Wat is klantbeleving?

Wat is klantbeleving?

Wat is klantbeleving?

Klantbeleving is de ervaring die een (potentiële) klant heeft bij afname of gebruik van producten of diensten van een bepaalde organisatie. Centraal bij klantbeleving staan de contactmomenten die de afnemer heeft met de organisatie waarbij hij een product of dienst afneemt.

De klant ervaring is in grote mate bepalend voor de klanttevredenheid.We zien dat steeds meer organisaties klantbeleving serieus nemen en investeren in het verbeteren van de klantbeleving.

Waarom is klantbeleving belangrijk

Klantbeleving is belangrijk, omdat het staat voor de wijze waarop een organisatie voldoet aan de verwachtingen van een klant. In het beste geval wordt er niet alleen aan de verwachting voldaan maar wordt de verwachting overtroffen. Naast alle onderscheidende kenmerken van producten of diensten blijkt de klantbeleving vaak een belangrijke reden om ergens klant te worden of te blijven. Klantbeleving staat voor een ervaring, een gevoel. Klantgericht werken en dus je bedrijfsprocessen afstemmen op de behoeften van uw klant is een belangrijk aspect in de beleving die klanten hebben.

Hoe wij u kunnen helpen:

  • Uw bedrijfsprocessen bekijken door de ogen van uw klant
  • Inrichten van een doorlopende klantenfeedbackloop
  • Uw bedrijfsprocessen (beter) afstemmen op de klantbehoefte
  • Uw klantbeleving, klantgerichtheid én klantvriendelijkheid écht verbeteren
  • Ervaring met het zelfstandig afhandelen van klantcontacten

Ook aan de slag met het meten én verbeteren van uw klantbeleving?

Bel ons op 085-8884661 of gebruik dit formulier:

SpangenbergGroep

Dé expert in het meten en verbeteren van klantbeleving!

Hoe verbeter je klantbeleving

Om klantbeleving te optimaliseren is het belangrijk eerst de wensen en behoeften van uw klanten in kaart te brengen. Om de verwachtingen te kunnen overtreffen zal u altijd eerst de verwachtingen moeten kennen. Daarom raden wij altijd aan deze verwachtingen bij uw klanten te inventariseren. Kijk van buiten naar binnen en vraag u klant gewoon wat ze van u als leverancier verwachten. Dat werkt vaak heel verhelderend en geeft een hele duidelijke richting aan, aan het verbeter proces. Dan gaat u interne bedrijfsprocessen afstemmen op de behoefte of de beleving van uw klant. Zo werkt u constant aan het verbeteren van die beleving door doorlopend kritisch naar uw eigen performance te kijken en uw klanten te vragen datzelfde te doen.

Uw klantbeleving optimaliseren?

Wij helpen u graag met het verbeteren van uw klantenbeleving. Wij hebben veel ervaring in het meten van de klantbeleving en het inzetten van procesverbeteringen die de klantbeleving snel verbeteren. Het unieke aan onze aanpak is dat er naast de verbetering van de klantbeleving significante kostenbesparingen gerealiseerd kunnen worden. Het resultaat van onze aanpak is dus tweeledig: betere klantbeleving en daardoor meer omzet en lagere kosten door een effectiever en efficiënter georganiseerd klantcontact.

Het belang van klantcontact bij klantbeleving

Wat is klantbeleving zonder goede persoonlijke contactmomenten? Een goede klantbeleving valt of staat bij de kwaliteit van de contact momenten. Klanten die bellen met vragen, mailen met een klacht of potentiële klanten die vragen hebben over het bestel proces. Dat zijn de momenten waarop u als klantgerichte organisatie moet excelleren, daar maakt u het verschil. Om te zorgen dat klanten u niet onnodig hoeven te bellen moet u ervoor zorgen dat uw bedrijfsprocessen doorlopend geoptimaliseerd worden. Doorlopend aan uw klanten vragen hoe zij bepaalde dingen ervaren hebben en kijken wat er beter kan. Het verbeteren van klantbeleving is geen project, het is een doorlopend proces waarbij de behoefte van uw klant centraal staan bij alles wat u doet.

Kijkt u eens wat onze klantbelevingsoptimalisatie de Kamer van Koophandel opleverde.

Lees meer over hoe SpangenbergGroep uw klantbeleving kan verbeteren.



Ook via WhatsApp!