Blog

De ultieme klantbeleving. Wat is dat en hoe bereik je dat?

Geschreven op: 28 april 2023
SpangenbergGroep.nl. Klantenservice uitbesteden | Klantenservice optimaliseren | Klantcontact verbeteren

Ultieme klantbeleving?

We hebben eerder geschreven over wat klantbeleving is. Wat is de ultieme klantbeleving? De ultieme klantbeleving is  niet te realiseren met specifieke eigenschappen van de afgenomen dienst of het afgenomen product.  De ultieme klantbeleving  is de beste ervaring die je als klant kunt hebben bij het afnemen van een product of dienst. De ultieme klantbeleving overtreft jouw verwachtingen in het met name het aankoop, aftersales of service traject.  Een ervaring waarbij jij het gevoel hebt dat je begrepen volledig wordt en de organisatie alles in het werk heeft gezet om jouw ervaring zou prettig mogelijk te maken

Op het moment dat je werkt richting een ultieme klantbeleving kijk je naar alle bedrijfsprocessen en de wijze waarop deze een verbeterd kunnen worden om de klantbeleving steeds verder te verbeteren.

Is de Ultieme klantbeleving een 9+ klantbeleving?

Een 9+ klantbeleving staat voor de klantbeleving die een klant als 9+ beoordeeld. Hoe vaak beoordeel jij het klant zijn bij een bepaalde organisatie met een 9+? Zelden vermoed ik. Een 9+ klantbeleving staat dan ook symbool voor een unieke ervaring.

Je langdurig onderscheiden met de ultieme klantbeleving

Bedrijven waar u al jarenlang klant bent, bent u daar klant omdat ze de goedkoopste zijn? Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk bent u daar al jaren klant omdat u daar goed geholpen wordt, omdat ze u kennen of omdat u ze vertrouwt. Dat geldt ook voor bedrijven waar u zich als nieuwe klant aanmeldt. Kiest u voor degene met de laagste prijs of kiest u voor degene waar u een prettig gesprek gehad heeft en waar u het gevoel had dat ze er voor u zijn. Waarschijnlijk voor de laatste. Een betere klant beleving zorgt ervoor dat uw klanten langer klant blijven en dat u meer klanten krijgt.

Hoe bereik ik een ultieme klant beleving

Op papier is dat heel simpel: Vraag je klant wat ze willen en regel dat. In de praktijk ligt dat net wat anders. Bedrijfsprocessen zijn vaak ingericht op de interne organisatie. Dat wil zeggen dat het proces niet is ingericht op de wensen en behoeften van uw klant. Een ultieme klant beleving begint wel bij het bekijken van bedrijfsprocessen door de ogen van uw klant. Vervolgens start je bij wat het resultaat van een proces moet zijn en richt je je proces daar vervolgens op in. Het resultaat is vaak verbluffend. Wist u dat een ultieme klant beleving vaak vele malen goedkoper is dan een slechte klant beleving? Daarnaast hoeft het lang niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Begin eens bij de basis: Weet jij wat je klanten exact van jou verwachten? Weet jij vervolgens ook op welke wij ze jij voldoet aan deze verwachtingen?

De rol van klantenservice bij de ultieme klantbeleving

Als een bedrijf dat aan klantenservice doet zeggen wij natuurlijk: De rol van de klantenservice bij de ultieme klantbeleving is cruciaal. Is een beetje overdreven misschien maar in de basis is de klantenservice voor veel bedrijven wel een maak het of kraak voor je klantbeleving. Een 9+ klantbeleving met een matige klantenservice bestaat niet. Een ultieme klantbeleving met een slecht bereikbare klantenservice evenmin.

Het is een beetje als volgt: Hele goede klantenservice zorgt nog niet voor een ultieme klantbeleving. Maar zonder goede klantenservice is er nooit een ultieme klantbeleving. Goede klantenservice is een voorwaarde voor die 9+ klantbeleving!

Moet je de ultieme klantbeleving nastreven?

Dat is een lastige. De meeste bedrijven hebben al moeite genoeg om überhaupt beslissingen te nemen in het belang van de klant en niet in het belang van bijvoorbeeld aandeelhouders. Toch zou je die ultieme klantbeleving wel na moeten streven. Al is het maar om constant te kijken naar hoe de klanten jouw dienstverlening ervaren en die doorlopend te verbeteren.

Wie zijn wij?

Wij zijn SpangenbergGroep! En wij kunnen je helpen om van jouw klantenservice een goede klantenservice te maken. Gewoon goede klantenservice waarbij de basis op orde is. Waarbij klantcontacten waarde toevoegen aan de klantbeleving. Wij ontzorgen je op het gebied waar wij goed in zijn (klantenservice) zodat jij je zorgeloos kunt concentreren op waar jij goed in bent. Klinkt dat goed? Neem eens contact op. 

Met ruim 25 jaar ervaing op het gebied van het optimaliseren van klantcontact en klantbeleving kan SpangenbergGroep je helpen. De klantenservice optimaliseren of uitbesteden? Gebruik het formulier of bekijk onze contact pagina.

Ook met andere vragen over klantcontact en klantenservice kun je altijd contact met ons opnemen!

Gewoon zorgeloos hele goede klantenservice?

Neem contact op, we kijken graag met je mee!

Wellicht ook interessant om te lezen

interim manager KCC - interim manager klantcontactcentrum

Interim Manager KCC: De sleutel tot een efficiënt klantcontactcentrum

Interim Manager KCC: De sleutel tot een efficiënt klantcontactcentrum Een goed functionerend klantcontactcentrum (KCC) is...
WhatsApp klantenservice: waarom je dit als bedrijf moet aanbieden

WhatsApp klantenservice: waarom je dit als bedrijf wilt/moet aanbieden

WhatsApp klantenservice: Crossplatform contact met jong en oud! In de moderne wereld draait alles om...
Overflow verwijst naar het moment waarop een interne klantenservice het maximale aantal aanvragen heeft bereikt en extra ondersteuning nodig is om wachttijden te beperken en de servicekwaliteit te behouden

Overflow uitbesteden in de klantenservice: de sleutel tot continuïteit en klanttevredenheid

Overflow uitbesteden in de klantenservice: de sleutel tot continuïteit en klanttevredenheid Elk bedrijf krijgt te...
De digitale kloof: hoe klantenservice vijftigplussers kan ondersteunen

De digitale kloof: hoe klantenservice vijftigplussers kan ondersteunen

De digitale kloof: hoe klantenservice vijftigplussers kan ondersteunen Gevoelig....50+.....  Lang niet iedere 50 plusser zal...
Klantenservice uitbesteden waar moet je op letten?

Klantenservice uitbesteden waar moet je op letten?

Klantenservice uitbesteden: waar moet je op letten? Klantenservice is een essentieel onderdeel van elk bedrijf....
Wat is een klacht?

Wat is een klacht? De definitie van een klacht en wat je er als organisatie mee kan/moet?

Wat is een klacht? Een klacht kan worden gedefinieerd als" een uiting van ontevredenheid of...