenservice de kosten volledig inzichtelijk. Bij een interne klantenservice afdeling worden vaak kosten als huisvesting, verzuim, ICT etc niet meegenomen in de de kosten.

De kosten van het uitbesteden van de de klantenservice variëren van een prijs per eenheid, ook wel blended ondersteuning. (interactie of minuut) van Euro 2,- tot 10,-. Bij dedicato ondersteuning variëren de prijzen tussen de Euro 30,- en 75,- per uur. Een uitgebreider kosten overzicht vind je verderop in deze blog.

 

Klantenservice uitbesteden?

SpangenbergGroep is specialist in het inrichten van flexibele, meertalige en multichannel klantenservice oplossingen. De esternalizzare il servizio clienti brengt schaalvoordelen, extra mogelijkheden en grotere mate van flexibiliteit. Daarnaast is uitbesteden per saldo vaak aanzienlijk goedkoper is. Het uitbesteden van de klantenservice is voor steeds meer organisaties een goede strategie. Omdat het vaak lastig om zelf de klantenservice echt goed in te richten is het in veel situaties slim om de klantenservice (gedeeltelijk) uit te besteden aan een daarin gespecialiseerd bedrijf. Het uitbesteden heeft aantal voordelen die we in een eerdere blog beschreven hebben che potete leggere qui. In questo blog tutto su: Quanto costa l'outsourcing? L'outsourcing del servizio clienti costa molto.

Come funziona l'outsourcing?

Met uitbesteden leg je een bedrijfsproces of een gedeelte daarvan buiten de deur. Bij het uitbesteden van de klantenservice breng je (eventueel gedeeltelijk) het afhandelen van klantcontacten bij een extern gespecialiseerd bedrijf onder. Dat externe bedrijf verzorgt dan de klantenservice. Daarvoor is een goede afstemming natuurlijk noodzakelijk. Veel van de klantcontacten gaan over processen die elders in het bedrijf lopen. Denk aan facturatie, administratie, leveringen, storingen etc. De klantenservice is daarin een spin in het web omdat de klanten over al dat soort zaken contact opnemen. Een externe partner heeft vaak erg veel ervaring met klantcontact en doet niks anders. Ze zijn daarom vaak effectief, efficient en professioneel in het afhandelen van klantcontacten. Een uitgebreidere blog over hoe uitbesteden opere lette qui.

Wat is bepalend voor de klantenservice uitbesteden kosten?

L'esternalizzazione del servizio clienti può avvenire in diversi modi. A seconda della situazione, esistono diverse forme di outsourcing, ognuna delle quali comporta anche una diversa struttura dei costi. La forma più appropriata e quindi i relativi costi dipendono, ad esempio, da:

  • Numeri: Il numero di contatti con i clienti che vengono gestiti determina in parte la forma in cui è meglio esternalizzare.
  • Complessità: l'esternalizzazione di semplici contatti con i clienti funziona in modo diverso dall'assistenza più complessa.
  • Lingue: Più lingue sono diverse da una sola.
  • Orari di apertura: in orario d'ufficio o anche la sera e nei weekend?
  • Canali: fa differenza se si esternalizza solo la telefonia o l'e-mail o una combinazione di canali diversi come telefonia, e-mail, chat, whatsapp, social, piattaforme di recensioni ecc.
  • Picchi e stagioni: I periodi di attività seguiti da periodi di calma creano un'esternalizzazione diversa.

Vormen van klantenservice uitbesteden

I costi dell'outsourcing del servizio clienti dipendono quindi in larga misura dalla forma di assistenza scelta. A tal fine, conosciamo approssimativamente 3 forme:

  1. Supporto dedicato

    Een vorm van ondersteuning waarbij de klantenservice wordt uitbesteedt en de medewerker van de externe partner alleen voor 1 opdrachtgever werkt gedurende een vooraf afgesproken tijd. Met dedicated ondersteuning worden de werkzaamheden dus niet geblend/gemixt met andere opdrachtgevers. Deze vorm van ondersteuning wordt dan ook vaak per uur afgerekend. Dedicated ondersteuning gebruiken we vaak als er een bepaald volume is waarmee klantenservice medewerkers ook altijd voldoende werk hebben. Er is dus een bepaald volume nodig om deze vorm interessant te maken. Dat kan omdat er gewoon meer dan genoeg klantcontacten binnen komen om een vaste groep medewerkers constant aan het werk te houden. Dat kan ook door werkzaamheden te combineren. Denk bijvoorbeeld aan e-mails afhandelen als het even rustig is op de telefonie. Backoffice werk als er minder klantcontacten binnen komen. Of zelfs vertaalwerkzaamheden op het moment dat het meertalige klantenservice ondersteuning betreft.

  2. Supporto misto/non dedicato

    In deze vorm van ondersteuning werkt de klantenservice medewerker van het externe bureau voor verschillende opdrachtgevers door elkaar. Wij zorgen er altijd voor dat we niet meer dan 3 tot 5 verschillende opdrachtgevers blenden. Dan is het voor de klantenservice medewerker niet te doen om goede klantenservice te verlenen. Klantenservice uitbesteden kosten voor deze vorm van ondersteuning zijn dan ook niet per uur maar per eenheid. Dat kan bijvoorbeeld per interactie of per minuut zijn. Deze vorm van ondersteuning leent zich goed voor lagere volumes.

  3. Supporto ibrido:

    Una combinazione tra supporto dedicato e misto. In questo caso, ad esempio, nei momenti di maggiore affluenza viene offerto un supporto dedicato, mentre nei momenti di minore affluenza viene offerta una forma mista. Ad esempio, può essere dedicato durante il giorno e misto la sera e nei fine settimana. Può anche essere dedicato in alta stagione e misto in bassa stagione.

Pertanto, la forma scelta determina in larga misura i costi dell'outsourcing del servizio clienti.

Che cosa sono esattamente o approssimativamente i costi dell'outsourcing del servizio clienti?

Naturalmente, questo varia da una situazione e da una società all'altra. Un'azienda addebita ogni tipo di costo aggiuntivo, mentre un'altra applica una tariffa all-in. Naturalmente, non siamo in grado di conoscere i costi applicati da tutti i contact center. In linea di massima, dovreste considerare i seguenti costi:

  • Costi di avvio: una tantum 0 - 10.000 euro

    Dipende fortemente dalla complessità della start-up. È necessario collegare molti sistemi? Sono necessari altri investimenti per la creazione di un supporto? Di solito addebitiamo nessun costo di avvio. L'avvio di un progetto richiede soprattutto un investimento di tempo. A patto che non ci siano desideri e requisiti molto particolari e impegnativi in termini di tempo per quanto riguarda il supporto.

  • Abbonamento, spese di gestione: mensili: 175 euro -?

    La tariffa varia notevolmente da un'organizzazione all'altra. Spesso si tratta di un compenso per la gestione del progetto. Copre aspetti quali l'assunzione, la turnazione, il monitoraggio della qualità, ecc. Spesso manteniamo questi costi al livello più basso possibile, perché una parte di questi costi è inclusa nella normale quota di iscrizione degli utenti.

  • Costi di formazione: per agente all'ora: 32 - 75 euro.

    Il personale deve essere formato. Per un'assistenza semplice, questo può essere fatto in poche ore. Un'assistenza più complessa può richiedere una formazione di alcuni giorni o addirittura settimane prima che il personale del servizio clienti sia in grado di svolgere il proprio lavoro in modo indipendente.

  • Assistenza dedicata: per agente all'ora: Euro 32 - 75

    Questi costi dipendono fortemente da fattori quali il livello di istruzione, la complessità, il multilinguismo e gli orari di apertura. Un'assistenza multilingue 24 ore su 24, 7 giorni su 7, è semplicemente più costosa di un'assistenza in una sola lingua durante l'orario di ufficio.

  • Supporto misto/non dedicato: al minuto Euro 0,75 - Euro 2,00

    In questo caso, per determinare la tariffa esatta si applicano gli stessi fattori del supporto dedicato

  • Supporto misto/non dedicato: per interazione Euro 1,75 - Euro 7,00

    Oltre agli stessi fattori dell'assistenza dedicata, il fattore determinante è il tempo medio di gestione. Maggiore è il tempo di contatto con il cliente, più alta sarà la tariffa.

  • Altri costi: ?

    Le società esterne possono sostenere un numero ragionevole di costi aggiuntivi. Potreste dover pagare un extra per un numero di telefono, per l'inoltro delle chiamate, per il lavoro extra o per altre cose. Se non siete attenti e non avete un'idea precisa di questi costi in anticipo, potreste rimanere delusi. Non addebitiamo costi extra che non siano stati chiaramente concordati in anticipo.

L'outsourcing del servizio clienti è più economico?

In generale, possiamo dire che l'outsourcing è più economico. Questo se si considera il totale e se si è trovato il partner giusto. La differenza è che con l'outsourcing il costo totale è trasparente. Nel caso del servizio clienti interno, invece, non è così. Spesso non c'è una visione chiara dei costi diretti e indiretti del servizio clienti. I costi diretti riguardano il personale. Ma anche i costi indiretti, distribuiti in tutta l'organizzazione, sono in parte necessari per il servizio clienti. Si pensi ai posti di lavoro, agli edifici, alle assunzioni, alle TIC, agli ammortamenti, ecc. ecc. Si tende a non includere questi costi nel confronto con l'outsourcing. Hier een uitgebreide blog over dit onderwerp!

Klantcase – VTech Europe

VTech Europe heeft de meertalige klantenservice uitbesteed vanwege een gebrek aan interne expertise om een professionele klantenservice op te zetten. Door deze stap kon VTech zich focussen op hun kernactiviteiten: het ontwikkelen, produceren en distribueren van speelgoed. De seizoensgebonden aard van hun producten, met een piek rondom de feestdagen, vereiste daarnaast flexibiliteit in klantenservicecapaciteit.

Voordelen van uitbesteding voor VTech:

  1. Expertise: SpangenbergGroep biedt de systemen, kennis en ervaren medewerkers om een hoogwaardige klantenservice te garanderen.
  2. Schaalbaarheid en flexibiliteit: Opschalen tijdens pieken en afschalen bij lagere vraag helpt om de capaciteit efficiënt te benutten.
  3. Technologie en processen: Multichannel-systemen en fulfilment (zoals retouren en reserveonderdelen) werden volledig verzorgd, waardoor VTech hierin volledig werd ontzorgd.

Esternalizzare il servizio clienti Al Gruppo Spangenberg

Non riuscite (sempre) a parlare ai clienti come vorreste? Possiamo aiutarvi a garantire un servizio clienti davvero eccellente. Abbiamo diversi modi per supportarvi. Le esigenze dei nostri clienti sono al centro. Il servizio clienti che desiderate per i vostri clienti senza preoccupazioni? Noi possiamo realizzarlo per voi! Con l'outsourcing del servizio clienti a SpangenbergGroup, avrete semplicemente un ottimo servizio clienti.

>>Vedi le nostre tariffe qui. <<

Gruppo Spangenberg?

SpangenbergGroup è lo specialista del servizio clienti da oltre 25 anni. Ma perché affidare a noi il vostro servizio clienti?

Offriamo una combinazione unica di servizi ai nostri clienti. Da un lato, ci occupiamo completamente dei problemi di assistenza ai clienti, mentre dall'altro contribuiamo attivamente al continuo miglioramento dei servizi offerti ai vostri clienti.

Oltre a gestire la nostra organizzazione di assistenza clienti, forniamo assistenza anche con progetti di ottimizzazione del servizio clienti. Con questi progetti, ci concentriamo sul miglioramento del servizio clienti e dei reparti correlati. È questo che ci rende davvero unici. Non solo forniamo un servizio clienti, ma lo miglioriamo costantemente.!

Chi siamo?

Siamo SpangenbergGroup! E possiamo aiutarvi a rendere il vostro servizio clienti una buon servizio clienti da fare. Solo un buon servizio clienti in cui le basi sono in ordine. Dove i contatti con i clienti aggiungono valore all'esperienza del cliente. Vi liberiamo nell'area in cui siamo bravi (servizio clienti) in modo da potersi concentrare senza preoccupazioni su ciò che si sa fare. Vi sembra una buona idea? Contattate. 

Con oltre 25 anni di esperienza nell'ottimizzazione del contatto con i clienti e della esperienza del cliente SpangenbergGroup può aiutarvi. Il ottimizzare il servizio clienti o esternalizzare? Utilizzate il modulo o consultate la pagina dei contatti.

Inoltre, per altre domande sul contatto con i clienti e sul servizio clienti è sempre possibile contatto con noi!

Solo un ottimo servizio clienti senza preoccupazioni?

Contattateci, saremo lieti di verificarlo con voi!

Forse è interessante leggere anche

klantcontact voorkomen door het optimaliseren van bedrijfsprocessen in de klantenservice

Het belang van het voorkomen van klantcontact: een strategische aanpak!

Waarom het sturen op de verkeerde KPI's het omgekeerde effect en klantcontact voorkomen duurzamer is!...
Het Belang van Emailetiquette in Klantenservice: Kwaliteitsnormen Voor Een Professionele Klantbeleving

Het belang van Emailetiquette in klantenservice: kwaliteitsnormen voor een professionele klantbeleving

Emailafhandeling volgens vaste normen voor constante kwaliteit en optimale klantbeleving In een tijdperk waarin digitale...
5 redenen waarom topklantenservice essentieel is voor webshops in 2025

5 redenen waarom topklantenservice essentieel is voor webshops in 2025

Goede klantenservice in de E-commerce. Waarom dat steeds belangrijker wordt De wereld van e-commerce blijft...
De toegevoegde waarde van een klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep

Snel zicht op verbeterpotentieel van jouw klantenservice met de klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep

De toegevoegde waarde van een klantenservice Quickscan van SpangenbergGroep Een uitstekende klantenservice is tegenwoordig meer...
Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert

Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert

Hoe technologie de klantbeleving in de zorgsector verbetert De zorgsector staat voor de uitdaging om...
Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? 10 Vereisten Voor goede Klantenservice

Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? De 10 vereisten aan een goede klantenservice

Waar moet een goede klantenservice aan voldoen? De 10 vereisten aan een goede klantenservice Het...